Hatalmas hullámokat vert az elmúlt hetekben, hogy sorra egymás után jelentették be a budapesti kerületek, véget vetnek a kedvezményes parkolási engedélyek kiadásának. A bevett gyakorlat az volt, így a most szigorító XIII. kerület esetében is, hogy az ott lakók a saját körzetükben egy jelképes összegért, évi kétezer forintért szabadon parkolhatnak, amíg a körzethatár tart.
Ennek azonban vége
Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármester volt az első, aki bejelentette, a VII. kerületben véget vet ennek a gyakorlatnak.
Erzsébetváros megtelt. Nem most, nem idén, hanem évek alatt”
– kezdte posztját a Demokratikus Koalíció politikusa, aki szerint a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely. Mint írta, a közterületet elfoglaló autók jelentős része szinte ingyen használja ezeket a tereket, az önkormányzat pedig támogatta ezt. Véleménye szerint ez a helyzet egyszerre veszélyes, fenntarthatatlan, és végső soron senkinek sem jó.
A polgármester javaslata értelmében Erzsébetvárosban háztartásonként az első gépjárműre 2025. január 1-től 36 ezer, a második autóra 72 ezer forint parkolási hozzájárulást kell fizetni az adminisztrációs díjon túl.
Ragadós példa
Az erzsébetvárosi utat követve jelentette be az áremelést a VI., a VIII., a IX. a XII. és a XIII. kerület vezetése is, míg a XI. és a III. kerületben kiterjesztik a parkolási zónákat. Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a drasztikus áremelésről úgy fogalmazott közösségi oldalán,
eljött az idő, hogy Budapest belső kerületei között Terézváros is rátérjen egy másik útra, és több nyugat-európai nagyvároshoz hasonlóan enyhítse a környezeti károkat, unokáinknak is élhető belvárost hozzon létre.
Fotó: Kisbenedek Attila/AFP
Mint írta, ehhez csökkenteni kell a belvárost használó autók számát úgy, hogy az eddigi ingyenes közterület-használatot megszüntetik, és 36 ezer forintos éves tarifát vezetnek be az első autókra a kerületben.
Ez csak a probléma szőnyeg alá söprése
A belvárosi kerület lépésének valakinek meg kell innia a levét, ezek pedig a külsőbb kerületek lesznek, minden hasonló lépés bevezetésekor a kijjebb eső zónákban nő meg jelentősen a várakozó és közlekedő gépkocsik száma, ami az ott lakók életét nehezíti meg. Nem csoda, hogy a Magyar Autóklub sem ért egyet a belső kerületek döntésével. Sipka Gábor, a szervezet főtitkárhelyettese a Mandinernek elmondta, véleményük szerint nem egyedi ötleteléssel, hanem egy egységes parkolási koncepció keretében kell meghatározni a fővárosi parkolás jövőjét.
Sipka Gábor szerint ennek meghatározásakor az alábbiakat kell figyelembe venni:
Célul kell tűzni az egységes fővárosi közterületi várakozási rendszer megvalósítását,
Hatékony együttműködést és koordinációt kell biztosítani a kerületek és a főváros között.
Nem fogadható el, hogy kerületenként eltérő, kizárólag a helyi érdekeket tükröző megoldások működjenek.
A városvezetésnek a parkolási helyzet megoldását kereslet-kínálati modell létrehozásával, a jövőbeni stratégiai változatok, tarifapolitikák várható következményeinek transzparens megvitatásával kell kezelni,
A 10 éven belül megjelenő újabb 200-300 ezer jármű és a teljes működésképtelenség fenyegetettsége miatt a P+R és parkológarázs kapacitások fejlesztése vonatkozásában a jövőbeni célokat a jelenlegi és jövőbeni helyzet konkrét adatainak ismeretében, nemzetközi összevetések birtokában kell megfogalmazni és megvitatni.
A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese szerint valamennyi javaslatuk a fenntartható mobilitást eredményezi és a klímasemlegesség elérését támogatja, mivel a személygépjárművel közlekedőket a közösségi közlekedés irányába tereli.
Meggyőződésünk, ha az az elvárás, hogy a fővárosban kevesebben használjanak személygépjárművet, azt a feltételek megteremtésével, nem pedig kizárólagosan tiltással lehet elérni”
– jegyezte meg a szakértő.
Sipka Gábor úgy látja, a meglévő és potenciális P+R helyszínek térségében jelentős funkciótlan, elhanyagolt, valamint alulhasznosított területek állnak rendelkezésre további férőhelyek biztosításához, ami különösen a KÖKI, a Határ úti metró, Népligeti metró, Mexikói úti M1 végállomás környékén jellemző. „Javasoljuk többletkapacitás érdekében ezek használatba vételét, amely kevés ráfordítással is megoldható” – tette hozzá.
