Lánczi: A Nyugat ma Isten helyett kislányváteszeket keres magának

2019. szeptember 28. 18:57

Meg kell fogni az emberi egészt, a világ egészét, mert „emberi mivoltunkat a gondolkodás igényessége garantálja” – hangzott el Lánczi András politikafilozófus új könyvének bemutatóján.

2019. szeptember 28. 18:57
Veszprémy László Bernát
Veszprémy László Bernát

A Kiscelli Múzeumban került sor péntek este Lánczi András politikafilozófus, a Corvinus Egyetem rektora új könyvének bemutatására, melynek címe Antikok és modernek vitája. Késői észrevételek Pascalhoz volt. Az eseményt a Tranzit rendezvénysorozat keretein belül szervezték meg. A bemutatót Megadja Gábor eszmetörténész és publicista moderálta, Lánczi beszélgetőtársa pedig Bogárdi Szabó István, a Magyarországi Református Egyház Dunamelléki református egyházkerületének püspöke volt.

Megadja bevezetésként elmondta, hogy ugyan Lánczival régóta ismerik egymást, ám személyében egy igen kritikus gondolkodót ismert meg, ugyanis doktori disszertációjának opponenseként nagyon megkritizálta munkájának Leo Strauss filozófussal foglalkozó részét. Straussra utalva Megadja kijelentette, hogy szerinte Lánczi új könyvében is sok szó esik a hitről, és feltette a kérdést, hogy vajon a szerző életére utalhat-e ez a vonatkozás, helyesen látja-e, hogy a szerző életében egyre fontosabbá válik a hit.

Lánczi – miután humorosan megjegyezte, hogy „megsemmisítő kritikáról” szó sem volt Megadja dolgozatánál, ráadásul azt a fiatal eszmetörténész még „meg is merte jelentetni” – kifejtette, hogy a hit és racionalitás viszonya valóban régóta foglalkoztatja. Feltette a kérdést, hogy valóban kell-e változtatnia a filozófusnak a hittel való viszonyán, ha egyszer a bölcsészethez szegődik. 

Mint Lánczi elmondta, a már említett Strauss esetében ez a kérdés igen komolyan előkerült: ugyan a fiatal Strausst még a judaizmus foglalkoztatta, később Heidegger hatására arra jutott, hogy a teológiával szemben a filozófiát választja. Blaise Pascal francia vallástudós Gondolatok című munkájában hasonlóan foglalkozott ezzel a szembenállással, mégpedig a hit oldaláról.

Lánczi kifejtette, hogy Pascal érzékelte ezt a problémát, miszerint

az ember szembefordult az igazi jóval.

Pascal előre látóan leírta a modern nihilista ember alaptípusát, akit az unalom jellemez, aki gyűlöli a másik embert, aki szembefordul a környezetébel, és aki persze nem találja a helyét. Mint Straussnak, úgy Pascalnak is alapvető problémája a hit kérdése, és hogy ha valaki filozófus, akkor mégis mit kezdjen a hittel. A szerző megjegyezte, egyszer még meg fogja írni Pascal és Strauss kapcsolatát egy tanulmányban, s utóbbiról szólva kijelentette, hogy a huszadik század legnagyobb politikai gondolkodói között tartja számon a filozófust.

A hit kérdéséről Lánczi azt mondta, hogy a kérdés egész életében foglalkoztatta, és ez közelebb is vitte őt a hithez, melyet a modern gondolkodók szisztematikus öltek ki. Pascal is felsorolja könyvében, hogy mi mindent próbálnak az emberek Isten helyére tenni, többek között olyan példákat hozva, mint a póréhagyma. Lánczi szerint ugyanilyen nihilista a mai nyugati világ, amely Isten helyett „14 éves kislányváteszeket keres magának”. Megadja ehhez ironikusan hozzátette: abban reménykedett, hogy majd a filozófus és a püspök ütköztetni az ész és a hit érveit, ám Lánczi túlságosan is megértő ehhez a hittel szemben.

Bogárdi Szabó István püspök arról beszélt, hogy már Pascal idejében is nagy hitviták voltak, nevezetesen arról, hogy miért is kell hit, mikor „itt van az ész, tiszta, világos, mindent áttekint, pontos válaszokat adó”. Ezzel kapcsolatban sok megjegyzést olvashatunk Lánczi könyvében, melyeknek lényegét úgy foglalta össze a püspök, miszerint

„az ésszel egy nagy baj van: elhiszi önmagáról, hogy önmagát tudja tételezni. Ezt régen hübrisznek nevezték”.

Mint a püspök fogalmazott, a Római Birodalom bukását követően a keresztények mentették meg azt az antikvitást, amit egyébként gyűlöltek: a filozófiát, a szellemet, a gondolkodást, a klasszikus embert akarták megmenteni. A püspök szerint a kereszténység lényege jót csinálni a rosszból, és ez a 21. század legfontosabb gondolata is.

