Van-e reális esély arra, hogy megszűnik a vétó intézménye az uniós döntéshozatalban?
A vétó teljes felszámolásához az uniós alapszerződések módosítása szükséges. Ez jelenleg több okból sem racionális. Az uniós alapszerződések bármilyen módosítása konszenzust igényel az unióban résztvevő országok teljes köre részéről. Az EU jövője konferencia kapcsán nemrégiben tizenhárom tagállam kormánya (Dánia, Észtország, Finnország, Lettország, Litvánia, Szlovénia, Svédország, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Málta) jelezte, hogy nem támogatja a megfontolatlan és idő előtti kísérleteket a Szerződés megváltoztatására irányuló folyamat elindítására. Emiatt
a vétó intézményének megkerülése csak úgy lehetséges, ha az Európai Unió a saját szabályait megkerüli és a tagállamokat gyakorlatilag kicselezi.
Alkalmazhatják az úgynevezett áthidaló záradékot a külügyi vétótól való eltérésre, de ezt a szabályt csak nagyon szűk körben és indokolt esetben engedik alkalmazni a Szerződése, hiszen ez voltaképpen egy egyszerűsített szerződésmódosítás. Lehetséges az úgynevezett megerősített együttműködés keretében is bevezetni bizonyos intézkedéseket, de ebben az esetben azoknak csak a résztvevő tagállamokra van hatása. A külpolitikai vétó felszámolásának egyik potenciális eszköze lehet az Európai Bizottság tavaly decemberi javaslata, amely azokkal a gazdasági kényszerítő intézkedésekkel szemben sürget fellépést, amelyeket bizonyos esetekben a nem uniós országok az EU-val szemben alkalmaznak vagy alkalmazni próbálnak. Ilyenek például a nyíltan kényszerítő piacvédelmi eszközök bevetése az EU-val szemben vagy az uniós termékek bojkottálása. A javaslat kulcsa, hogy a Szerződések szerint az Unió a közös kereskedelempolitika területén kizárólagos hatáskörrel rendelkezik és az új rendelet pedig gyakorlatilag ennek a közös politikának a körét lenne hivatott kibővíteni, hogy beleférjenek a külügyi intézkedések is, vagy akár energiapolitika.
Mi a helyzet az India és az EU közötti szabadkereskedelmi egyezménnyel, van-e értelme és jövője?
Magyarország érdeke a nyitott világkereskedelem, a szabadkereskedelem. A jelenlegi geopolitikai helyzetben India fontos szerepet játszik. Az EU és India közötti szabadkereskedelmi tárgyalások, amelyek az EU és India közötti jelentős – még jórészt kihasználatlan – kereskedelmi és befektetési potenciálját hivatottak kiaknázni, hivatalosan is újra kezdődtek június 17-én. Az EU és India már most is jelentős kereskedelmi partnerek, évi 120 milliárd eurós kereskedelmi forgalommal. Az Európai Unió India számára a harmadik, India pedig az EU tizedik legfontosabb kereskedelmi partnere, azonban ez a forgalom 2021-ben az EU kereskedelmének éppen, hogy valamivel több mint két százalékát tette ki, ami nagy kiaknázatlan potenciálra utal. A kormány által indított befektetés-ösztönzési rendszerben számos indiai befektetőhöz köthető projekt nyert el támogatást, ami többezer munkahelyet jelentett a magyar gazdaság számára.
A kereskedelmi kapcsolatok fejlesztése nem csak Magyarország, de az egész Közép-Európai térség számára előnyökkel jár.
Nem beszélve arról, hogy az orosz-ukrán fegyveres konfliktus egyik fontos következménye, hogy mielőbb és kellő hatékonyság mellett kell átalakítani a Keleten és Nyugaton átívelő ellátási láncokat. A szabadkereskedelmi megállapodások költségcsökkentést és versenyképesség-javulást eredményezhetnek az európai vállalatok számára, ami a jelen helyzetben létfontosságú Magyarország és az egész Európai Unió gazdaságára nézve.
Fotók: Mátrai Dávid, Nyitókép: Az Európai Parlament képviselői a gáz- és atomenergia-ágazatokról szavaznak a strasbourgi ülésteremben 2022. július 6-án (MTI/EPA/Julien Warnand)