Sándor Lénárd: Ilya Shapiro a Cato Intézet Robert A. Levy Alkotmányjogi Tanulmányok Központját vezeti, ami egy nagy tekintélynek örvendő olyan politikai elemzőcsoport Amerikában, amely mind a belpolitika, mind pedig a külpolitika terén korlátozott állami szerepvállalást vall. A Pennsylvania Egyetem felmérései szerint a Cato Intézet az Egyesült Államok első tíz elemzőcsoportja közé tartozik, és Amerika-szerte az egyik legszélesebb körben idézett kutatóintézet. Ilya Shapirótól először azt kérdezem, mi motiválta a Cato Intézet megalapítását a ’70-es években?
Ilya Shapiro: A ’60-as évek végén és a ’70-es évek elején erőteljes libertariánus gondolkodás és politikai aktivizmus bontakozott ki Amerika-szerte, ami végül is a Libertariánus Párt megalapításához vezetett. Edward Crane, a Cato Intézet alapítója, aki MBA-képesítéssel rendelkező üzletember volt, eleinte a Libertariánus Pártban kezdett dolgozni, de később úgy látta, hogy erejét hatékonyabban tudja hasznosítani azzal, ha egy politikai elemzőcsoportot alapít. Ezért fogott össze Murray Rothbard-dal, aki politikai filozófusként a vállalkozás szellemi oldalát képviseli, valamint David Koch-val, aki a testvérével, Charles-szal együtt az intézet megindulásához szükséges kezdőtőkét biztosította. Még a kezdeti időkben vették fel David Boaz-t, aki jelenleg is az Intézet ügyvezető alelnöke. Az 1977-es megalapítását követő első pár évben a Cato Intézet San Franciscó-i székhellyel működött, majd ezt követően hamar Washingtonba költözött. Ez ellentmondásos döntés volt, ugyanis sokan attól féltek, hogy amint politikával, nem pedig közpolitikaalakítással, illetve politikai filozófiával kezd el foglalkozni, a Catót „elnyeli a mocsár” [Washington város egy része mocsaras vidékre épült, ezért a mocsár kifejezést később hasonlatként használták az amerikai szövetségi politikai életre]. Ennek megfelelően például Milton Friedman azon az állásponton volt, hogy a Cato Intézetnek nem lenne szabad elköltöznie, vagy legalábbis Friedman meg akart győződni arról, hogy mindenki elkötelezett az intézet politikai elemzőközpontként való megőrzése mellett, és nem akarják aktivista csoporttá formálni. Így jutottunk el ide, és a tavalyi évben a Cato Intézet már a 40. születésnapjáról emlékezett meg egy ünnepi hétvége során.
S. L.: Gratulálok Cato 40. születésnapjához! Ha visszanéz az elmúlt évtizedek eredményeire, akkor az Intézet elérte azokat a célokat, amelyeket eredetileg a ’70-es években kitűzött maga elé?
I. S.: Nos, nekünk nagyon jó hírnevünk van, elvi alapokon álló szervezetként ismernek minket, nem pedig olyanként, mint amely piros [republikánus] vagy kék [demokrata] politikát játszik. Amit most kérdez, az a nonprofit szervezetek, különösen pedig a politikai elemzőcsoportok örök kérdése. Hogyan is lehet a sikert mérni? Léteznek különféle mérőszámok, mint például hány véleménycikk jelenik meg, hány alkalommal kérik fel a szakértőket, hogy fontos intézmények előtt mondjanak beszédet vagy szerepeljenek a televízióban, illetve a Legfelső Bíróság hány alkalommal idézi őket a döntéseiben. Természetesen mi is számon tartjuk ezeket a mutatókat, de nem hiszem, hogy ezek tényleg sokat mondanának. Úgy gondolom, hogy igazán az számít, mennyire megbecsült az a munka, amit végzünk. A támogatóink biztosan elismerik ezt; és a médiára gyakorolt hatásunk, valamint a különféle közpolitikai területek szakértőinek véleménye az, ahogy a Cato Intézet jó munkát végez még akkor is, ha adott esetben nem értenek vele egyet.
A közpolitikára gyakorolt hatást szintén nehéz mérni. Minthogy a Cato Intézet igen sokféle közpolitikát népszerűsít, így a változás elérése akár 30 évbe is beletelik. Szabadabbak vagyunk, több szabadságunk van most, mint amikor a Cato Intézetet megalapítottuk, és ennek egy része biztosan az erőfeszítéseinknek köszönhető. Ezenkívül a Cato Intézet valamennyi államban modellként szolgál több olyan kisebb politikai elemzőcsoport megalapításához, amelyek ilyesfajta elképzelések népszerűsítésére törekszenek. Ugyanakkor meglehetősen nehéz közvetlen összefüggést fellelni, hacsak nem egy politikus azt állítja, hogy egy Cato-jelentés vagy -könyv miatt javasolt egy bizonyos közpolitikai intézkedést, illetve hacsak nem egy bíróság rögzíti, hogy azért ítélt így vagy úgy, mert a Cato egy beadványa rendkívül meggyőző volt. Ez persze közvetlen bizonyíték, ugyanakkor ilyen nagyon ritkán fordul elő.