Lánczi Megadja kérdésére, miszerint a tömör megfogalmazás egyfajta régi twitterezésre emlékezteti őt, kijelentette, hogy a tömörséggel nincsen gond, a kérdés inkább, hogy nem lapos-e az eszmefuttatás, mert „a lapos politikai eszmefuttatásnál rosszabb nincsen”. Lánczi szerint viszont a modern filozófia a radikalizmust választotta, „gondol valamit, aztán az az igazság”. Példaként Heller Ágnest és Lukács Györgyöt idézte, akiknek világnézete „tényszerűen egy zsákutca volt”. Mint hozzátette, ezt „nem bántásból” mondja, hanem mert „közhelyes, lapos”. A lényeg, hogy meg kell fogni az emberi egészt, a világ egészét, mert „emberi mivoltunkat a gondolkodás igényessége garantálja”. 

Összesen 113 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gereben
2019. szeptember 30. 10:28
Lehet, hogy Lánczi doktor "zsákutcának" tartja a marxista Lukács ill. a liberális Heller gondolkodását, de Oxfordtól a Princetonig a világ minden jelentős filozófia tanszékén ismerik és tanítják a műveiket. Ezzel szemben Lánczi Andrást sehol sem jegyzik, egyetlen nemzetközileg jelentős cikke vagy könyve sincs. És legfeljebb noname orbánista csinovnyikok ülnek le beszélgetni vele.
sors
2019. szeptember 29. 20:25
Fantasztikus megfogalmazás.
ráadás-éve
2019. szeptember 29. 14:47
A másik dolog meg a szeretet kérdése, ami a nondualitásból ered. Ez nem az a szappanoperás locsogó szeretet, vagy Jézuska cukiság, hanem a felelősség. Az ember nem szereti a felelősséget, feléli jövőjét, adósa marad annak, utódainak és emiatt bűnös és beteg. Tehát a pénzrendszer alapja morál. Aki meg beteg az nem egészséges, nem egész ember. Az egészség találó kifejezés, mert azt jelenti, hogy az embernek is egésznek (ciklikusnak és egynek) kell lennie ahogyan a természetnek. Tehát a szeretet talán egy harmónia és felelősség.
ráadás-éve
2019. szeptember 29. 14:18
Nem csak a keresztények mentették meg az antikvitást, hanem az arabok, perzsák is közreműködtek., pl. Avicenna. Al-Andalus fontos központja volt a tudományoknak. Mi a hit? Jordan Peterson szerint a hit definíciója, hogy feltételezett igazság szerint történő döntéshozás. Pl. hiszem, hogy ha nagyon szomjas vagyok, akkor kérek és kaphatok vizet. Lehet, hogy valakik nem adnának, mások meg igen, de a hit (feltételezés) az, hogy igen. És ha már a hit az igazság feltételezéséről szól, akkor mi az igazság? Az empírikus, racionális hogyományok szerint valami akkor igaz, ha azt tesztelni lehet, megismételni és van lehetőség a cáfolatra. Ez tisztán fizikális szemlélet, amelyben minden tesztelt dolog materiális. De, az igazság, a hit is dolog - kicsit visszakanyarodva a közpkori skolasztikus kategóriákra - de tesztelése, megismétlése valószínűtlen kimenetelű. Nem lehet mindent tudni és vannak olyan dolgok, amelyek igazak, de ezt nem lehet bizonyítani (Gödel). Ha a fizikális empíricizmust kiterjesszük a "nem materiális" dolgokra is, akkor eljutunk az ontológiához, a morálhoz, jogfilozófiához. Tehát a racionalitás működik ha nem kizárólag fizikalista. Továbbá a materiális, immateriális felosztás lehet, hogy csak álca. Hagyomány miatt történik ez a felosztás, de ha az elektronok és az idegsejti mikrotubulusokban végbemenő kvantum folyamatok léteznek és valósak, akkor a gondolatok is léteznek és valósak és minden alapja az Első gondolat volt és az vetíti a valóság nevű showt (Holografikus univerzum?) és a néző nem irányítja a vetítést, csak befolyásolja. Ez már a nondualitás. Seattle törzsfőnök már idézett levele is ilyen nonduális hiten alapul. A hétköznapi életben ez a filozófálgatás nem hasznos, ezért léteznek törvények amelyek a dolgok történésének a rendjét írja le, nem az igazságot - bár az ha működik akkor maga az Igazság. A judaizmus és az iszlám is kifejezetten legalista hitrendszerek. A kereszténzség nem annyira. Tehát az hisz igazán, aki megtartja a törvényeket és ehhez különböző szertartások is járulnak, unalmas szertartások, mert aki nem hisz valóban, az nem csinálja végig és potenciálisan veszélyes személy. Tehát nem elég mondani, hogy hiszek, hanem a törvényeket megtartani kell.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!