Lezárások: az oligopolisztikus megszilárdítása
Arról számolt be arról a Financial Times, hogy három technológiai vállalat dominálta a Kínán kívüli hirdetések felét. Méghozzá a Google tulajdonosa, az Alphabet, a Meta és az Amazon azok a vállalatok, amelyek uralják a globális hirdetéspiacot.
A GroupM adatai szerint, ezen óriások az elmúlt öt évben megduplázták részesedésüket a hirdetési bevételekből. A médiabefektetési társaság becslései azt is sugallják, hogy az Alphabet, a Meta és az Amazon jelenleg a reklámipar teljes „kibocsátásának” több mint 50 százalékát felügyeli, szemben a 2019-es közel 40 százalékos értékkel.
Ehhez viszont az is hozzájárult, hogy a koronavírus világjárvány ideje alatt bevezetett lezárások (lockdowns) korlátozták a boltokban történő vásárlást, ezáltal
a piac rájött arra, hogy nagymértékben támaszkodhat a keresőmotorokra és a közösségi média cégekre, hogy elérjék ügyfelüket.
Ezen felül, a lezárások ideje alatt az Amazon, az Apple és a Facebook hatalmas nyereségekre tehettek szert, jelentette a BBC.
A TechCrunch gazdaságtechnológiai portál jelentése szerint a Facebook, a WhatsApp és az Instagram platformjain 15 százalékkal nőtt a felhasználók száma, ami 2020 első negyedévben összesen 17,74 milliárd dollár bevételt hozott. A Facebook teljes felhasználóinak száma 2020 márciusában elérte a 3 milliárdot, ami a világ internetezőinek mintegy kétharmadát jelenti. Az Apple bevételei is nagymértékben megugrottak ugyanebben az időszakban – a negyedéves bevételei éves szinten 11 százalékkal, 59,7 milliárd dollárra nőttek.
David Chavern, a News Media Alliance kereskedelmi szövetség vezérigazgatója a Des Moines Register portál hasábjain megjelent elemzésében rámutat, hogy az olyan technológiai óriások, mint a Google és a Facebook dominanciája a hirdetési piacon lehetővé tette számukra, hogy az újságírói tartalmak előnyeit fizetés nélkül élvezhessék.
Chavern kiemeli, hogy annak ellenére, hogy amikor ezek a vállalatok még gyerekcipőben jártak – akárcsak az internet – az innováció szinonimái voltak, viszont
a „Big Tech” vállalatok manapság soha nem látott mértékben irányítják az emberek életét,
” vállalatok manapság soha nem látott mértékben irányítják az emberek életét,visszaélve piaci erejükkel, hogy aláássák a tisztességes versenyt és a szabadpiaci kapitalizmust.