A tényfeltáró mechanizmus
a tőkeerős cégek „ragadozó” felvásárlásainak leleplezését is magába foglalná.
Az ilyen tranzakciók lényege, hogy a nagy cégek még azelőtt szabaduljanak meg potenciális versenytársaiktól felvásárlás útján, hogy a „préda” társaságok elkezdenék bontogatni szárnyaikat a piacon.
Megjegyzendő, hogy uniós szinten a jogszabályra vonatkozó intézményközi megállapodást már 2022 tavaszán meg kellene megkötni, a legutóbbi európai tanácsi csúcson a tagállamok vezetői kivették a szövegből a konkrét dátumot.
A csúszást a tavasszal esedékes francia elnöki választások okozhatják;
ebben az időszakban ugyanis az Európai Unió elnökségét épp Franciaország fogja ellátni. A szöveget ezért a tagállamok legutóbb „minél előbbre” módosították.
Még október elején írtunk arról, hogy Egyre sürgetőbb lenne konszenzusra jutni a tech cégek uniós szintű szabályozásával kapcsolatban. Ennek akadályát ekkor az jelentette, hogy Európai Parlament képviselői még a szabályozás helyes irányát illetően sem állapodtak meg.
Az egyik nagy tábor (például az európai néppárti képviselők) azt tartaná megfelelőnek, ha a 80 milliárd eurót meghaladó piaci értékű cégek esnének a szabályozási körbe, és csak bizonyos szolgáltatások tekintetében (a Google esetében például csak a keresési és marketing szolgáltatás). Létezik azonban olyan álláspont is – ilyen az európai szocialistáké is – amely szerint a szabályozási körbe többféle szolgáltatást be kellene vonni, például a videó és zenei streaming szolgáltatást, a mobilfizetést és a felhőszolgáltatást is.
Egyes tagállamok mintha vonakodnának a tech cégek megregulázása területén. Ahogy arról korábban beszámoltunk,
épp a techcégek európai fellegvárában, Írországban marad kivizsgálatlanul a legtöbb adatvédelmi incidens.
Ez azért problémás, mert az uniós adatvédelmi szabályokat legfeljebb is csak irányadó jelleggel figyelembe vevő globális tech cégek – Apple, Facebook, Google, Microsoft, TikTok, stb. - épp Írországban rendelkeznek európai telephellyel. Vagyis ha van olyan szerv az Európai Unióban, amely egyáltalán bármiféle fegyelmezőerővel bírhatna ezekre a cégekre, az épp az ír DPC. Az ír szervezet pedig szemmel láthatóan nem áll a helyzet magaslatán.