Ma van Szent Márton napja

2020. november 11. 12:20

A nap nem telhet el lúdpecsenye és újbor nélkül a hagyomány szerint.

2020. november 11. 12:20
null

Országszerte különböző néphagyományok kötődnek ehhez a naphoz, van, ahol ilyenkor egész héten tilos volt mosni, vagy az hozott szerencsét, ha spiccesen feküdtek le aludni – írta meg a Vasárnap.hu. Szent Márton a legenda szerint római birodalom Pannónia tartományának Savaria nevű városában (mai Szombathely) született 316-ban egy római elöljáró fiaként. Mikor a francia Amiens városában állomásozott, mint a római császár katonája egy hideg téli estén köpenyének felét egy szegény koldusnak adta. Aznap éjjel álmában megjelent Jézus a koldus alakjában, és ettől kezdve nem a hadsereget, hanem Isten szolgálta. Megkeresztelkedett és misszionáriusként segítette a rászorulókat.

Már életében legendák vonták körbe alakját, és püspökké akarták szentelni. Amikor ez a hír fülébe jutott, az érte jövő küldöttek elől a ludak óljába bújt. A madarak azonban gágogásukkal és szárnyuk csapkodásával óriási zajt csaptak, ezzel felfedve a szent rejtekhelyét. 371-ben Mártont püspökké szentelték, és egészen haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a szegényeket.

Márton-napi hagyományok

Szent Márton napon országszerte hatalmas lakomákat rendeznek, hogy a hiedelem szerint majd egész esztendőben bőven ehessenek és ihassanak. Ma is sok helyen rendeznek táncos mulatságokat, ahol az asztalra a hagyományos libafogás és az újbor kerül. A néphagyomány szerint ezen a napon minél többet isznak az emberek, annál több erőt és egészséget kapnak a jövőben. „Aki Márton napon libát nem eszik, egész éven át éhezik” – tartották.

Népi jóslások a liba csontjából

A liba csontját jóslásra használták: ha a csont barna és rövid, akkor sáros lesz a tél, ha viszont hosszú és fehér, akkor havas. Az aznapi időjárásból is jósoltak „Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható”. Egy másik mondás szerint „Márton napján, ha a lúd jégen jár, akkor karácsonykor vízben poroszkál”.

Az elmaradhatatlan Márton-napi bor

A bor sem maradhatott ki a népi jóslásokból: „A bornak szent Márton a bírája” – szokták mondani. Ezt lehet úgy is érteni, hogy ilyenkor már iható az újbor, más jelentése szerint az őszi időjárás dönti el, hogy milyen lesz az idei bor.

Szent Márton vesszője

Egy régi szokás szerint ezen a napon a pásztorok többágú vesszőt adta ajándékba a gazdáknak, ha az megfizette a bélésadót vagy rétespénzt. Ez volt a Szent Márton vesszője, ami mellé köszöntőt is mondtak. Úgy tartották, ahány ága van a vesszőnek, annyit fial a disznó, és tavasszal ezzel hajtották ki az állatokat. A Kalotaszegi falvakban Márton napi bált rendeztek a jószág behajtás alkalmából. Dunaszerdahelyen pedig híres volt a Márton napi vásár. Egyes vidékeken az a szokás járta, hogy Márton hetében sem mosni, sem szárogatni nem szabad, mert különben marhavész lesz. Egy magyar hiedelem szerint, aki Márton éjszakán álmodik, az boldog lesz, viszont aki spicces lesz a bortól ezen a napon, az a következő évben megmenekül a gyomorfájástól és fejfájástól. A hagyományos Márton napi lúdpecsenyés lakoma végén már kiforrott újborral szokás koccintani – ezt nevezzük Márton poharának.

(Vasárnap.hu)

