Győrffy Ákos írása hetilapunkban
Sokféle háborús film létezik. A legelterjedtebb típus az, amiben a fronton harcoló katonák szenvedései állnak a
középpontban, ömlik a vér, repkednek a bombák, és fülsiketítő a csatazaj. Ez így nagyon leegyszerűsítő persze, és kissé igazságtalan is, mert ennél nyilván árnyaltabb a kép. Mégis talán ilyesmik jutnak először az ember eszébe, ha azt hallja, hogy háborús film.
Léteznek azonban másféle háborús filmek is.
Olyanok, amelyek nem a csatatér poklára koncentrálnak, hanem a háborúban tönkrement emberekre,
olyanokra is, akik esetleg nem is vesznek részt közvetlenül harci eseményekben. Az efféle háborús filmek érzékeny területre merészkednek, mert nem kapaszkodhatnak a sokkoló látványelemekbe, nem nyűgözhetik le a nézőt realisztikus csatajelenetekkel.
Nehéz úgy beszélni a háborúról, hogy közben nem használjuk a háború vizuális kliséit. Vagy ha használjuk is, csak ritkán, és akkor is inkább a háttérben.
A norvég filmrendező, Gunnar Vikene Háború a tengeren című filmjét a múlt évben mutatták be, és versenyben is volt a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjért. Az elismerést végül nem kapta meg, érdekes módon egy másik háborús film, az Edward Berger által rendezett Nyugaton a helyzet változatlan lett a befutó. Egy olyan film, ami inkább a már fentebb emlegetett, legelterjedtebb típusú háborús filmek közé tartozik.
Háború a tengeren - az előzetes
Ha rajtam múlt volna, inkább a Háború a tengeren-nek adtam volna a szobrot, mert Gunnar Vikene munkája
olyan szemszögből mesél a háborúról, amilyet ritkán láthatunk.
És persze főleg azért adtam volna a szobrot, ahogyan mesél róla. Azt mindenképp el kell mondani, hogy a filmből a Netflix részére készült egy háromrészes minisorozat, ami azt jelenti, hogy az eredetileg két és fél órás játékidő háromórásra bővült, s ezt a három órát egyórás epizódokra vágták. Az eredeti játékfilmet nem láttam, így nem tudom, hogy a sorozatba bekerülő plusz fél óra milyen újabb árnyalatokat tett hozzá a történethez, azt viszont tudom, hogy olyan alkotás született, amiben egyetlen perc üresjárat sincs.
A film a második világháborúban a szövetségesek oldalán „bevetett” norvég tengerészeknek állít emléket. Szándékosan nem írtam azt, hogy a szövetségesek oldalán harcoló norvég tengerészeknek, ugyanis ezek az emberek nem vettek részt csatákban, hanem fegyvert és lőszert szállítottak. Ami korántsem volt veszélytelen vállalkozás, ez már csak abból is látszik, hogy a norvég kereskedelmi flotta hajóinak fele megsemmisült a háborúban.
A film főszereplője, Alfred (Kristoffer Joner alakítja zseniálisan)
akarata ellenére sodródik a háborúba,
egy kereskedelmi küldetésnek induló hajóútja válik egy évtizeden át tartó pokoljárássá.
S ebben az esetben tényleg a pokoljárás a legpontosabb szó. Mert az eseményekbe mintegy „véletlenül” belesodródó Alfred kénytelen szembesülni azzal, hogy a háború nem kérdez meg senkit arról, hogy óhajt-e részt venni benne, hanem egyszerűen beleveti az embert a totális bizonytalanság és a szakadatlan félelem gépezetébe. S eközben az otthon maradt család is kénytelen szembesülni mindazzal, amit a háború jelent, miközben semmit nem tud a ködös horizont mögött eltűnt apáról. Az apa végül hazatér, ennyi elárulható, de ebben a hazatérésben nincs sok köszönet.
A szó szerint a halálból visszatért férfi többé már nem ugyanaz az ember. S hogy miért nem ugyanaz az ember, erről mesél lenyűgöző erővel a film, miközben semmiféle szájbarágós magyarázattal nem szolgál. A túlzás nélkül katartikusnak nevezhető utolsó tíz percben mégis sok mindent elmond erről, de mindaz, amit itt elmond, túl van a szavakon. Csak két arcot látunk, és ezeken az arcokon egy elbeszélhetetlen történetet.
Ez az utolsó tíz perc többet mond el a szenvedésről, mint az általam látott háborús filmek zöme. Ami a két arcon látszik, attól összeszorul a torkunk, és megsejthetünk valamit az esztelen öldöklés természetéből.
(Háború a tengeren. Rendezte: Gunnar Vikene, 2023)
Nyitókép: Netflix