Vége a jutányos árú parkolásnak, keményen zsebbe kell nyúlni, de a helyzetet nem ez fogja megoldani.
Nyitókép: Róka László/MTVA
Hatalmas hullámokat vert az elmúlt hetekben, hogy sorra egymás után jelentették be a budapesti kerületek, véget vetnek a kedvezményes parkolási engedélyek kiadásának. A bevett gyakorlat az volt, így a most szigorító XIII. kerület esetében is, hogy az ott lakók a saját körzetükben egy jelképes összegért, évi kétezer forintért szabadon parkolhatnak, amíg a körzethatár tart.
Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármester volt az első, aki bejelentette, a VII. kerületben véget vet ennek a gyakorlatnak.
Erzsébetváros megtelt. Nem most, nem idén, hanem évek alatt”
– kezdte posztját a Demokratikus Koalíció politikusa, aki szerint a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely. Mint írta, a közterületet elfoglaló autók jelentős része szinte ingyen használja ezeket a tereket, az önkormányzat pedig támogatta ezt. Véleménye szerint ez a helyzet egyszerre veszélyes, fenntarthatatlan, és végső soron senkinek sem jó.
A polgármester javaslata értelmében Erzsébetvárosban háztartásonként az első gépjárműre 2025. január 1-től 36 ezer, a második autóra 72 ezer forint parkolási hozzájárulást kell fizetni az adminisztrációs díjon túl.
Az erzsébetvárosi utat követve jelentette be az áremelést a VI., a VIII., a IX. a XII. és a XIII. kerület vezetése is, míg a XI. és a III. kerületben kiterjesztik a parkolási zónákat. Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a drasztikus áremelésről úgy fogalmazott közösségi oldalán,
eljött az idő, hogy Budapest belső kerületei között Terézváros is rátérjen egy másik útra, és több nyugat-európai nagyvároshoz hasonlóan enyhítse a környezeti károkat, unokáinknak is élhető belvárost hozzon létre.
Mint írta, ehhez csökkenteni kell a belvárost használó autók számát úgy, hogy az eddigi ingyenes közterület-használatot megszüntetik, és 36 ezer forintos éves tarifát vezetnek be az első autókra a kerületben.
A belvárosi kerület lépésének valakinek meg kell innia a levét, ezek pedig a külsőbb kerületek lesznek, minden hasonló lépés bevezetésekor a kijjebb eső zónákban nő meg jelentősen a várakozó és közlekedő gépkocsik száma, ami az ott lakók életét nehezíti meg. Nem csoda, hogy a Magyar Autóklub sem ért egyet a belső kerületek döntésével. Sipka Gábor, a szervezet főtitkárhelyettese a Mandinernek elmondta, véleményük szerint nem egyedi ötleteléssel, hanem egy egységes parkolási koncepció keretében kell meghatározni a fővárosi parkolás jövőjét.
Sipka Gábor szerint ennek meghatározásakor az alábbiakat kell figyelembe venni:
A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese szerint valamennyi javaslatuk a fenntartható mobilitást eredményezi és a klímasemlegesség elérését támogatja, mivel a személygépjárművel közlekedőket a közösségi közlekedés irányába tereli.
Meggyőződésünk, ha az az elvárás, hogy a fővárosban kevesebben használjanak személygépjárművet, azt a feltételek megteremtésével, nem pedig kizárólagosan tiltással lehet elérni”
– jegyezte meg a szakértő.
Sipka Gábor úgy látja, a meglévő és potenciális P+R helyszínek térségében jelentős funkciótlan, elhanyagolt, valamint alulhasznosított területek állnak rendelkezésre további férőhelyek biztosításához, ami különösen a KÖKI, a Határ úti metró, Népligeti metró, Mexikói úti M1 végállomás környékén jellemző. „Javasoljuk többletkapacitás érdekében ezek használatba vételét, amely kevés ráfordítással is megoldható” – tette hozzá.
A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese úgy látja, a metrómegállók térségében elhelyezkedő sportlétesítmények parkolói, parkológarázsai a rendezvénymentes időszakokban üresek, ezért nyomatékosan szorgalmazzák, hogy a Főváros a tulajdonosokkal együttműködve gondoskodjon ezen, meglévő parkolókapacitások P+R célú hasznosításáról a hétköznapokon, ahogy az számos fejlett nagyvárosban megoldott.
Az őrzés, biztonsági kamerák, kerítés, valamint a minőségi környezet megteremtésével a fizetőképesebb közlekedők számára is vonzóvá kell tenni a P+R szolgáltatás igénybevételét, és így a kihasználtság egyenletesebben oszlana meg”
– tette hozzá.
Sipka Gábor szerint az elvárható színvonalon aluli P+R helyszíneket (pl. Határ úti) a fejlesztésig ingyenessé kell tenni, a közösségi közlekedésre megváltott napijegy biztosítsa a P+R parkoló kedvezményes használatát, és a költségérzékeny ingázókra tekintettel vezessenek be egy kombinált BKV és P+R bérletet.
„Szorgalmazzuk, a használat folyamatos nyomon követésével, finomhangolt tarifapolitika alkalmazásával a P+R parkolók kihasználtságának fokozását, annak érdekében is, hogy a díjfizetés a parkolást ne tolja rá a zónákon kívüli lakóutcákra. Meg kell oldani a valós idejű parkolófoglaltság-tájékoztatást az interneten és a navigációs szolgáltatók rendszerei útján, figyelemmel arra, hogy a tájékoztatás általánossá válása a parkolót keresők számára jelentősen csökkentheti a megtett távolságot, és így a károsanyag kibocsátást” – fogalmazott.
A Magyar Autóklub egyetért a fővárosi parkolási helyzet újragondolásával, ugyanakkor szerintük egységesen, komplexen, szakmai szempontokra alapozva, egy közösen megalkotott stratégia mentén kell megalkotni azt.
A díjemelés önmagában nem jelent megoldást, csak nagyobb terheket ró az autósokra, a közterületek foglaltságát, a városban közlekedő és parkoló járművek számát nem fogja érdemben befolyásolni”
– mondta lapunknak Sipka Gábor, aki szerint az egyes kerületek nem jó, ha önálló szabályokat alkotnak, mert azok a szomszédos kerületeket és az összes közlekedőt is érintik.