Szakértő: Nem a Hableány fordult a Viking elé

2019. május 31. 10:24

Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon.

2019. május 31. 10:24
A közölt videofelvételek világossá tették, hogy a Hableány sétahajó nem fordult be a Viking szállodahajó elé, hanem a nagyobb jármű ütközött neki a kisebbnek szerda este mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke péntek reggel az M1 aktuális csatornán.

Az elnök szerint a Hableány nem a saját irányváltoztatása miatt fordult keresztbe, hanem azért, mert a Viking nekiütközött, majd maga alá gyűrte és felborította. Hangsúlyozta, a hajókon lévő helymeghatározó műszerek segítéségével, illetve szabad szemmel is látniuk kellett egymást.

Elmondta azt is, a nagyobb hajó valószínűleg magához szippantotta a kisebbet, amit alátámaszt, hogy a Margit híd pillérei között haladtak el éppen, ahol a sodrás erősebb, és közel voltak egymáshoz.

Erre – tette hozzá fel lehetett volna készülni, s egyértelmű az is, hogy a szállodahajónak lassítania kellett volna, és meg kellett volna várnia míg a Hableány elhalad a híd alatt. A transponderek felvételei alapján ki fog derülni, hogy be volt-e kapcsolva a hajókon a rádió, és használták-e ezeket.

Nem lehet kizárni annak a lehetőségét sem, hogy elromlottak a helymeghatározók a hajókon, ezért nem látták egymást, de ennek nagyon kicsi a valószínűsége válaszolta a műsorvezető kérdésére Bencsik Attila.

A Hableány az ütközés után nagyon gyorsan, hét másodperc alatt elsüllyedt. Ennek okai között szerepelhet, hogy a szállodahajó orra nem klasszikus hegyes hajóorr, hanem egy, a jármű hossztengelyére merőleges homlokfal. Ez azzal járt, hogy a Hableány nem tudott jobbra, vagy balra kitérni, hanem felborult. Miután felborult, a víz nyomása és a szállodahajó mozgási energiája a víz alá lökte a sétahajót - értelmezte a történteket Bencsik Attila.

A videón az ORFK a balesetről közzétett felvétele látható.

(MTI)

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
enes
2019. május 31. 12:13
"...A Bernoulli-egyenlet az energia megmaradási törvény megfogalmazása áramló folyadékokra. Eszerint egy zárt (folyadék)térben az energia mennyiség állandó..." Emlékszünk még erre a törvényre? Említve volt a fiz. órán, hogy ezért tilos párhuzamosan haladni két hajónak bizonyos távolságra egymástól. Az energia egyrészét a sebesség képviseli, kisebb lesz a nyomás: a nyomás különbség "összerántott". Önök szerint?
rajgy
2019. május 31. 11:50
"Befordult" , csak nem magától, hanem a nagy hajó nyomta jobbra a tatját. Amikor egész közel voltak egymáshoz, ott már "holt szögben" nem lehetett látni a Hableányt. Az ukrán kapitány nyilván annyira a hídpillérekre koncentrált. Egy ekkorra hajóval a pillérek között manőverezni nehezebb, mint a Lánchídnál, ahol nagyobb a szélesség.
szandi-mandi
2019. május 31. 11:03
Két hajó 30 méternél közelebb nem kerülhet egymáshoz előzés, vagy találkozás esetén. Mindenképpen volt szabálytalanság. Nagyon közelről viszont a hajóhídról már nem látni a hajó orra előtt lévő dolgokat (csónakokat, sokkal kisebb hajókat). Kb. 100 méterrel a híd előtt lassítania kellett volna a hátulról jövő hajónak, hiszen az előzéshez nem volt meg a kellő oldaltávolság.
cutcopy
2019. május 31. 10:45
"szabad szemmel is látniuk kellett egymást" Hát ha nem látták egymást, akkor a hidat sem látták..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!