Ki vagy te, Szent Miklós?
December 6-a körül még midig nagy kérdés, hogy ki áll nyerésre: a szegényeket és gyermekeket gyámolító püspök vagy a mitikus lény, akit megannyi névvel illetnek a világ különböző országaiban.
Kulturálisan mindegy, hogy Télapó vagy Szent Miklós; az üdvösséghez viszont nem az.
(Nyitókép: Shutterstock)
A napok monoton egymásutánjában vannak különlegesek, amelyekhez többletjelentést társítunk: személyes életünkben a családi, nagyobb közösségeknél nemzeti vagy vallási ünnepek dátumai. Ilyen december 6-a, vagyis a Mikulás.
Beszorulva a húsz évvel ezelőtti gyászos emlékű népszavazás és Pearl Harbor megtámadásának évfordulója közé.
Ilyenkor minden gyereknek megdobban a szíve, és összefut a szájában a nyál, mert csokoládéra és narancsra, mogyoróra és cukorkákra asszociál.
Feleségemtől tudom – mivel felnőttkori megtérőként kimaradtam a kultúrharc eme frontjából –, hogy
voltak titkos jelek, amikből a keresztények a kommunizmus idején is felismerték egymást.
Ha valaki a bablevest, a nagymamáját vagy a moncsicsit „imádta”, arról lehetett tudni, hogy nem gyakorló hívő, hiszen imádni csak Istent lehet. Ugyanígy a „télapó” használata is árulkodó volt, mert tisztességes katolikus Mikulást mondott. A templomi megemlékezésen a Hull a pelyhes fehér hóban természetesen –
a rím elrontásának árán is – „Jöjj el kedves Szent Miklós” szerepelt.
Amiként a karácsony is értelmezhetetlen és hamis Jézus Krisztus nélkül, úgy a myrai püspök egykori jótéteményére sem emlékezhetünk úgy, hogy megtagadjuk őt. A legenda szerint egy elszegényedett nemesember nem tudta kiházasítani a lányait, így azok prostitúcióra kényszerültek. A jóságos pap azonban aranyat dobott be nekik a nyitott ablakon, megmentve tisztességüket és jövőjüket.
Az ajándékozás szokása valószínűleg innen ered, de ennél azért sokoldalúbb szentje ő az egyháznak:
krisztusi mintára a vihart is lecsendesítette, élelmiszert szaporított, ártatlan halálraítélteket mentett meg. Állítólag a niceai zsinaton még Ariust – az ariánus mozgalom névadóját – is felpofozta.
A kommunizmus éveiben aztán pásztorbot és püspöksüveg helyett szép lassan
bélelt nagykabátban, meleg sapkában és hótaposó csizmában bukkant fel.
Akik Krisztus születéséből fenyőünnepet, a megváltás és feltámadás csodájából csokitojást, valamint az alkohol és pénz reményében locsolkodókat kreáltak, nem tűrhették, hogy egy magasrangú egyházi személyiséget zárjanak a szívükbe a gyermekek.
Én például a legjobban apám vállalati télapó-ünnepségét szerettem, ahol minden évben szovjet mesefilmeket vetítettek (No, megállj csak!) olyan mennyiségben, hogy a napi hét perc esti mesén szocializálódott csöppségeknek elcsöppent a nyála a gyönyörtől. Majd jött a pirosruhás drága bácsi, és – annak ellenére, hogy sosem ettem meg a spenótot, és úgy általában semmi normális ételt az óvodában – kaptam tőle egy zacskónyi csokit. Zsoltikának maga a Mennyország!
A kommunizmus aztán megbukott, és úgy tűnt, végre helyükre kerülnek a dolgok. Voltak is erre utaló jelek.
Amiként az ostoba „időszámításunk előtt” és „időszámításunk szerint” helyét visszavette a tartalmilag pontos „Krisztus előtt”, „Krisztus után” alak, úgy próbálták visszahelyezni Szent Miklóst a Télapó és a Gyed Maróz helyébe. Pár évtized elmúltával azonban még mindig – sőt, talán egyre inkább… – használják az ie. alakokat az ókori évszámok előtt (néha még konzervatív sajtótermékek is!), és mintha Mikulás is újra kihívót kapna lappföldi és rajzfilmes télapók személyében.
Az ateista propaganda és nyomulás erősebb, mint valaha:
a túlzott anyagi jólét a Nyugaton nagyobb kárt okozott a lelkekben, mint a bolsevikok nyílt istentagadása.
A vallási tartalmak szép lassan lekopnak a hagyományos keresztény ünnepeinkről, s közben megszállnak minket újak: a harmadik századi vértanú püspökről, a szerelmesek védőszentjéről, Szent Bálintról nevezett Valentin-nap a legcsekélyebb transzcendens tartalom nélkül, illetve a mindenszentekből lett halloween, ami inkább pogány ördögűzés rémisztő tökkel, horrorfilmmel és cukorkával.
Az aktuálisan erősek lenyúlják a régi „menőket”.
A kisázsiai Miklós ereklyéi éppen úgy Európába (Bari) kerültek, mint Márk evangélistáé Velencébe vagy Jakab apostolé Compostelába. Ahogyan a középkorban számos pogány ünnepnapra vagy szokásra rátelepültek keresztény tartalmak, úgy a mostani nihilista-felelőtlen-haláltáncot űző kultúra próbál magára venni bejáratott alakokat.
Az emberi élet azonban hitünk szerint több mint kultúrák harca vagy egymásra hatása. Nem azért nyerő a kereszténység, mert kulturálisan erős vagy integratív, hanem azért, mert a világ okára és a miértekre ez adja meg a választ.
Kulturálisan mindegy, hogy Télapó vagy Szent Miklós; az üdvösséghez viszont nem az.
A Télapóba vetett hit a repülő rénszarvasokkal eredményezhet izgalmas gyerekkort, de az élet döntő kérdéseihez mégiscsak Szent Miklós visz közelebb.
Ahogy Jézus Krisztus is veri a fenyőünnepet, a húsvét misztériuma pedig a nyuszit.
***
Ezt is ajánljuk a témában
December 6-a körül még midig nagy kérdés, hogy ki áll nyerésre: a szegényeket és gyermekeket gyámolító püspök vagy a mitikus lény, akit megannyi névvel illetnek a világ különböző országaiban.
Ezt is ajánljuk a témában
Eltűntek a hazai polcokról az igazi mikuláscsokoládék. Ausztriában, Szerbiában és Lengyelországban viszont még tudják, kit és mit ünneplünk december 6-án.