Tehát Orbán elrepült a magyar közállapotokról szóló Tavares-jelentés vitájára. A helyzet az, hogy Strasbourgba innen elég nehéz eljutni: nincs közvetlen járat, se földön, se vízen, se levegőben. Még az átszállások is elhúzódhatnak, hiszen nem utaznak tömegek Kelet-Európából kies kelet-franciaországi városkákba. Orbánnak ráadásul a Tavares-vita napján délelőtt miniszterelnöki találkozója volt Robert Ficóval Budapesten; csodálkoztunk is a szerkesztőségben, hogy vajon miként jut el ilyen rövid idő alatt a strasbourgi ülésterembe.
Baj-e a repülőgépbérlés? Értsük meg: nem élünk zárványban. Mivel Magyarország az EU, a NATO és más szervezetek oszlopos tagja, és mivel a nemzetek feletti döntéshozás és jogalkotás mindennapos Európában, a magyar kormány tagjai rendszeresen repülnek Brüsszelbe, ill. más városokba, hogy részt vegyenek az európai döntéshozatalban. Így tesz a mindenkori magyarországi miniszterelnök is. Bizonyos utazásokat meg lehet oldani menetrend szerinti járatokkal is, de azért a Magyarország sorsát is befolyásoló európai döntéshozatalban való magyar részvétel ne múljon azon, van-e még repjegy a holnapután hajnali brüsszeli járatra. Nem beszélve arról, hogy egy állami vezető és kíséretének last minute vásárolt repjegyének összköltsége szintén nem kevés összeg.
Sürgősen megoldást kellene már találni a magyar kormányzat repüléseire. Orbán Viktor miniszterelnök 2002 februári, bostoni díszdoktori címének átvételére utazott különgéppel, azt a kampány hajrájában betámadta az MSZP. 2008-ban Gyurcsány Ferenc a bukaresti NATO-csúcsra utazott különgéppel, azt a Fidesz kritizálta. Most az E14 támadja Orbánt a strasbourgi különgépért.
De mi lenne, ha egyszer végre túllépnénk a populizmusbajnokságon, és elismernénk, hogy állandó megoldást kell találni erre a problémára? Mi Gyurcsány Ferenctől sem sajnáltuk volna a kormánygépet. Nem sajnáltuk volna Bajnaitól és Orbántól sem. A velünk egy súlycsoportban lévő csehek, görögök és portugálok, de a fél magyarországnyi Szlovákia és Horvátország is állandó megoldást találtak az állami vezetők repülésére.