A „Nagy Újraindítás” jegyében az óriási tech-vállalatok eltüntetik a piacról a kisebb szereplőket

2022. január 31. 08:15

A „Nagy Újraindítás” (Great Reset) kollektivista tervezőinek célja, nem a termelési tényezők megszüntetése – inkább ezeket irányításuk alá szeretnék helyezni. Ehhez pedig elég pár óriásvállalat globális uralma és a kisebb szereplők lesöprése a piacról.

2022. január 31. 08:15
null

Lezárások: az oligopolisztikus megszilárdítása 

Arról számolt be arról a Financial Times, hogy három technológiai vállalat dominálta a Kínán kívüli hirdetések felét. Méghozzá a Google tulajdonosa, az Alphabet, a Meta és az Amazon azok a vállalatok, amelyek uralják a globális hirdetéspiacot.

A GroupM adatai szerint, ezen óriások az elmúlt öt évben megduplázták részesedésüket a hirdetési bevételekből. A médiabefektetési társaság becslései azt is sugallják, hogy az Alphabet, a Meta és az Amazon jelenleg a reklámipar teljes „kibocsátásának” több mint 50 százalékát felügyeli, szemben a 2019-es közel 40 százalékos értékkel.

Ehhez viszont az is hozzájárult, hogy a koronavírus világjárvány ideje alatt bevezetett lezárások (lockdowns) korlátozták a boltokban történő vásárlást, ezáltal

a piac rájött arra, hogy nagymértékben támaszkodhat a keresőmotorokra és a közösségi média cégekre, hogy elérjék ügyfelüket.

Ezen felül, a lezárások ideje alatt az Amazon, az Apple és a Facebook hatalmas nyereségekre tehettek szert, jelentette a BBC.

A TechCrunch gazdaságtechnológiai portál jelentése szerint a Facebook, a WhatsApp és az Instagram platformjain 15 százalékkal nőtt a felhasználók száma, ami 2020 első negyedévben összesen 17,74 milliárd dollár bevételt hozott. A Facebook teljes felhasználóinak száma 2020 márciusában elérte a 3 milliárdot, ami a világ internetezőinek mintegy kétharmadát jelenti. Az Apple bevételei is nagymértékben megugrottak ugyanebben az időszakban – a negyedéves bevételei éves szinten 11 százalékkal, 59,7 milliárd dollárra nőttek.

David Chavern, a News Media Alliance kereskedelmi szövetség vezérigazgatója a Des Moines Register portál hasábjain megjelent elemzésében rámutat, hogy az olyan technológiai óriások, mint a Google és a Facebook dominanciája a hirdetési piacon lehetővé tette számukra, hogy az újságírói tartalmak előnyeit fizetés nélkül élvezhessék.

Chavern kiemeli, hogy annak ellenére, hogy amikor ezek a vállalatok még gyerekcipőben jártak – akárcsak az internet – az innováció szinonimái voltak, viszont

visszaélve piaci erejükkel, hogy aláássák a tisztességes versenyt és a szabadpiaci kapitalizmust.

Veszélyben a kisebb szereplők

Ebből pedig még egy további nagy probléma adódik: míg a technológiai szektorban működő óriásvállalatok kivitelesen jól jártak a lezárásokkal, addig a kisebb szereplők elég nehéz helyzetbe kerültek.

Brian Wieser, az imént említett GroupM üzleti intelligencia globális elnöke elárulta a City A.M. nevű portálnak, hogy „a kisebb cégek gyakran úgy érzik, hogy csak néhány választási lehetőségük van, amikor reklámra kellene költeniük a pénzüket”.

Chavern két kutatásra hivatkozva arra is rámutatott: „ a Big Tech” kereskedelmi letarolása során a kiskereskedők száma 65.000-rel csökkent, és mára a független kiskereskedők háromnegyede úgy látja, hogy

e technológiai óriások dominanciája komoly veszélyt jelent a túlélésükre.

Ezen túlmenően, 2004 óta több mint 1800 közösség veszítette el helyi újságát – közülük például 52 Iowa-ban – hangsúlyozza a közgazdász. Következésképpen ma az iowaiak több mint fele a Facebookról kapja híreit, ami az újságírói űrt egyre inkább megtölti megbízhatatlan forrásokkal és félretájékoztatással, miközben a közösségi médiai felület Amerika egyetlen hírforrásává válik, teszi hozzá.

