Kiderült, hol kapható az eredeti dubaji csoki

Minden nap délután kettőkor és ötkor nyitják meg a vásárlási lehetőséget.

Elképesztően gyorsan kifúlt a trend, már nem is nagyon keresik.
Vannak olyan trendek, amelyek amilyen gyorsan jönnek, úgy el is mennek. Ki ne emlékezne még a 2010-es évek közepére, amikor az ice bucket challenge leuralta az internetet és boldog-boldogtalan öntötte magára a fagyos vizet.
A hóbort –mely eredetileg az ALS betegségre próbálta felhívni a figyelmet– még politikai áldozatokat is szedett: az azóta már elhunyt Falus Ferenc főpolgármester-jelöltségébe került a szürreálisra sikeredett videó.
Aztán 2024 második felében egy édesség került a középpontba, nem más, mint a dubaji csoki, amelyik egy szempillantás alatt lett világhírű, pedig korábban még szinte senki nem hallott róla, még Dubajban sem nagyon ismerték. Kivételesen a „dubaji” jelző nem csak marketingszempontok miatt került bele az édesség nevében, hiszen az első ilyen jellegű csokoládét valóban egy dubaji üzem, a FIX Dessert Chocolatier készítette el még 2021-ben.
A manufaktúra vezetője, Sarah Hamouda teljesen magáénak tudja a „Dubai-csokoládé (sic!)” kifejezést, amit akár le is védethetne, azonban azt nem árulta el, meghozza-e ezt a döntést végül.
Itthon, mint azt a G7 észrevette, védjegybejelentési kérelmet adott be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalhoz a „Dubai Csoki” kifejezésre Bachar Najari szír származású üzletember, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. többségi tulajdonosa és vezérigazgatója, ennek elbírálása folyamatban van.
Ezt is ajánljuk a témában
Minden nap délután kettőkor és ötkor nyitják meg a vásárlási lehetőséget.
Mint sok már trendet, a dubaji csokit is a TikTok hozta el az életünkbe és pillanatok alatt világszinten hatalmas trend lett, emberek milliói készítették el otthon a desszertet, mindenki ki akarta próbálni. Nem csoda, hogy a legnagyobb diszkontáruházak is rárepültek a témára, a Lidl volt az egyik leggyorsabb, amelyik itthon elkezdte árulni a Dubai-csokit. Mivel a hype óriási volt, a polcokra kikerült édességek rövid időn belül elkeltek, pedig nem voltak olcsóak, még mennyiségi korlátozást is kivetett a bolthálózat.
A kilogrammonként kis híján 25 ezer forintba kerülő édességből (egy száz grammos szelet ára 2499 forint az aktuális akciós újság tanúsága szerint) vevőnként legfeljebb 2 darab volt vásárolható.
Ezt is ajánljuk a témában
Veszélyben az idei karácsonyi szezon slágertermékére.
Egy december közepén kiadott verzió már kedvezőbb áru volt, ott a 200 grammos csokoládé 2399 forintba került, azaz kilója 5 forint híján 12 ezer. Természetesen a konkurensével egy időben az Aldi is kínált hasonló desszertet, náluk nem volt korlátozás és egy 90 grammos dubaji csoki 1499 forint volt, azaz kilogrammonként 16 655 forintba került.
A Dubai-csokoládé árát több tényező határozta meg: egyfelől az óriási gerjesztett közösségi média-hype miatt hatalmas lett rá a kereslet, a piac pedig csak késve tudott rá reagálni, ez pedig egyenesen vezetett ahhoz, hogy a már elkészült desszerteknek magasan induljon az ára, az emberek meg megvették egy pillanat alatt. A másik árfaktor pedig a létező legegyértelműbb: sokba kerül az előállítása.
Az egyik fő alkotóeleme a jó minőségű csokoládé mellett a kadajif, ami nem más, mint egy vékony, finomra őrölt lisztből készült tészta, leginkább a cérnametéltre hasonlít, a másik pedig a pisztácia, amely szintén nem pénztárcabarátságáról ismert.
Ha valaki a mára már megfakuló trend ellenére el akarná készíteni, így lásson hozzá a Mindmegette receptje szerint:
Mostanra igencsak lecsengőben van a Dubai csoki mánia, aki gyakran pörgeti a közösségi oldalakat, elsősorban a trendet kiváltó TikTokot, észrevehette, hogy a dubaji csokoládés kontentek teljesen visszaszorultak: míg korábban a kínai platform for you page-e telis tele volt az édességgel, mostanra ez teljesen kiürült. Megkerestük a Magyar Édességgyártók Szövetségét, ők szakmai szervezetként, hogy látják, mennyi „Dubai csoki” fogyott a polcokról és mi magyarázza a trend végét.
Intődy Gábor, a szervezet főtitkára lapunknak küldött válaszában sajnos ilyen specifikus adataik nincsenek, a kereskedőktől kapott információkból úgy tudják, hogy a dubai csokoládék nagyon hamar elfogytak a polcokról.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének vezetője azt javasolta, hogy a legcélszerűbb a Lidl megkeresése, hiszen tudomása szerint náluk pillanatok alatt elkapkodták a termékeket és ők voltak azok, akik nagyobb mennyiségben forgalmaztak dubaji csokoládét. Február elején írtunk is a német diszkont sajtóosztályának, azóta várjuk válaszaikat.
Cikkünk írásakor még csak Központi Statisztikai Hivatal januári gyorsjelentése volt elérhető, amely szerint 2024 decemberében a 2023. decemberi adatokhoz képest az az élelmiszerek ára 5,4 százalékkal nőtt, így a dubaji csoki alapanyagai is.
A liszté 36,2, a tojásé 21,9, a tejé 19,5, a gyümölcs- és zöldségléé 17,3, a vaj, vajkrémé 16,4, az étolajé 13,7, a csokoládé és kakaóé 9,9, az éttermi étkezésé 7,8, az alkoholmentes üdítőitaloké 5,5 százalékkal.
Nyitókép: Shutterstock / grafvision / Mandiner-grafika