Nem Csurka világképe jelenti a veszélyt; a szélsőséget másutt kell keresni
A tömeg nem fideszes, miépes, csurkista vagy orbánista, hanem „keresztény és magyar”, akik egy bő ezeréves identitás kontinuitására építenek. Ungváry Zsolt írása.
Hatalomra kerülése esetén aktív térségi politikára készül az ellenzéki párt, amihez az egyik fő eszköze a 2011-es uniós elnökség lehet - értesült a Mandiner. A Fidesz külügyérei szerint a szomszédos országok közül Szlovákiával továbbra is feszült maradhat a viszony. Nem ellenzik az orosz tőke jelenlétét, de ragaszkodnak a magyar stratégiai nagyvállalatok függetlenségéhez.
A Mandiner értesülései szerint kormányra kerülése esetén aktív közép-európai politizálásra készül a Fidesz, a tervek szerint Magyarország elsősorban a közös érdekeken nyugvó lengyel és román kapcsolatait erősítené. Erre nagy lehetőséget látnak a 2011-es uniós elnökségben, mert ekkor kell előkészíteni az Európai Unió következő költségvetését, ahol az új tagországoknak közös érdeke, hogy a kohéziós alapok minél nagyobb források felett rendelkezzenek. Mivel ebben a régi tagállamok ellenérdekeltek, ezért csak akkor lehet sikerre számítana, ha a közép-európai országok egységes tömbként lépnek fel.
Információink szerint a Fidesz közép-európai együttműködési terveinek fontos aspektusa a térség észak-déli, elsősorban közlekedési és energetikai összeköttetéseinek erősítése. Az uniós tagországok mellett itt Horvátországnak, az országba tervezett LNG (cseppfolyósított gáz) terminálnak is fontos szerepe lehet.
A tervezett magyar külpolitika arra épít, hogy a térség biztonságát az Egyesült Államok tudja garantálni, ezért fontos, hogy fennmaradjon az amerikai katonai jelenlét. Itt is vannak közös pontok a lengyel, a román és a magyar helyzetben: a Patriot-rakétabázis Lengyelországban, a tervezett rakéta-pajzs Romániában és a pápai NATO-légibázis Magyarországon. Ugyanakkor nem halogatható tovább a Magyarország déli légterét ellenőrző NATO-lokátor megépítése, amihez sürgősen megfelelő helyszínt kell találni. Az sem számít újdonságnak, hogy a Fidesz akár belpolitikai konfliktusok árán is elkötelezett az afganisztáni misszió fenntartása mellett.
Javuló szerb és román, kérdőjeles szlovák viszony
A szomszédos országok közül a Fidesz a leginkább Szlovákiával kapcsolatban borúlátó, a jelenlegi szlovák-magyar viszonyt egyik informátorunk egyszerűen abszurdnak nevezte. Sok múlhat a júniusi szlovák választások eredményén. A Fidesz külügyérei jelzéseket kívánnak adni Pozsony felé, hogy vannak közös érdekek (mint az észak-déli közlekedés és az energiabiztonság), ugyanakkor nem fogják tolerálni a jelenlegi ficói kisebbségi politikát. Ha a felvidéki magyarok emberi, oktatási vagy nyelvi jogai sérülnek, akkor készek nemzetköziesíteni az ebből fakadó konfliktusokat. Az ukrán helyzettel kapcsolatban a fő kérdés az, hogy az ország új vezetése felszámolja-e a kisebbség-ellenes oktatási intézkedéseket, illetve hozzányúl-e az alapvetően demokratikus berendezkedéshez, illetve a szabad sajtóhoz.
Románia esetében Orbán Viktor és Traian Băsescu jó személyes kapcsolata megfelelő alapokat teremthet a normális partneri viszonyra: forrásaink hangsúlyozták, hogy a román elnök vagy a miniszterelnök az elmúlt években bármikor Magyarországon járt, akkor a kormányzat képviselői mellett mindig tárgyalt az ellenzék politikusaival is, emellett a román elnök komoly gesztust tett, amikor tavaly ellátogatott Tusnádfürdőre. A romániai magyarság szempontjából három fontos előrelépésre is van remény: a román törvényhozás előtt van a gyakorlatilag kulturális autonómiát biztosító kisebbségi törvény, a három székely megyéből önálló fejlesztési régió jöhet létre és a decentralizációs törekvések is jót tehetnek a magyar kisebbség helyzetének.
Fideszes forrásaink szerint biztató a helyzet Szerbiában is, ahol elfogadták a nemzeti tanácsokról szóló törvényt, mely gyakorlatba ülteti a kulturális autonómiát, rendezték a Vajdaság statútumát és fel fog állni egy tudományos testület, ami kivizsgálja a '44 utáni magyarellenes atrocitásokat. Ha Szerbia ezen az úton megy tovább, akkor a Fidesz szerint támogatható az ország uniós csatlakozása.
A Jobbik megerősödését felemásan ítélik meg a Fidesz külügyérei: úgy látják, nemzetközi szempontból még talán jót is tett a pártnak, megritkultak a Fideszt szélsőségességgel vádoló nyugati vélemények, ugyanakkor várhatóan a nemzetpolitikában komoly nehézségeket fog okozni a Jobbik képviselőinek belpolitikai motivációjú nagyotmondása.
Oroszország és Kína: pragmatizmus, egyértelmű keretek között
Információink alapján egy Fidesz-kormány pragmatikus és kiszámítható kapcsolatra törekedne Oroszországgal. Egyértelművé kívánják tenni, hogy a magyar jobbközép nem ellenzi az orosz tőke jelenlétét az országban, viszont ragaszkodnak három stratégiai magyar vállalat, a Mol, az OTP és a Richter függetlenségéhez. Emellett Oroszországnak tudomásul kell vennie, hogy Magyarország legitim törekvése az energia-diverzifikáció és Magyarország nem fogadja el az érdekszféra-elméletet.
Ami Kínát illeti, a Mandiner forrásai hangsúlyozták, hogy Magyarország érdeke egy fejlődő gazdasági nagyhatalommal a pragmatikus kapcsolat. Azonban külpolitikai és biztonságpolitikai kérdésekben a Fidesz számára stratégiai partnerek elsősorban a csendes-óceáni térség demokráciai, vagyis Japán, Dél-Korea, India, továbbá például a párt támogatná a tajvaniak EU-s vízummentességét is.