Gyurcsány Ferenc azt javasolja, hogy az árvíz miatt azonnal engedje vissza a Főváros az autókat a Lánchídra
Teljes félreértése ez a mostani helyzetnek.
A budapesti belváros az 1970-es években hibásan megszüntetett villamosvonalainak helyreállításáról nem lehet és nem szabad lemondani.
„Visszatérnek a villamosok a Vencel tér egészére, jelentette ma be Zdeněk Hřib, aki az előző ciklusban Prága főpolgármestere volt, most a közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes. 100%-ban ugyanaz történik, amit mi a Budai Fonódó korábban létező, de aztán az 1970-es években elbontott bel-budai szakaszának visszaépítésével elértünk a Margit híd és a Batthyány tér között, illetve a Török utcában. Talán nem kell ma már magyarázni, mekkora szükség volt az észak-déli átjárható villamoshálózatra Budán, a 17-es villamos szinte állandóan tele van olyan szakaszokon, ahol korábban csak két átszállással lehetett utazni.
Sőt, talán ma már azt sem kell magyarázni, hogy ugyanerre szükség lenne Pesten is, például a 14-es és a 47-49-es villamosok összekötését lehetővé tevő Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésével a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között. Ha nem is nézne ki úgy egy ilyen beruházás után a Nyugati tér, mint a látványterven a Vencel tér, de a felüljáró eltüntetésével és a villamos apropóján a tér humanizálásával óriási pozitív változást lehetne elérni a budapesti belváros arculatának egészében.
Szomorú, hogy ez a beruházás még mindig pont ott tart, ahol akkor tartottunk, amikor 2014-ben eljöttem a BKK éléről. Az akkor elkészült koncepcionális tervek óta nem történt semmi, se Tarlós István második ciklusa alatt, se azóta. Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke épp tegnap, a már itt megosztott 24.hu cikkben ismerte el, hogy »jelenleg nincsen további olyan projektje a fővárosnak, mely olyan készültségben van, hogy forrás rendelkezésre állása esetén el lehetne kezdeni a megvalósítást.« Ez óriási gond, azt mutatja, hogy ha lennének is elérhető uniós források, a Főváros azokat évekig nem tudná felhasználni.
Fel nem foghatom, hogy az elmúlt négy évben hogy nem sikerült egyetlen villamosberuházást sem előkészíteni – a Bajcsy-villamos terveinek elkészítése a BKK éves büdzséjének körülbelül 0,1%-ába kerülne. A Főváros valóban nincs könnyű anyagi helyzetben és a kormányzat se könnyítette a helyzetét az elmúlt években, de az azért nem igaz, hogy egy ilyen volumenű tervezési munkát négy év alatt ne tudott volna gond nélkül elvégezni és kifizetni Budapest, ha akarta volna. Így aztán végülis csak azok a villamosfejlesztések vannak most a fiókban, amiket a Kormány a Fővárossal kötött megállapodás alapján átvállalt és a BFK révén megterveztetettünk, ezek a déli irányú Budai Fonódó hosszabbítás a Műegyetem rakparton és a Zugló-Angyalföld közötti Szegedi úti átkötés – ezek akár épülhetnének, ha uniós forrás vagy kormányzati támogatás lenne rájuk. Ettől azonban még a budapesti belváros az 1970-es években hibásan megszüntetett villamosvonalainak helyreállításáról nem lehet és nem szabad lemondani – immár nem csak a Budai Fonódó, hanem Prága példájából is tanulva.”
Nyitókép: Földházi Árpád