Túlélni a fejlődést

2020. április 15. 08:35

Hogyan torzították el a szabadságról vallott felfogásunkat a haladás nevében?

2020. április 15. 08:35
Szánthó Miklós
Szánthó Miklós
Magyar Nemzet

„Az ilyen otthon maradós, kijárási korlátozásos időkben újra felfedezzük a könyvek világát, amely magával hozza a könyvajánlók, könyvrecenziók reneszánszát is. És bár én jó pár hónappal ezelőtt vettem a kezembe az amerikai konzervatív gondolkodó, Patrick J. Deneen magyarra is lefordított, A liberalizmus kudarca című könyvét, egy furcsa véletlen közbejöttét éreztem olyan jelnek, amely tollragadásra sarkallott. Az a típus vagyok ugyanis, aki nem dobja ki a régebbi hetilapokat, ha nem tudja azokat rögtön végiglapozni – hanem »rosszabb időkre« félreteszem és alkalomadtán előveszem egyiket-másikat, hátha maradt ott érdekes gondolat. És előre bocsássák meg nekem, de így vagyok többek között a Magyar Narancs című hetilappal is, amelynek januári száma akadt nemrég a kezembe, benne egy magát tényfeltárónak szánó írással az »illiberalizmus és orbánizmus« kapcsolatáról. A cikk lényegében arról szól, hogy mivel a magyar miniszterelnök tavaly novemberben találkozott a fent említett amerikai szerzővel, ráadásul kitüntetést is adott át a szintén erős liberalizmuskritikájáról ismert (és azóta sajnos elhunyt) brit Roger Scrutonnak, »egyértelmű«, hogy a kormányfő »általuk alapozza meg szellemileg is rendszerét«.

Átlendülve most afelett a jóformán már megszokott, a haladár újságírókra jellemző felületes gondolkodásmód felett, amely úgy képzeli, hogy a politikusok tankönyvekből tanulva politizálnak, úgy gondoltam, hogy ha a függetlenobjektív magyar sajtó e reprezentánsa elképedve kommentálja Deneen valóban sarkos gondolatait a liberalizmus kapcsán, akkor muszáj nekem is szólnom róla pár szót. Hiszen, ha a Magyar Narancs erős fenntartásokkal viszonyul a műhöz, akkor – erősödött meg bennem a gondolat – biztos, hogy jó könyvről van szó.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Viribus Unitis
2020. április 16. 21:06
Bocsánat először 1997-ben használták a kifejezést, rosszul emlékeztem. De utánanéztem.....
zsanett-kúnrum
2020. április 15. 19:01
Az internet adta lehetőséggel élve megköszönöm az idevágó pali apostol remekét
belpestilibsi
2020. április 15. 18:58
hány bajszos szar ebben a pártban?
annamanna
2020. április 15. 16:29
Természetesen sokféle módon állhatunk hozzá a szabadságfelfogáshoz, de minden felfogásnak van egy gyökere, egy alapja, amit meg kell tudni találni és meghatározni. Vajon mi az, ami miatt az ember folyvást abba ütközik, hogy nem szabad? Mi tartja fogságban? Ez a valami nem egyéb, mint magának a teremtett világnak a természete, azaz az a tény, hogy mindennek KORLÁTJA, HATÁRA van, minden kezdődik valahol és véget is ér. Semmi sem örök és határtalan, sem térben, sem időben, sem tudásban, sem hatalomban, és semmi egyéb módon sem. Ebben a lehatároltságban, korlátoltságban a világ minden egyes részecskéje osztozik, na persze abban egymástól nagyon is különböznek, hogy ezen belül mire képesek és mire nem. A korlátolt helyzet mellé társul a világnak egy olyan természete, hogy egyrészt minden a nyugalomra törekszik, ez nagyon sok esetben entrópiát jelent, bomlást, széthullást. Ráadásul - a fentivel szemben - az élőlényeket még egy törvény határozza meg: a fejlődés, növekedés vágya, kényszere. Ebből következően egy ember többféle kényszert is érez magán: egyrészt érzékeli a határait, másrészt folyamatosan rákényszerül azok meghaladására. Ez pedig egy olyan dinamizmust ad az életben, ami egyrészt végtelenül változatos, másrészt ugyanarra sokféle megoldást eredményez, tehát ugyanazokat a célokat többféleképpen is el lehet érni, ugyanazoknak a törvényeknek többféle módon is alá lehet vetődni. Így hamar felmerül annak a kérdése, hogy az utak és megközelítések közül melyik helytelen és melyik helyes. Az is teljesen nyilvánvaló, hogy van, amikor az egyik, és van, amikor a másik módszer vezet eredményre, soha nem lehet abszolutizálná, egyeduralkodóvá tenni egyetlen megoldási módot sem. Ahogyan Salamon írta: Préd 3,1-8 Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak, ideje az ültetésnek, ideje annak kiszaggatásának, a mi ültettetett. Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak, ideje a rontásnak és ideje az építésnek. Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek, ideje a jajgatásnak és ideje a szökdelésnek. Ideje van a kövek elhányásának és ideje a kövek egybegyűjtésének, ideje az ölelgetésnek és ideje az ölelgetéstől való eltávozásnak. Ideje van a keresésnek és ideje a vesztésnek, ideje a megőrzésnek és ideje az eldobásnak. Ideje van a szakgatásnak és ideje a megvarrásnak, ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak. Ideje van a szeretésnek és ideje a gyűlölésnek, ideje a hadakozásnak és ideje a békességnek. Vagyis, minden egyes megoldási módszer jó, csak tudni kell, hogy éppen mikor és éppen hogyan hasznos. Van, amikor az önkorlátozás vezet eredményre, és van, amikor a határok áttörése, a korlátokon való felülemelkedés. Erre általános, folyton használható receptet még soha senki sem adott, vagyis soha senki nem mondta azt, hogy csak ez a jó módszer vagy csak az a jó módszer. Akik így beszélnek, hogy ők tudják, mi az egyetlen helyes válasz (pl az önkorlátozás), azok egyrészt korlátoltak (hehe), másrészt hazugok, hiszen pl Szánthó Miklóst épp most cikkezték ki azzal, hogy a tiltás ellenére étteremben evett, ami ugyebár az önkorlátozás elvének elég nyilvánvaló semmibe vétele volt. Szóval sajnos jelen esetben igaz az a régi szólás is, hogy ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!