A Temu „pszichés nyomásgyakorlás” alá helyezheti fogyasztóit – vizsgálatot indított a GVH

2024. március 13. 10:17

Az elmúlt hetekben több bejelentést is érkezett a kínai platform kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban.

2024. március 13. 10:17

Fotó: Shutterstock/Világgazdaság


Versenyfelügyeleti eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu online piactér európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben – számolt be a Portfolio. A portál szerint az Írországban bejegyzett Whaleco Technology Limited az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytat, 

amely alkalmas lehet arra, hogy megtévessze a fogyasztókat. 

A vállalkozás az általa értékesített termékek esetében „akár 95 százalék” (vagy magasabb) mértékű kedvezményeket kommunikál bizonyos termékkategóriákra, azonban ilyen mértékű kedvezmény a kategóriára történő kattintással nem lelhető fel a találatok között. A GVH észlelte továbbá, hogy a vállalkozás a honlapon, illetve a mobilalkalmazáson elérhető termékekre vonatkozó akciós ajánlataival összefüggésben a teljes vásárlási folyamat alatt a termékek elérhetőségére vonatkozó sürgető jellegű tájékoztatásokat tesz közzé, például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt” „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt terméket”, „Keresett! x eladva az utolsó 24 órában”, „A közelmúltban x-en értékelték 5 csillaggal”. Ezek az üzenetek tartalmuk és vizuális megjelenítésük révén összhatásukban valószínűsíthetően alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat sürgessék, illetve 

pszichés nyomásgyakorlás alá helyezzék a termék megvásárlására vonatkozó döntésük meghozatalában.

A GVH észlelte azt is, hogy a honlapon a „Temuról” szóló linken közzétett és vallott értékek között a „Társadalmilag felelősségteljes – Jót tenni a világgal” kijelentés szerepeltetésével valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében. Továbbá a GVH azt is valószínűsíti, hogy a vállalkozás az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.

Mindezek alapján a GVH a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limiteddel szemben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt versenyfelügyeleti eljárást indít.

 

 

Összesen 151 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Takagi
2024. október 31. 19:01
Ami nem Kínai, az hamis!
tacsi68
2024. március 14. 07:14
A GVH foglalkozhatna azzal miért drága itthon minden? Pl. Kompressziós harisnya itthon 5000 Ft Nem ugy.az a Temun 600 FT és jobb nem szalad aszem fél év után sem nyúlik ki! Fülhallgató BT 1500- u.az. itthon 8000 ez is fél év és ez is még minig működik.Az itthoni nem.Töltő gyors kábel 400- itthon hól? Persze sok a gagyi de azt nem kell megvenni Csak még egy valamikor lehettt kapni narancs hámozót most nincs aTemun 4db 500. és még sorolhatnám. Mióta van rendszeres vásárlója vagyok és nme csalódtam!!!!
axnwil
2024. március 13. 17:46
Fejben ki kell iktatni a manipuláló vásárlási nyomásgyakorlást (ami persze szabálytalan), mintha nem is lenne látható. Engem nem zavar a sürgetés, nincs rám pszichés hatással, 1 hétig is töltve hagyom a kosaramat vásárlás előtt - eddig egyszer fogyott el valami, de pótolni lehetett más TEMU-s beszerzési forrásból. Az sem érdekelne, ha nem venném meg az ilyen árucikket. Az értékesítés nem az én érdekem. Amúgy eddig minden rendben ment (visszatérítés a termék olcsóbbá válása esetén, hibás termék esetén, betartott szállítási határidő, jó minőség, ár/érték arány). Egyelőre szimpatikus, bár nem minden olcsóbb, mint idehaza, vagy másutt.
W23458
2024. március 13. 14:10
Én konkrétan csak aliexpresszről rendelek kínából. Eddig mindegyik (kb.150 rendelés) hiánytalanul megérkezett az itthoni árakkal összehasonlítva 1/3 áron áfával , kb. 8-12 nap alatt itt vannak a termékek. De nem kötelező kínából rendelni, bemegy az ember a bótba és megveszi ugyanazt a terméet 3x-os áron. Ez a választás szabadsága.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!