Amit a kerületek csinálnak a helyiek parkolásának megdrágításával, csak a probléma szőnyeg alá söprése – mutatjuk a valódi megoldásokat!

2024. november 08. 15:55

Vége a jutányos árú parkolásnak, keményen zsebbe kell nyúlni, de a helyzetet nem ez fogja megoldani.

2024. november 08. 15:55
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nyitókép: Róka László/MTVA

Hatalmas hullámokat vert az elmúlt hetekben, hogy sorra egymás után jelentették be a budapesti kerületek, véget vetnek a kedvezményes parkolási engedélyek kiadásának. A bevett gyakorlat az volt, így a most szigorító XIII. kerület esetében is, hogy az ott lakók a saját körzetükben egy jelképes összegért, évi kétezer forintért szabadon parkolhatnak, amíg a körzethatár tart. 

Ennek azonban vége

Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármester volt az első, aki bejelentette, a VII. kerületben véget vet ennek a gyakorlatnak. 

Erzsébetváros megtelt. Nem most, nem idén, hanem évek alatt”

– kezdte posztját a Demokratikus Koalíció politikusa, aki szerint a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely. Mint írta, a közterületet elfoglaló autók jelentős része szinte ingyen használja ezeket a tereket, az önkormányzat pedig támogatta ezt. Véleménye szerint ez a helyzet egyszerre veszélyes, fenntarthatatlan, és végső soron senkinek sem jó.

A polgármester javaslata értelmében Erzsébetvárosban háztartásonként az első gépjárműre 2025. január 1-től 36 ezer, a második autóra 72 ezer forint parkolási hozzájárulást kell fizetni az adminisztrációs díjon túl. 

Ragadós példa

Az erzsébetvárosi utat követve jelentette be az áremelést a VI., a VIII., a IX. a XII. és a XIII. kerület vezetése is, míg a XI. és a III. kerületben kiterjesztik a parkolási zónákat. Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a drasztikus áremelésről úgy fogalmazott közösségi oldalán, 

eljött az idő, hogy Budapest belső kerületei között Terézváros is rátérjen egy másik útra, és több nyugat-európai nagyvároshoz hasonlóan enyhítse a környezeti károkat, unokáinknak is élhető belvárost hozzon létre. 

Fotó: Kisbenedek Attila/AFP

Mint írta, ehhez csökkenteni kell a belvárost használó autók számát úgy, hogy az eddigi ingyenes közterület-használatot megszüntetik, és 36 ezer forintos éves tarifát vezetnek be az első autókra a kerületben.

Ez csak a probléma szőnyeg alá söprése

A belvárosi kerület lépésének valakinek meg kell innia a levét, ezek pedig a külsőbb kerületek lesznek, minden hasonló lépés bevezetésekor a kijjebb eső zónákban nő meg jelentősen a várakozó és közlekedő gépkocsik száma, ami az ott lakók életét nehezíti meg. Nem csoda, hogy a Magyar Autóklub sem ért egyet a belső kerületek döntésével. Sipka Gábor, a szervezet főtitkárhelyettese a Mandinernek elmondta, véleményük szerint nem egyedi ötleteléssel, hanem egy egységes parkolási koncepció keretében kell meghatározni a fővárosi parkolás jövőjét.

Sipka Gábor szerint ennek meghatározásakor az alábbiakat kell figyelembe venni: 

  • Célul kell tűzni az egységes fővárosi közterületi várakozási rendszer megvalósítását,
  • Hatékony együttműködést és koordinációt kell biztosítani a kerületek és a főváros között.
  • Nem fogadható el, hogy kerületenként eltérő, kizárólag a helyi érdekeket tükröző megoldások működjenek.
  • A városvezetésnek a parkolási helyzet megoldását kereslet-kínálati modell létrehozásával, a jövőbeni stratégiai változatok, tarifapolitikák várható következményeinek transzparens megvitatásával kell kezelni,
  • A 10 éven belül megjelenő újabb 200-300 ezer jármű és a teljes működésképtelenség fenyegetettsége miatt a P+R és parkológarázs kapacitások fejlesztése vonatkozásában a jövőbeni célokat a jelenlegi és jövőbeni helyzet konkrét adatainak ismeretében, nemzetközi összevetések birtokában kell megfogalmazni és megvitatni. 

A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese szerint valamennyi javaslatuk a fenntartható mobilitást eredményezi és a klímasemlegesség elérését támogatja, mivel a személygépjárművel közlekedőket a közösségi közlekedés irányába tereli.

Meggyőződésünk, ha az az elvárás, hogy a fővárosban kevesebben használjanak személygépjárművet, azt a feltételek megteremtésével, nem pedig kizárólagosan tiltással lehet elérni”

– jegyezte meg a szakértő. 