Hasonló állásponton áll Michael Rectenwald, a New York University (NYU) korábbi oktatója, aki a Mises Intézet blogján kiemeli, hogy míg a lezárások során a kis- és középvállalkozások nagymértékben szenvedtek, addigis a globális befolyással rendelkező cégek nagymértékben növelték erejüket. A Közgazdasági Oktatásért Alapítvány (FEE) adataira támaszkodva az akadémikus rámutat, hogy

7,5 millió amerikai kisvállalkozást fenyegetett az a veszély, hogy véglegesen bezárja kapuit.

Csupán New Yorkban, több mint 100 000 kisvállalkozás végleges bezárását kényszerítették ki az otthon maradásra vonatkozó megrendelések.

Tegyük hozzá azt is, hogy a kisebb szereplőket nem csak a nagyobb szereplők szorítják ki a piacról, hanem az utóbbi időszakban tapasztalt infláció is. Ahogyan arról korábban beszámoltunk a Makronómon, míg az inflációs időszakban a gigavállalatok még lehetőséget is találnak a profitjuk növelésére, a kis- és közép-vállalkozások komoly kihívásokkal néznek szemben.

Erőteljesen halad a „Nagy Újraindítás”

A Világgazdasági Forum (WEF) által erőltetett koncepció ugyanis olyan kijelentések mellett áll, mint hogy „a lezárások észrevétlenül teszik jobbá a városokat szerte a világon”, vagy hogy „semmi sem lesz a tulajdonodban, mégis boldog leszel” – ezekre már korábban is rámutattunk a Makronómon.

Ahogyan azt megírtuk, a davosi elit célja egy már-már autoriter globális rendszer létrehozása, amely több pillérre támaszkodik (környezetváltozás, szociális igazságosság, technológia stb.), – az agenda végrehajtása érdekében pedig szükség lesz globális intézményekre, amelyek irányíthatják a döntéshozatalt világszerte.

Erre is van terv, mégpedig a G7 „cornwalli konszenzusáról” van szó, amely ahogyan kiemeltük, több államot és erősebb kormányzást írna elő, csak nem éppen nemzetállami szinten. Hasonló módon erre szolgál a „Nagy Újraindítás” azon ajánlata is, miszerint egy új globális pénzügyi infrastruktúrát kellene létrehozni, amely magában foglal egy központi digitális valutát, továbbá egy 180 nagybankból álló konzorciumot, amely értékelni fogja a kereskedelmi hiteleket a környezetvédelmi-szociális kormányzás (ESG) sikeressége alapján.

Rectenwald aki „vállalati szocializmusnak” nevezi az egész davosi koncepciót hangsúlyozza, hogy a „Great Reset” kollektivista tervezőinek célja, nem a termelési tényezők megszüntetése – inkább ezeket szeretnék az irányításuk alá helyezni. Ehhez pedig elég pár óriásvállalat globális uralma és a kisebb szereplők lesöprése a piacról. Az akadémikus szerint

erősebb és jobb ötletekkel kellene fellépni a világelit ellen, mielőtt túl késő lenne a kisebb szereplők és a szabadpiac valódi értékei számára.

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Andilla
2022. december 23. 16:59
"Erőteljesen halad a „Nagy Újraindítás” Kérdés az, hogy mindez csupán egy véletlen egybeesés, vagy a „Nagy Újraindítás” agendájának finom végrehajtása." Ez komolyan KÉRDÉS?
MaBaker
2022. február 01. 11:45
"Rectenwald aki „vállalati szocializmusnak” nevezi az egész davosi koncepciót" Nyugodtan írjátok le, hogy kommunista!
MaBaker
2022. február 01. 11:43
"Ahogyan azt megírtuk, a davosi elit célja egy már-már autoriter globális rendszer létrehozása" Nyugodtan írjátok le, hogy kommunista!
MaBaker
2022. február 01. 11:25
"A „Nagy Újraindítás” (Great Reset) kollektivista tervezőinek célja" Kollektivista... Nyugodtan írjátok le, hogy kommunista!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!