Minket már ez a meglepetést sem döbbent meg annyira, mint amit a mesebeli Ali Baba kapzsi testvére, Kászim negyven ellenfele láttán megélt, abban az ominózus pillanatban, amikor rosszkor tárult fel a Szezám sziklakapuja. Mára nekünk minden kapu és minden saját kapunk is tárva nyitva. A lelkünk, ízlésünk, tudatunk kapuin ki-be sétálhat bárki, bármi.
Mindent meg lehet szokni, csak egy kis sznobizmus szükségeltetik hozzá. Végül is lovas-nemzet volnánk, vagy mifene!
Csakhogy a ló mégsem való a színpadra.
Sok helyre nem való még. A fogorvosi széktől a hangversenyek karmesteri pulpitusáig rengeteg helyszín sorolható fel, ahova nem való. „Az nagy széles mező…” igen. Ott volna tán a helyük. Oda viszont a színház nem illene. Így megy ez.
Változnak az idők, mondogatjuk tehetetlenségünkben, mert amúgy is már sok minden a feje tetejére állt. A (kultúr-)politikából is kupleráj lett, a színházból meg cirkusz.
A színház pedig, Periklész óta, vagyis a színház születésénél fogva, az emelkedett szellemű múzsák műfaja volt, és eleve társadalmilag támogatott műfaj volt. (Periklész korában még fizettek a nézőknek!) Mert bizony, a műveltség, a lélek (és egyben a civilizáció) nemesedésének a katalizátora/műfaja volna az igazi színház.
Míg a gladiátorjátékok és egyéb látványosságok (amiket, ugye, sosem neveztek még a klasszikus korokban sem a levéltárak annalesei színháznak!) a rossz ízlésű császárok, és az őket utánzó, ostoba oligarchák dölyfös műfaja volt ez a szórakoztató iparral keresztezett színházféleség, amely a mindenkori nép, kábító elbutítását szolgálta minden korban. „A butaság fél egészség” - vélték (vélik) az okoskodók, és így kevesebb gondot okoz nekik, a hatalmaskodó nagy manipulátoroknak, ha az istenadta nép nem gondolkodik.
Maradjon bennünk egy lónyi ártatlanság.
Bátorkodjunk javaslatot tenni azoknak, akik a megnyomorított kulturális támogatások elosztása felett sáfárkodnak. Végig kellene gondolni tán, hogy miből mennyit és hová.