„A Malév az elmúlt tíz évben üzletileg beszűkült, összezsugorodott, üzemmérete nem indokolja a magas költségeit” – írja egy, a légitársaságot vizsgáló, a Népszabadság birtokába jutott jelentés. Az elemzés szerint esélytelen, hogy a cég üzleti terve megvalósuljon, azaz, hogy a Malév 2012-re nullszaldós legyen. A korábban tervezett költségcsökkentés megvalósult, ám az utasszám elmaradt a korábban várttól. Az elemzés szerint a Malév lassan elveszti tradicionális utasait, a hálózat eredménytermelő képessége lesújtó, „üzemieredmény-pozíciója tarthatatlan”. A jelentés a menedzsment döntéseit lesújtónak ítéli, és felhívja a figyelmet, a „zavaros és drága” menetrend miatt a Malév elveszíti átszálló utasait. Az értékesítés nem hatékony, a cégnél nyár óta nincs kereskedelmi vezető.
Martin Gauss vezérigazgató a lapnak elmondta, szerinte a vulkáni hamu, és a reptér nyári biztonsági leminősítése a visszaesés oka - a két tényező komoly költségeket is jelentett a vállalatnak. Gauss közölte, idén a tavalyinál kisebb veszteséggel számolnak, az olajár emelkedése miatt azonban nagyobbal, mint korábban tervezték.