Anglia
18:002024. június 30.
Szlovákia
Spanyolország
21:002024. június 30.
Grúzia

Harmincöt éve vágták át a vasfüggönyt

2024. június 27. 12:38

„E vonal mögött van Közép- és Kelet-Európa ősi államainak összes fővárosa: Varsó, Berlin, Prága, Budapest, Belgrád, Bukarest és Szófia.”

2024. június 27. 12:38
null

Nyitókép: Fortepan / adományozó: Urbán Tamás

A hidegháború idején a Magyarország és Ausztria között húzódó határ, a vasfüggöny két világot választott el. A határ 1989-ben, 35 évvel ezelőtt megnyílt, és szabaddá vált az út Kelet és Nyugat között. Maga a kifejezés egyébként Winston Churchill 1946. március 5-i az amerikai egyesült államokbeli Fultonban elmondott beszédében hangzott el először:

A baltikumi Stettintől az Adriánál levő Triesztig vasfüggöny ereszkedett le, a kontinens teljes szélességében. 

E vonal mögött van Közép- és Kelet-Európa ősi államainak összes fővárosa: Varsó, Berlin, Prága, Budapest, Belgrád, Bukarest és Szófia, 

mindezen híres városok, környező népességükkel abban fekszenek, amelyet szovjet szférának kell neveznem, és így vagy amúgy, de mind ki van téve nem csupán a szovjet befolyásnak, de egy igen erős és egyes esetekben fokozódó mértékű moszkvai irányításnak is” – hangzott el a beszédben.

Tudta?

Churchill ezzel a kifejezéssel a színházakban tűzvédelmi megfontolásokból alkalmazott fémszerkezettel vont analógiát, amivel az előadások végén a színpadot és a nézőteret szinte hermetikusan elzárták egymástól.

Forrás: atlo.team

A második világháború után a kommunista berendezkedésű országok viszonylag hamar elkezdték azokat a területeiket nyugati irányba határoló műszaki határzárakat kiépíteni, amelyekkel egyrészt védelmi funkciót is elláttak, de sokkal inkább az ország lakosságát akarták megakadályozni az ideológiailag ellenséges nyugati országokba történő elmenekülésben. 

Erre a vasfüggöny szerkezeti felépítése a legjobb bizonyíték, amely keleti irányban egy olyan műszaki határsávot alkotott, ami különböző fizikai akadályokkal, szögesdróttal, kerítéssel, aknazárral, a jól megfigyelhető, csupasz határsávval, és az azt övező őrtornyokkal is mind az esetleges keletről érkező határsértőket volt hivatott feltartóztatni. 

A határzáron tűzparanccsal rendelkező határőrök teljesítettek folyamatos őrszolgálatot, de később automata fegyverrendszer is kiépítésre került.

A vasfüggöny nagyrészt korábbi államhatárokon húzódott, egyik markáns kivétel Németország volt, ahol az 1949-től létrejött Kelet- és Nyugat-Németország közti tartományi határokon húzódott, amik így Németország újraegyesítéséig államhatárrá váltak. 

A vasfüggöny része volt még a berlini fal is, ami viszont lokálisan külön, Berlinben helyezkedett el, lényegében körbevéve Nyugat-Berlint.

Jugoszlávia speciális státusza miatt – mint el nem kötelezett ország – csak félhivatalosan volt a vasfüggöny határországa.

Forrás: Wikipédia

A Szovjetunió felbomlása során a vasfüggönyt is a legtöbb helyen gyorsan megszüntették, elbontották, csak néhány helyen hagytak meg rövid szakaszokat a hidegháború emlékműveként. A legtöbb maradvány az újraegyesült Németország területén található a már említett tartományi határokon, itt több őrtorony, kerítésmaradvány is van, de van olyan múzeummá vált egykori határőrség is, ahol korabeli katonai és határvédelmi járműveket is kiállítottak.

Hazai vonatkozás

A rendszer az 1980-as évek végére elavult, az esetek kétharmadában vadállatok vagy eső miatt riasztotta a határőröket. A felújítás százmilliós költséget jelentett volna, 

hiszen a rozsdamentes drótot – paradox módon – nyugatról kellett beszerezni. 

A határőrség ezért már 1987-ben javasolta a megszüntetését.

Az MSZMP politikai bizottsága 1989. február 28-i ülésén elfogadta az elektronikus jelzőrendszer megszüntetését. Március 3-án Németh Miklós miniszterelnök egy találkozón kérdezte meg Gorbacsovtól, hogy mit fog tenni, ha Magyarország elbontja a vasfüggönyt, 

de a szovjet pártfőtitkárt ez a kérdés nem érdekelte, de azt leszögezte: 1956 eseményei nem ismétlődnek meg.

A bontást Rajkánál kezdték meg, és május 2-án több tucat nyugati újságírónak jelentették be a helyszínen, hogy Magyarország elkezdi lebontani a műszaki határzárat. 

Amikor június 27-én Horn Gyula magyar és Alois Mock osztrák külügyminiszter a kamerák előtt vágta át, akkor előbb vissza kellett építeni Kelénpataknál (Klingenbach), mert már ott is elbontották.

Az augusztus 19-i páneurópai piknik volt az utolsó lépés a teljes határnyitás előtt, 

de mivel a több száz kelet-német állampolgár átszökésére sem érkezett semmilyen reakció a szovjet vezetéstől, szeptember 10-én a magyar kormány hivatalosan is megnyitotta a határt.

Forrás: National Geographic

 

Töltődjön fel a Mandinerrel!

Összesen 364 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
a-gyar-2
2024. június 27. 18:47
Tommaso kartárs is bejelentkezett mint soros szopó
Tommaso
2024. június 27. 18:29
Van annál veszedelmesebb állapot, mintha valaki szimplán hülye, durva vagy bunkó. Ha az iIIető nemzetáruIó A geci Orbán Viktor régóta ellensége Budapestnek Azon ügyködik, hogy csődbe vigye a várost A geci Orbán Viktor régóta ellensége Magyarországnak is. Minden cseIekedete ezt bizonyitja Nem magyar, hanem ruszki érdekeket képviseI.
vamonos
2024. június 27. 18:00
Remélem a drótot megtartották, hamarosan újra fel kell húzni, ha meg akarjuk védeni magunkat az összeurópai elmebajtól. 😂 Churchill úr sajnálkozása meg álszent volt, ki engedte meg az oroszoknak, hogy "ideiglenesen" itt állomásozzanak?
Takagi
2024. június 27. 16:02
Kár volt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!