Az ateista nyomulás erősebb, mint valaha: az anyagi jólét nagyobb kárt tett a lelkekben, mint a bolsevikok nyílt istentagadása

2024. december 06. 12:51

Kulturálisan mindegy, hogy Télapó vagy Szent Miklós; az üdvösséghez viszont nem az.

2024. december 06. 12:51
null
Ungváry Zsolt
Ungváry Zsolt

(Nyitókép: Shutterstock)

A napok monoton egymásutánjában vannak különlegesek, amelyekhez többletjelentést társítunk: személyes életünkben a családi, nagyobb közösségeknél nemzeti vagy vallási ünnepek dátumai. Ilyen december 6-a, vagyis a Mikulás.

Beszorulva a húsz évvel ezelőtti gyászos emlékű népszavazás és Pearl Harbor megtámadásának évfordulója közé.

Ilyenkor minden gyereknek megdobban a szíve, és összefut a szájában a nyál, mert csokoládéra és narancsra, mogyoróra és cukorkákra asszociál.

Feleségemtől tudom – mivel felnőttkori megtérőként kimaradtam a kultúrharc eme frontjából –, hogy

voltak titkos jelek, amikből a keresztények a kommunizmus idején is felismerték egymást.

Ha valaki a bablevest, a nagymamáját vagy a moncsicsit „imádta”, arról lehetett tudni, hogy nem gyakorló hívő, hiszen imádni csak Istent lehet. Ugyanígy a „télapó” használata is árulkodó volt, mert tisztességes katolikus Mikulást mondott. A templomi megemlékezésen a Hull a pelyhes fehér hóban természetesen – 

a rím elrontásának árán is – „Jöjj el kedves Szent Miklós” szerepelt.

Amiként a karácsony is értelmezhetetlen és hamis Jézus Krisztus nélkül, úgy a myrai püspök egykori jótéteményére sem emlékezhetünk úgy, hogy megtagadjuk őt. A legenda szerint egy elszegényedett nemesember nem tudta kiházasítani a lányait, így azok prostitúcióra kényszerültek. A jóságos pap azonban aranyat dobott be nekik a nyitott ablakon, megmentve tisztességüket és jövőjüket.

Az ajándékozás szokása valószínűleg innen ered, de ennél azért sokoldalúbb szentje ő az egyháznak:

krisztusi mintára a vihart is lecsendesítette, élelmiszert szaporított, ártatlan halálraítélteket mentett meg. Állítólag a niceai zsinaton még Ariust – az ariánus mozgalom névadóját – is felpofozta.

A kommunizmus éveiben aztán pásztorbot és püspöksüveg helyett szép lassan

bélelt nagykabátban, meleg sapkában és hótaposó csizmában bukkant fel.

Akik Krisztus születéséből fenyőünnepet, a megváltás és feltámadás csodájából csokitojást, valamint az alkohol és pénz reményében locsolkodókat kreáltak, nem tűrhették, hogy egy magasrangú egyházi személyiséget zárjanak a szívükbe a gyermekek.

Én például a legjobban apám vállalati télapó-ünnepségét szerettem, ahol minden évben szovjet mesefilmeket vetítettek (No, megállj csak!) olyan mennyiségben, hogy a napi hét perc esti mesén szocializálódott csöppségeknek elcsöppent a nyála a gyönyörtől. Majd jött a pirosruhás drága bácsi, és – annak ellenére, hogy sosem ettem meg a spenótot, és úgy általában semmi normális ételt az óvodában – kaptam tőle egy zacskónyi csokit. Zsoltikának maga a Mennyország! 

A kommunizmus aztán megbukott, és úgy tűnt, végre helyükre kerülnek a dolgok. Voltak is erre utaló jelek.

Amiként az ostoba „időszámításunk előtt” és „időszámításunk szerint” helyét visszavette a tartalmilag pontos „Krisztus előtt”, „Krisztus után” alak, úgy próbálták visszahelyezni Szent Miklóst a Télapó és a Gyed Maróz helyébe. Pár évtized elmúltával azonban még mindig – sőt, talán egyre inkább… – használják az ie. alakokat az ókori évszámok előtt (néha még konzervatív sajtótermékek is!), és mintha Mikulás is újra kihívót kapna lappföldi és rajzfilmes télapók személyében.

Az ateista propaganda és nyomulás erősebb, mint valaha:

a túlzott anyagi jólét a Nyugaton nagyobb kárt okozott a lelkekben, mint a bolsevikok nyílt istentagadása. 

A vallási tartalmak szép lassan lekopnak a hagyományos keresztény ünnepeinkről, s közben megszállnak minket újak: a harmadik századi vértanú püspökről, a szerelmesek védőszentjéről, Szent Bálintról nevezett Valentin-nap a legcsekélyebb transzcendens tartalom nélkül, illetve a mindenszentekből lett halloween, ami inkább pogány ördögűzés rémisztő tökkel, horrorfilmmel és cukorkával.

Az aktuálisan erősek lenyúlják a régi „menőket”.

