Innováció terén az oroszok leelőzték az ukránokat, és a Nyugat nagy részét
Kié az első huzalos drón? Amerikai? Nem, orosz, semmi sem tudja zavarni. Kié a Lancet? Orosz.
Az elmúlt néhány évben világszerte színre léptek az áruszállító, kézbesítő robotok és drónok. Az Egyesült Államokban már nem is meglepő, ha időnként gurulva, sétálva vagy repülve érkezik a fogyasztók ajtaja elé a megrendelt csomagjuk. Azonban az autonóm technológiák széles körű bevezetése előtt mindenképpen érdemes megvizsgálni annak környezetre gyakorolt hatásait. Kutatók egy csoportja arra kereste a választ, hogy az áruszállító, önvezető robotok milyen hatással vannak a környezetre.
Környezetbarátabb megoldás robotokkal csomagot szállítani, mint hagyományosan
Az ACS Environmental Science & Technology című folyóiratban megjelent tanulmányban a kutatók bebizonyították, hogy a lakossági csomagszállítás automatizálása alacsonyabb mértékben befolyásolja az üvegházhatású gázok kibocsátását, mint egy kiszállító furgon mérete és típusa.
Egyértelmű tendencia mutatkozik arra, hogy a COVID-19 járvány fokozta az érdeklődést az automatizált szállítási technológiák iránt, amelyek érintésmentes megoldást kínálnak a vásárlásra. Eddig azonban nem készült értékelés arról, hogy a robotok és az automatizált járművek hogyan befolyásolják a csomagok helyi elosztóközpontokból a vásárlók ajtajáig történő szállításának amúgy is energiaigényes folyamatát.
A kutatók 12 különböző forgatókönyvet vizsgáltak meg az emberi kézbesítéstől a teljesen automatizált rendszerekig, egy tipikus külvárosi útvonal mentén, ahol fél mérföldenként egy csomagot adtak le. Az összes forgatókönyv esetében kiszámították az üvegházhatású gázok kibocsátását, tehát mérték a szénlábnyomot minden egyes kiszállított csomag esetében.
Ehhez egy kereskedelmi forgalomban kapható sétáló robot és különböző teherautók – köztük ember által vezetett és önvezető típusok, benzinüzemű és akkumulátoros modellek, valamint kétféle rakományméretet – gyártási és élettartamra vonatkozó kibocsátási adatait adták össze.
Az eredmények azt mutatták, hogy a robotok és a jármű automatizálás viszonylag kis százalékát teszik ki a csomagok szénlábnyomának. Ezzel szemben a kézbesítő jármű mérete és üzemanyagforrása igen nagy befolyással bír az üvegházhatású gázok teljes kibocsátására. Például egy benzinmotoros furgon használata majdnem megduplázta az egy csomagra jutó kibocsátást az akkumulátoros modellel történő kézbesítéshez képest. Ezenkívül egy nagyobb teherautó, amely 180 csomag befogadására volt alkalmas, csomagonként körülbelül 50 százalékkal nagyobb üvegházhatású gázkibocsátással járt, mint egy 80 csomagot befogadó jármű.
(fotó: Science and tech news)