A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese úgy látja, a metrómegállók térségében elhelyezkedő sportlétesítmények parkolói, parkológarázsai a rendezvénymentes időszakokban üresek, ezért nyomatékosan szorgalmazzák, hogy a Főváros a tulajdonosokkal együttműködve gondoskodjon ezen, meglévő parkolókapacitások P+R célú hasznosításáról a hétköznapokon, ahogy az számos fejlett nagyvárosban megoldott.
Az őrzés, biztonsági kamerák, kerítés, valamint a minőségi környezet megteremtésével a fizetőképesebb közlekedők számára is vonzóvá kell tenni a P+R szolgáltatás igénybevételét, és így a kihasználtság egyenletesebben oszlana meg”
– tette hozzá.
Fotó: MTVA/Balogh Zoltán
Sipka Gábor szerint az elvárható színvonalon aluli P+R helyszíneket (pl. Határ úti) a fejlesztésig ingyenessé kell tenni, a közösségi közlekedésre megváltott napijegy biztosítsa a P+R parkoló kedvezményes használatát, és a költségérzékeny ingázókra tekintettel vezessenek be egy kombinált BKV és P+R bérletet.
„Szorgalmazzuk, a használat folyamatos nyomon követésével, finomhangolt tarifapolitika alkalmazásával a P+R parkolók kihasználtságának fokozását, annak érdekében is, hogy a díjfizetés a parkolást ne tolja rá a zónákon kívüli lakóutcákra. Meg kell oldani a valós idejű parkolófoglaltság-tájékoztatást az interneten és a navigációs szolgáltatók rendszerei útján, figyelemmel arra, hogy a tájékoztatás általánossá válása a parkolót keresők számára jelentősen csökkentheti a megtett távolságot, és így a károsanyag kibocsátást” – fogalmazott.
A Magyar Autóklub egyetért a fővárosi parkolási helyzet újragondolásával, ugyanakkor szerintük egységesen, komplexen, szakmai szempontokra alapozva, egy közösen megalkotott stratégia mentén kell megalkotni azt.
A díjemelés önmagában nem jelent megoldást, csak nagyobb terheket ró az autósokra, a közterületek foglaltságát, a városban közlekedő és parkoló járművek számát nem fogja érdemben befolyásolni”
– mondta lapunknak Sipka Gábor, aki szerint az egyes kerületek nem jó, ha önálló szabályokat alkotnak, mert azok a szomszédos kerületeket és az összes közlekedőt is érintik.
„A bűnüldözésre, a megelőzésre és a teljes felgyógyulásra kell fókuszálnunk” – jelentette ki a Mandinernek Szentkirályi Alexandra, akit a szerdai közgyűlésről kérdeztünk.
Az egész világot felforgatják a Donald Trump által bejelentett vámtarifák és viszonossági vámok. Az Európai Unió vesztes pozícióból próbál egyezkedni az Egyesült Államokkal, és Kína is okozhat meglepetéseket. Megnéztük, hogyan is érintené Európát és benne hazánkat a tényleges vámháború.
Kiskaput kerestek és találtak, hogy eljussanak az Európai Unió területére.
p
11
0
18
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 10 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kir2vik
2024. november 09. 09:48
Jók a képek.
Az első és utolsó egybe esik a tapasztalatommal, szinte mind lakossági kedvezményes, egy sem ügyintéző. Ezekben az utcákban nem lehet ügyintézni, nem munkahelyek vannak. Elég elsétálni és megtekinteni a parkoló autók engedélyét.
AZ 5. kerületben van folyamatos forgás, mert lakás szinte nincs, oda intézni mennek az emberek. A parkolási rendszerük kitűnő, app-ban mutatja, hol van üres hely. Azt sem értem, ha van ilyen app, miért nem kötelező minden kerületnek?
Hacsak azért nem, mert "a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely", ugye. És nyíg a budapesti lakos, hogy rossz a levegő.
Miért nem mondják ki, hogy Budapesten mindenkinek lehet 1-2 autója és parkolhat naphosszat, a városon kívüliek meg nem hajthatnak be?
Tipikus baloldali gondolkodás: a problémát jól látják, a jelenlegi helyzet tarthatatlan, azzal, hogy a parkoló autók az utcából vesznek el sávokat, gyakorlatilag szűkítik az utak áteresztő kapacitását és dugót okoznak (lásd belvárosi egyirányú utcák). A megoldás viszont nemcsak a díjemelés, hanem az is, amit az Autóklub javasol, anélkül tényleg csak sima sarc az egész. Viszont tényleg csökkenteni kell az utcák parkolónak használatát, és vissza kell adni arra a célra, amire az utakat kitalálták - a közlekedésre.
Akik erre szavaztak azok viseljék derűs arccal, akik meg nem azok esetleg tiltakozhatnak, de hát a többség mégiscsak ezeket a pondró geciket szavazta meg, mégis mi a büdös lófaszra számítottak a prolik? Hogy Niggermüller a patkányzsidó rendes? Nem az nyilván, hanem egy rohadó pofájú kommunista szardarab.