A kisázsiai Miklós ereklyéi éppen úgy Európába (Bari) kerültek, mint Márk evangélistáé Velencébe vagy Jakab apostolé Compostelába. Ahogyan a középkorban számos pogány ünnepnapra vagy szokásra rátelepültek keresztény tartalmak, úgy a mostani nihilista-felelőtlen-haláltáncot űző kultúra próbál magára venni bejáratott alakokat.

Az emberi élet azonban hitünk szerint több mint kultúrák harca vagy egymásra hatása. Nem azért nyerő a kereszténység, mert kulturálisan erős vagy integratív, hanem azért, mert a világ okára és a miértekre ez adja meg a választ.

Kulturálisan mindegy, hogy Télapó vagy Szent Miklós; az üdvösséghez viszont nem az.

A Télapóba vetett hit a repülő rénszarvasokkal eredményezhet izgalmas gyerekkort, de az élet döntő kérdéseihez mégiscsak Szent Miklós visz közelebb. 

Ahogy Jézus Krisztus is veri a fenyőünnepet, a húsvét misztériuma pedig a nyuszit.

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ki vagy te, Szent Miklós?

December 6-a körül még midig nagy kérdés, hogy ki áll nyerésre: a szegényeket és gyermekeket gyámolító püspök vagy a mitikus lény, akit megannyi névvel illetnek a világ különböző országaiban.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 118 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rizotto
2024. december 07. 12:17
"steinamanger-2 Mi a testvéreimmel, unokatestvéreimmel a 70-es években születtünk, ugyanaz volt gyakorlat mint az őseinknél. Minket biztosan nem üldözött ezért senki, szerintem maximum a kommunista párttagoknál nem nézte jó szemmel a hatalom a vallási buzgalmat." Tévedés! Még a 70-es évek elején is az általános iskolai osztályfőnök a 3-4 évvel előttem járó gyerekek szüleinek elmondta, hogy a középiskolai továbbtanuláshoz nem jó ajánlólevél a gyerek konfirmálása. Az általános-iskolai jellemzés tartalmazta a szülők politikai és vallási elköteleződését is. Én már konfirmáltam, igaz egy évvel később mint a korom szerint kellett volna. Volt olyan osztálytársam, aki mellesleg a legjobb tanuló volt, akit helyhiány miatt nem vettek fel a jónevű gimnáziumba. Az ok egyértelműen az volt, hogy az apja maszek vállalkozó volt. Ugyanabba a gimnáziumba viszont simán felvették egy jóval az ő eredményei alatt teljesítő osztálytársunkat.
Picnic Niki
2024. december 07. 05:03 Szerkesztve
Sztem nem csak a jólét, hanem az ember már nincs kiszolgáltatva a természet erőinek, az oktatás, tudomány fejlődésének, és a magasabb életszínvonallal együtt járó szabadidejüket az emberek kedvükre eltölthetik, stb. Ez társadalmi rendszerektől függetlenül mindenütt megtörténik, legfeljebb kisebb közösségekben, falvakban az emberek megszokásból, meg ne szólják őket, stb. tovább ragaszkodnak a valláshoz. Rokonokról van szó, idősebb nők, a gyerekeikkel együtt minden vasárnap jártak templomba, de amint a fiatalok önállósodtak, és elhagyták a szülői házat, azután már egyikük jár, mert kirándulnak, programjaik vannak, stb
..--..
2024. december 06. 19:37
-zsoltkom- Mandiner444hu részére 2024. december 06. 15:59 " Üdvösség= ember örökké tartó harmóniája önmagával a másik emberrel a környezetével és Istennel " Ez egy gondolkodás mentes, betanult szöveged. A harmóniának magába kell foglalnia a rossz környezetet is, ha megnézed a harmónia szótári jelentését. Tehát nem mást mondasz, hogy az üdvözült ember a Mennyországban is találkozik a rosszal. Már önmagában az, hogy örökké tartó időre hivatkozik, ő akinek csak véges élete van, az is egy hitelességet elbizonytalanító tényező. (A végtelen fogalmát is át kellene írni, mert így ahogy van nem lehet érvényes istenhit szerint.) Isten és Jézus nem számítanak hiteles forrásnak, mert csak kb. 2 milliárd ember látja őket(?), a többi 5-6 milliárd meg máshogyan vagy nem. És hát csak sugallat :)) után, ember írta le a világ leghosszabb memóriajáték mondatát -bődületes sok hibalehetőséggel- és azt is változó meglátású emberek kommentálták-kommentálják.
..--..
2024. december 06. 19:37
-zsoltkom- Mandiner444hu részére 2024. december 06. 15:59 folytatás... No meg az is még zűrös ismerethiány, hogy egy mennyországi "élet" az hogyan zajlik, az sincsen elmondva. Hogyan tud valaki mindig boldog állapotban maradni és hogyan hozza létre a boldogságot, ha nincs boldogtalanság. Mit kezd az ember az örök életével, hogy tud hasznosnak lenn akár önmagának, akár mások számára? Több milliárd embernek(?) boldogan ácsorogni egy térben(?), annak mi haszna van? Így első látásra a Mennyország a büntetés és a Pokol a jutalom, már abból a szempontból, ahogyan és ahol van esemény.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!