Az üzemanyagár-stop hozzávetőlegesen 60-70 milliárd forinttal segítheti a magyar családokat

2022. február 21. 13:29

Az origo számításai szerint 2022. május 15-ig egy autósra vetítve több mint 17 000 forint nyereség keletkezhet az üzemanyagár-stop miatt.

2022. február 21. 13:29

A magyar kormány döntése értelmében 2021. november 15-től 2022. május 15-ig a 95-ös oktánszámú motorbenzin és a nem prémium dízelgázolaj lehetséges felső árszintje 480 forint/liter a hazai benzinkutakon – írja az Origo.

2021. november 15-én az üzemanyagár-stop intézkedés bevezetésekor a benzinkutakon a 95-ös benzinért 506 forint/litert, a nem prémium gázolajért 512 forint/litert kellett volna fizetni, ezeket az árakat váltotta fel a hatóságilag maximalizált 480 forint/literes árszint. Egyértelműen észrevehető, hogy már az intézkedés hatálybalépésének napján a fogyasztók egy liter üzemanyagon 26, illetve 32 forintot nyerhettek. Ma (2022. 02. 21.) árstop nélkül a 95-ös benzinért 520 forint/litert, a nem prémium gázolajért 535 forint/litert kellene fizetni, ami 40 és 55 forint különbség. A hatósági árszabályozással érintett két termék árnyékárának a nyomon követésével – vagyis annak az árnak a figyelembe vételével, amivel a fogyasztók az intézkedés hiányában szembesülhettek volna a benzinkutakon – megbecsülhetjük, hogy a 2021. november 15-től 2022. május 15-ig a hazai fogyasztók mennyit spórolhatnak.

Az üzemanyagár-stop bevezetésétől 2022. február közepéig tartó időszakban realizált nyereség

A árnyékárak alakulását a MOL nagykereskedelmi árváltozásából számolhatjuk ki. A benzin esetében a 480 forint/liter árszint alá az árnyékár csak egy rövid időszak (2021. december 8-ától egy hétig) erejéig került, a gázolaj esetében az árnyékár nem került a vizsgált időszakban 480 forint/liter alá. Ebből fakadóan azt mondhatjuk, hogy az árnyékárakat figyelembe véve a kormányzati intézkedés a gázolaj esetén végig effektív volt, és a benzin esetében is egy egyhetes időszakot leszámítva végig nyerhettek a fogyasztók (abban az egy hétben a kormányzati intézkedés hiányában illetve azzal együtt is 474 forint/liter áron tudtak 95-ös benzint vásárolni, így nyereség nem keletkezett). Azt, hogy éppen mennyit nyertek a fogyasztók, az árnyékár és a hatósági árszint közötti különbségből számíthatjuk, figyelembe véve az adott napra eső fogyasztást is. (Napi fogyasztási adatokat 2021. novemberében és decemberében a havi tényadatokból számítottunk, 2022. januárjára és februárjára napi adatokat az előző évi havi adatok átlagos értéke alapján becsültük.) A NAV jövedéki statisztikájából becsülve azt mondhatjuk, hogy 2021. november 15-e és 2022. február 18-a között körülbelül 304 millió liter 95-ös benzint és 633 millió liter nem prémium gázolajat fogyasztottak a hazai fogyasztók. (A teljes fogyasztás 80 százalékát kötöttük hazai fogyasztókhoz. A gázolajnál a magasabb fogyasztást elsősorban a nem lakossági szereplők – többek között kamionok – okozzák.) A nyereség számításánál azzal a feltételezéssel éltünk, hogy más ár esetében is ugyanennyi lett volna a fogyasztás. Így összességében – csak az árnyékárak alakulását figyelembe véve – a benzin esetében 5,5 milliárd forintot, a gázolaj esetében 16,9 milliárd forintot, összesen 22,4 milliárd forintot spórolhattak a hazai fogyasztók az üzemanyagár-stop intézkedésnek köszönhetően 2022. február 18-ig.