Sipka Gábor úgy látja, a meglévő és potenciális P+R helyszínek térségében jelentős funkciótlan, elhanyagolt, valamint alulhasznosított területek állnak rendelkezésre további férőhelyek biztosításához, ami különösen a KÖKI, a Határ úti metró, Népligeti metró, Mexikói úti M1 végállomás környékén jellemző. „Javasoljuk többletkapacitás érdekében ezek használatba vételét, amely kevés ráfordítással is megoldható” – tette hozzá.

A Magyar Autóklub főtitkárhelyettese úgy látja, a metrómegállók térségében elhelyezkedő sportlétesítmények parkolói, parkológarázsai a rendezvénymentes időszakokban üresek, ezért nyomatékosan szorgalmazzák, hogy a Főváros a tulajdonosokkal együttműködve gondoskodjon ezen, meglévő parkolókapacitások P+R célú hasznosításáról a hétköznapokon, ahogy az számos fejlett nagyvárosban megoldott.

Az őrzés, biztonsági kamerák, kerítés, valamint a minőségi környezet megteremtésével a fizetőképesebb közlekedők számára is vonzóvá kell tenni a P+R szolgáltatás igénybevételét, és így a kihasználtság egyenletesebben oszlana meg”

– tette hozzá.

Fotó: MTVA/Balogh Zoltán

Sipka Gábor szerint az elvárható színvonalon aluli P+R helyszíneket (pl. Határ úti) a fejlesztésig ingyenessé kell tenni, a közösségi közlekedésre megváltott napijegy biztosítsa a P+R parkoló kedvezményes használatát, és a költségérzékeny ingázókra tekintettel vezessenek be egy kombinált BKV és P+R bérletet.

„Szorgalmazzuk, a használat folyamatos nyomon követésével, finomhangolt tarifapolitika alkalmazásával a P+R parkolók kihasználtságának fokozását, annak érdekében is, hogy a díjfizetés a parkolást ne tolja rá a zónákon kívüli lakóutcákra. Meg kell oldani a valós idejű parkolófoglaltság-tájékoztatást az interneten és a navigációs szolgáltatók rendszerei útján, figyelemmel arra, hogy a tájékoztatás általánossá válása a parkolót keresők számára jelentősen csökkentheti a megtett távolságot, és így a károsanyag kibocsátást” – fogalmazott.

A Magyar Autóklub egyetért a fővárosi parkolási helyzet újragondolásával, ugyanakkor szerintük egységesen, komplexen, szakmai szempontokra alapozva, egy közösen megalkotott stratégia mentén kell megalkotni azt. 

A díjemelés önmagában nem jelent megoldást, csak nagyobb terheket ró az autósokra, a közterületek foglaltságát, a városban közlekedő és parkoló járművek számát nem fogja érdemben befolyásolni”

– mondta lapunknak Sipka Gábor, aki szerint az egyes kerületek nem jó, ha önálló szabályokat alkotnak, mert azok a szomszédos kerületeket és az összes közlekedőt is érintik.

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kir2vik
2024. november 09. 09:48
Jók a képek. Az első és utolsó egybe esik a tapasztalatommal, szinte mind lakossági kedvezményes, egy sem ügyintéző. Ezekben az utcákban nem lehet ügyintézni, nem munkahelyek vannak. Elég elsétálni és megtekinteni a parkoló autók engedélyét. AZ 5. kerületben van folyamatos forgás, mert lakás szinte nincs, oda intézni mennek az emberek. A parkolási rendszerük kitűnő, app-ban mutatja, hol van üres hely. Azt sem értem, ha van ilyen app, miért nem kötelező minden kerületnek? Hacsak azért nem, mert "a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely", ugye. És nyíg a budapesti lakos, hogy rossz a levegő. Miért nem mondják ki, hogy Budapesten mindenkinek lehet 1-2 autója és parkolhat naphosszat, a városon kívüliek meg nem hajthatnak be?
droli1
2024. november 08. 19:57
Tipikus baloldali gondolkodás: a problémát jól látják, a jelenlegi helyzet tarthatatlan, azzal, hogy a parkoló autók az utcából vesznek el sávokat, gyakorlatilag szűkítik az utak áteresztő kapacitását és dugót okoznak (lásd belvárosi egyirányú utcák). A megoldás viszont nemcsak a díjemelés, hanem az is, amit az Autóklub javasol, anélkül tényleg csak sima sarc az egész. Viszont tényleg csökkenteni kell az utcák parkolónak használatát, és vissza kell adni arra a célra, amire az utakat kitalálták - a közlekedésre.
zatoicsi
2024. november 08. 18:57
Akik erre szavaztak azok viseljék derűs arccal, akik meg nem azok esetleg tiltakozhatnak, de hát a többség mégiscsak ezeket a pondró geciket szavazta meg, mégis mi a büdös lófaszra számítottak a prolik? Hogy Niggermüller a patkányzsidó rendes? Nem az nyilván, hanem egy rohadó pofájú kommunista szardarab.
ptrfarkas43
2024. november 08. 17:48
Egy haladó ott tarhál, ahol tud. A honi a parkolási díjjal, az eus a kinai 50 % os vámmal.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!