Szerintem Budapest lehetne egyetlen (max. a Duna miatt kettő) egyéni szavazókörzet
Hatvanpuszta és Felcsút pedig egy-egy kiemelt egyéni szavazókörzet legyen, mert a tekintély adja a nemzet tartását a békerezsiharcban.
Karácsony Gergelynek változtatnia kell majd a magyarázkodásán az Index által kiszivárogtatott levelezés nyomán, amiben szerepel Draskovics Tibor, Gyurcsány egykori minisztere is.
Hetek óta vihart kavar, hogy (a legújabb információk szerint) márciustól megszűnhet a Budapest-bérlet, ami nagy mértékben segítette a főváros agglomerációjának a mindennapi közlekedését. A kormánynak és Karácsony Gergelyéknek december 31-ig kellett volna megállapodnia a még a Tarlós-érában született szerződés meghosszabbításáról a budapesti bérletek használhatóságáról az úgynevezett agglomerációs járatokon, ám erre nem került sor.
Miután ez tavaly év végén kiderült, Karácsony Gergely a kormányra tolta a felelősséget.
Az előzményekről itt írtunk:
Kapcsolódó vélemény
Talán ha nem osztották volna szét a budapestiek pénzét a haverok között és vitték volna csődbe a fővárost, akkor most lenne miből kifizetni a számlát.
Csakhogy a főpolgármesteri érvelésnek ellentmond az Index által szerdán nyilvánosságra hozott levelezés, amely szerint a főváros vezetése december végén kapott egy utolsó ajánlatot a kormánytól, hogy fennmaradjon a Budapest-bérlet, egész pontosan annak lehetősége, hogy azzal a Budapesten belüli, nem a BKK, hanem az állam által működtetett Volánbusz- és HÉV-járatokat is lehessen használni. Ennek érdekében a Főváros évek óta kompenzációt fizet az államnak, amiről még az előző ciklusban született megállapodás.
Az Index megszerezte a Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója részvételével folytatott levelezést, amiből az olvasható ki, hogy a kormány a 2020 óta változatlan évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett december végére egy 8,6 milliárdos ajánlatot tett, amit a Főváros nem fogadott el.
December 31-én aztán a szerződések lejártak, a Fővárosi Önkormányzat pedig ezzel elveszítette jogát a HÉV és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására is, továbbá megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja – írja az Index.
A cikk szerint a Főváros tudatosan döntött a megállapodás helyett az együttműködés felszámolása mellett, a színfalak előtt azonban Karácsony mégis a kormányt hibáztatta.
Karácsony Gergely az újévet azzal kezdte, hogy az RTL híradónak elmondta, ő sem érti, mi történik, hiszen van egy működő rendszer, ami mindenkinek jó, „azonban Lázár Jánosnak lehet, hogy nem”. Ismeretes, a kormány részéről a közlekedésért felelős Építésügyi és Közlekedési Minisztérium tárgyalt a Fővárossal, a tárca vezetője pedig Lázá.
A pénzügyi vitáknak, amik felmerülnek, semmi közük a Budapest-bérlethez”
– fűzte hozzá a főpolgármester, akinek a mostani levelezés ebben is ellentmondani látszik.
Walter Katalin a BKK igazgatósági tagjainak küldött levelében ugyanis azt írta, hogy december 20-án a tárca közölte velük, „nem kívánja meghosszabbítani az agglomerációs megállapodást, mivel a főváros nem ment bele az időközben teljesen eltúlzott követelés megfizetésébe (6,5 milliárd forint volt az eredeti, 2016-os, Tarlós István-féle megállapodás, 2020-ra már ehhez képest 7,4 milliárdot kért az állam, tavaly sikerült ugyanezen a szinten zárni, idén 9,2 milliárdot, majd utolsó ajánlatként 8,6 milliárd forintot követelt az állam)”.
A minisztérium megemelt, majd némileg lealkudott ajánlata még az Index szerint ez sem „tűnik életszerűtlennek, tekintve, hogy csak 2023-ban a béremelések és az energiaárak növelhették ennyivel a buszok és HÉV-ek üzemeltetési költségét”. A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését az akkori főpolgármester kezdeményezésére.
nem kérdés: Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez.
A megállapodás része volt az is, hogy a finanszírozásért cserébe a Főváros vétójoggal bír a menetrendek meghatározásában, magyarul a kormány akkor se ritkíthatna a budapesti HÉV- vagy volánbuszos járatsűrűségen, ha akarna.
Több lehetséges forgatókönyvet kell felállítani, és hatásukat elemezni. Ezt a munkát én széles horizonton gondolom, akár a jelenlegi tarifapolitika alapvető átgondolását, az e-jegy-ügyek halasztását, a BKK szerepét is beleértve”
– írta levelében Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke.
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár az EconomX gazdasági portálnak elmondta, három lehetséges forgatókönyv van a szeme előtt:
Levélben kerestük a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályát, meg tudják-e erősíteni az Index információit, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket!
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi