A válasz: az alapjövedelem radikális reform, de rendszeren belüli reform. Nem számolja fel sem az összes társadalmi igazságtalanságot, sem a kizsákmányolást, sem az egyenlőtlenséget, ám némileg csökkenti. Új kommunizmusról – legalább metaforikusan – akkor beszélhetnénk, ha a kapitalista rendszer megdöntéséről lenne szó. Erről viszont nincs szó.
A gazdasági-társadalmi rendszer leglényege nem változik. Azzal viszont, hogy a rendszeren belüli feszültségeket csökkenti, magát a rendszert óvja meg a robbanásszerű, kontrollálatlan átrendeződéstől. Ez lehet talán a legfontosabb ok, amely miatt a klasszikus értelemben vett, a radikális változásoktól tartó konzervatívoknak is érdemes támogatniuk az elgondolást. A korábbi szillogizmus itt íródik felül: olykor radikális változás kell ahhoz, hogy ne következzen be még radikálisabb változás – ilyenkor egy konzervatív is nyugodt lelkiismerettel, világnézetével összhangban állhat ki a radikális változások követelése mellett.
Persze, sok konzervatív most talán azt gondolja, társadalmi robbanástól semmiképp nem kell tartani, nem annyira nagy a társadalmi elégedetlenség.
Azt azonban tudjuk mindannyian a statisztikákból, hogy a népesség kétötöde a létminimum alatt él, s háromnegyede nem tud kifizetni saját erőből egy váratlan, néhány tízezer forintos kiadást sem. Nemcsak a szegénység érint sokakat, ennél is sokkal többeket érint a lecsúszás veszélye, a szavakkal nehezen kifejezhető létbizonytalanság érzése. A létbizonytalanság pusztító érzés, s bizonyosan ott a hatása számos lehangoló statisztikai adatban a magyarok boldogtalanságától kezdve a munkahelyi stresszen át a depresszióig és alkoholizmusig.
A konzervatív olvasónak talán most az jut eszébe, az egyéni nehéz sorsok – bármennyi is van belőlük – még nem feltétlenül állnak össze a társadalmat felforgató erővé. Ha így is lenne, pusztán ezért ragaszkodni a fennálló helyzethez mélységesen erkölcstelen lenne. Másrészről pedig ez aligha van így: a jelenlegi rendszerben olyannyira kiélezettek – és folyamatosan éleződnek – a feszültségek, hogy ez a rendszer egyszerűen nem lehet hosszabb távon stabil. S ha robban, akkor robbanhatnak vele olyan elemek is, amelyek a rendszer lényegéhez tartoznak ma, mint például a piacgazdaság, az alapvető emberi jogok. Ehhez a robbanáshoz nem kell hagyományos értelemben vett forradalom, talán épp választással jut hatalomra egy sokat ígérő, de a demokratikus, s úgy általában a humanista értékeket sem sokra tartó politikai erő.