A fogyasztók nyeresége az üzemanyagár-stop alatt 2022. február 18-ig
 

Időszak Benzin Gázolaj Összesen
2021. november (15-től)     1,5 3,8 5,3
2021. december     0,7 2,3 3,0
2022. január     1,4 4,9 6,3
2022. február (18-ig)     1,8 5,9 7,7
Összesen     5,5 16,9 22,4

 

A 2022. május 15-ig várható további nyereség

2022. február 18-tól 2022. május 15-ig tartó (86 napos) időszakban további jelentős nyeresége lehet a családoknak az üzemanyagár-stop fennmaradásának köszönhetően. Azzal a feltételezéssel élve, hogy a jelenlegi árnyékárak fennmaradnak – vagyis egy liter benzinen 40 forint, egy liter nem prémium gázolajon pedig 55 forint nyereséggel számolva illetve a megnövekedett üzemanyag fogyasztás miatt – 2022. Május 15-ig további 42,3 milliárd forintot nyerhetnek a családok. Az üzemanyagár-stop 6 hónapos időszaka alatt várható összesített nyereség a családoknál

Összességében így – ha a jelenlegi világpiaci árak és az árnyékárak is változatlanok maradnak – a 2021. november 15-től 2022. május 15-ig tartó 6 hónap alatt az üzemanyagár-stop 66,7 milliárd forinttal segítheti a családokat. Magyarországon a személygépkocsik száma meghaladja a 3,9 millió darabot, így egy autósra vetítve több mint 17 000 forint nyereség keletkezhet az üzemanyagár-stop miatt.

A 95-ös benzin és gázolaj árnyékárának alakulása

(Megjegyzés: Az árnyékár a MOL nagykereskedelmi árának alakulásával változik.)

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Naggy
2022. február 22. 05:44
Folyamatosan termelik a veszteséget, mert a kormány 480 forintban maximalizálta az üzemanyagok árát, miközben most drágábban szerzik be a nagykereskedőktől. A hazai (az árak megállapításáról szóló 1990. évi törvény kimondja, hogy az „árak legfőbb szabályozója a piac és a gazdasági verseny. Az árakra vonatkozó közvetlen kormányzati beavatkozás csak ott indokolt, ahol a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben foglaltak nem elégségesek a káros versenykorlátozás és a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására.”) és az uniós jogszabályok (Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) 102. cikke szerint „tilos egy vagy több vállalkozásnak a belső piacon vagy annak jelentős részén meglévő erőfölényével való visszaélése, amennyiben ez hatással lehet a tagállamok közötti kereskedelemre”. Ilyen visszaélésnek minősül különösen a „tisztességtelen beszerzési vagy eladási árak kikötése”. Az EUMSZ 102. cikkét sérti, ha egy tagállam a gazdasági jellegű beavatkozásokkal kapcsolatos döntéseit piaci magánszereplőkre ruházza, illetve állami intézkedéssel előírja vagy előmozdítja az erőfölénnyel való visszaélést, illetve egyes piaci szereplőket erre ösztönöz.) szerint az állam nem kényszerítheti a vállalkozásokat arra, hogy veszteségesen üzemeljenek. Több kis benzinkút üzemeltetője is azt mondta, hogy vizsgálja annak a lehetőségét, hogy be tudja-e perelni a magyar államot az üzemanyagok hatósági árszabályozása miatt. Többen arról számoltak be, hogy elkezdtek szervezkedni, és egy új érdekvédelmi szervezet létrehozásán munkálkodnak. Az egyik, automata kutakat üzemeltető vállalkozás viszont már előrébb jár, ügyvédeket fogadott, akik elkezdtek dolgozni a jogi anyagon. Az a baj, hogy leginkább a kis- és közepes cégek, illetve a családi vállalkozások fizetik meg ennek az árát. A jogszabály miatt a töltőállomások nem adhatják a benzin és a gázolaj literjét 480 forintnál drágábban, viszont a nagykereskedelmi árakra ez nem vonatkozik, a Mol és többi cég annyiért adja az üzemanyagot, amennyiért akarja. „Azáltal, hogy a Mol nagykereskedelmi ára nincs rögzítve, az olajtársaság haszonnal értékesít üzemagyagot a benzinkutaknak. Egy olyan Mol, amelyben szinte nincs a magyar államnak tulajdonrésze”
NorthernOutlaw
2022. február 21. 14:22
A 60-70 milliárdot inkább a benzinkút üzemeltetőknek kellene megköszönni. Ez a 60-70 milliárd inkább nekik köszönhető, akik kénytelenek veszteséggel eladni az üzemanyagot. Ez akkor lenne jó megoldás, ha ebben az átmeneti időszakban a kormány kompenzálná az üzemeltetők veszteségét, hogy legalább 0-ra jöjjenek ki, mert addig ez csak olyan, mint aki más faszával veri a csalánt :( Én eddig 90%-ban 100-as benzint tankoltam ezután 100%-ban csak azt fogok.
Nehidd El
2022. február 21. 14:18
Ezt is elópta a kómány az emberektű!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!