Fotó: MTI/PEA/Ronald Wittek

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gregorius
2020. november 11. 20:46
Szent Márton nem átlagos szent, hanem Ő Franciaország védőszentje.
annamanna
2020. november 11. 15:53
Felhívnám a figyelmet arra, hogy a BABONASÁG alapjai leginkább a FÖLDMŰVES (paraszti) KULTÚRÁHOZ kötődnek, a fentiekből is látszik, hogy leginkább IDŐJÁRÁSJÓSLÁS és TERMÉKENYSÉGVARÁZSLÁS a céljuk, az okuk pedig az, hogy a földműves olyan erőknek van kiszolgáltatva, olyan problémákkal néz szembe, amikre semmilyen ráhatása nincs (időjárás, vadállatok, betegségek stb). A bizonytalanságból, kiszolgáltatottságérzésből, tehetetlenségből a földművesek legegyszerűbben azzal véltek kitörni, hogy a MÁGIÁHOZ, JÓSLÁSHOZ, VARÁZSLATHOZ, BABONÁHOZ fordultak, ami nem "szimplán" vallásos vagy transzcendens világképet jelent, hanem azt, hogy az ember spirituális eszközökkel igyekszik befolyásolni az egyébként más módon befolyásolhatatlan természeti körülményeket, és valami módon kikényszeríteni a számára kedvező változásokat. Önmagánál felmérhetetlenül nagyobb erőkkel szembenállva, valamiféle láthatatlan erővonalak mentén igyekezett aktívan beleszólni a világ alakulásába. A kézműves-ipari kultúrában ez elvesztette a jelentőségét, ott sem az időjárásnak, sem a termékenységnek nem volt jelentősége, és nem is igen van ipari babonákkal kapcsolatban gazdag hagyományanyag - bár valamennyi szerepe talán ott is lehetett a babonaságnak, pláne olyan esetekben, ha nagyon kiszolgáltatott helyzetbe került a munkát végző ember, pl bányászok körében egészen biztosan, ott eleve a "Jó szerencsét!" az általános köszönés. Vagy hajósoknál, utazóknál, kereskedőknél.... De azt nehezen tudom elképzelni, hogy lett volna "sajtkészítők, szövőnők, vályogvetők, szűcsök, vargák, lakatosok, gyertyaöntők, keramikusok babonája" vagy "patkolókovácsok babonája" még úgy sem, hogy önmagában a lópatkó babonák tárgyává vált. A katonai, hadászati babonák, a csata előtti jóslások szokása megint csak közismert, és ebből is látszik, hogy a harciasság inkább kötődik a földműveléshez, mint az iparhoz. Ahhoz hasonlóan rendkívül kiszolgáltatott, rendkívül bizonytalan helyzetekben mozog. A mágiához, varázslathoz, jóslásokhoz a mai napig akkor vonzódnak az emberek, amikor azt gondolják, hogy más eszközeik nincsenek a körülményeik befolyásolására. Ezért is kapcsolódik a babonás világkép általában a tanulatlansághoz, hiszen minél kevésbé van valaki felvértezve racionális tudással, a világ annál inkább "fekete doboz" a számára. Természetesen nagyon tanult emberek is szembekerülhetnek a számukra felmérhetetlenül nagy, átláthatatlanul bonyolult és fenyegető problémákkal, amiben eligazodni, abban valamiféle rendszert találni csak mágikus eszközökkel lehet (legalábbis úgy tűnik, hogy legkönnyebben csak azzal lehet). Így fordulhatott az elő, hogy Szilvásy testvére "kormányzati jósdát" működtetett, Orbán is szokta emlegetni a "csillagok állását", vagy Balog Zoltán imát kért az EMMI jó működésével kapcsolatban (bár ez utóbbi már nem sorolható a mágia és jóslás körébe, még ha nem is racionális megoldási módszer). Hogy a mandiner szerkesztőségében is van hajlam és nyitottság a babonaság iránt, azt a "kék hold ragyogta be halloween éjszakáját" után pár nappal ez a bőséges babonacsokor is bizonyítja. Mindennek hátterében a világ kiszámíthatatlanságának, a körülményeknek való kiszolgáltatottság érzése áll. Amikor az ember magabiztos, nem jut eszébe efféle, pl biztosan nincsen "tévénézők babonája". Nyilván mostanában növekszik a kiszolgáltatottságérzés, és ezzel párhuzamosan növekszik a babonák, a mágia, a varázslás ázsiója is, és ez betüremkedik a vallásos világképbe is, még akkor is, ha eredetileg a Biblia prüszkölve tiltakozik a babonák, a jósok, a varázslók ellen, már az ószövetségben is halállal büntetve azt, az újszövetségben is "ördögi tevékenységnek" ítélve a varázslással, jóslással, mágiával való próbálkozást. A babona mindennek a hétköznapi lecsapódása, aprópénzre való váltása. A fenti babonák mindegyike nevetséges hülyeségnek minősül egy racionális, kiszámítható, biztonságos világban. A kereszténység pedig azzal az igénnyel lépett fel, hogy a Megváltóban való hittel az ember egy biztonságos létezésbe kerül át, ahol nincs semmi relevanciája annak, hogy milyen a liba csontja, ki mikor eszik vagy mos, milyen idő van Márton napján és egyéb marhaságok. Ezeket ma sajnos ugyanúgy le kell szögezni, mint a "felvilágosodás" idején: Zsid 5,12-14 Mert noha ez idő szerint tanítóknak kellene lennetek, ismét arra van szükségetek, hogy az Isten beszédeinek kezdő elemeire tanítson valaki titeket,. és olyanok lettetek, a kiknek tejre van szükségetek és nem kemény eledelre. Mert mindaz, a ki tejjel él, járatlan az igazságnak beszédiben, mivelhogy kiskorú: Az érettkorúaknak pedig kemény eledel való, mint a kiknek mivoltuknál fogva gyakorlottak az érzékeik a jó és rossz között való különbségtételre. "Világosítsd föl gyermeked: a haramiák emberek,. a boszorkák - kofák, kasok. (Csahos kutyák nem farkasok!) Vagy alkudoznak, vagy bölcselnek, de mind-mind pénzre vált reményt,. ki szenet árul, ki szerelmet, ki pedig ilyen költeményt. És vígasztald meg, ha vigasz a gyermeknek, hogy így igaz. Talán dünnyögj egy új mesét, fasiszta kommunizmusét - mivelhogy rend kell a világba, a rend pedig arravaló, hogy ne legyen a gyerek hiába s ne legyen szabad, ami jó."
C.Dömötör
2020. november 11. 13:08
Ma olvastam: a tévedések elkerülése végett, Szent Márton nem volt baloldali. Ő ugyanis a saját köpenyét felezte meg.
Finale*
2020. november 11. 13:00
Egy kicsit a "mi" szentunk, hiszen Szombathelyen szuletett 316-ban .
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!