A Transzparens Újságírásért Alapítvány arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt években számos kritika érte a kormány által hozott befektetésösztönző intézkedéseket, amelyek a külföldi – elsősorban ázsiai – működőtőke Magyarországra hozatalát célozzák.
Egyes elemzők és közgazdászok szerint ezek az ösztönzők aránytalanul nagy költségekkel járnak, miközben a gazdaságra gyakorolt hatásuk elmarad az elvárttól, sőt az összes ilyen jellegű támogatás nagyrészt „kidobott közpénz”.
Elemzésükben rámutattak, hogy éles kritikát fogalmazott meg a 444.hu cikke is, amely rámutatott, hogy míg Magyarország 2024-ben 4000 milliárd forinttal támogatta a beruházásokat, amelyeknek 80 százaléka kínai, japán és dél-koreai vállalatokhoz került (ezen belül hét kínai vállalat részesült a támogatások felében), addig a beruházások volumene 2022 óta csökken.
A Faktum most annak járt utána, hogy mik az ázsiai befektetések tényleges hatásai a magyar gazdaságban.
A kritikusok gyakran hangoztatott érve, hogy a támogatott cégek gyakran kizsákmányolják a helyi munkaerőt, alacsony a hozzáadott értékük, és technológiai szempontból sem járulnak hozzá érdemben a hazai ipar fejlődéséhez. Álláspontjuk szerint ezek a vállalatok elsődlegesen saját érdekeiket tartják szem előtt, míg a magyar gazdaságban keletkező hasznok összességében nem érik el az állami támogatások összegét. Ezen felül a fenntarthatóság kérdése sok esetben háttérbe szorul, és az ilyen jellegű beruházások gazdasági, társadalmi és környezeti hatásai hosszabb távon súlyos problémákat okozhatnak.
Ez a leegyszerűsített narratíva azonban figyelmen kívül hagy számos olyan tényezőt, amellyel a magyar gazdaságpolitikának kalkulálnia kell.
Magyarország gazdasági szerkezete hosszú időn keresztül erősen függött a német ipartól, különösen az autóipartól. Németország azonban 2023 végén technikai recesszióba került, és 2024-ben is csak stagnálni tudott az energiaárak emelkedése, a kereslet visszaesése és a globális gazdasági bizonytalanságok miatt – hívták fel a figyelmet.
Mint ismert, a német ipari termelés visszaesése különösen az autóipart érinti, amely hagyományosan a magyar gazdaság egyik legfontosabb ágazata. Magyarország exportjának közel 25 százaléka Németországba irányul, így a német gazdasági nehézségek közvetlen hatással vannak a magyar GDP-re és a foglalkoztatásra. Ebben a helyzetben az ázsiai beruházások új perspektívát nyithatnak a magyar export számára, miközben hozzájárulhatnak a GDP növekedéséhez és a gazdaság ellenállóbbá tételéhez.