Itt a „szankciók hatása”: brutálisan nőtt az új járművek eladása Oroszországban
A valóság megint szembement az ideológiával.
Az idei első négy hónapban 42 714 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 10 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) hétfőn az MTI-vel, a DataHouse Kft. adatai alapján.
Az egyesület ugyanakkor jelezte, hogy
mert hat hónapon belül kivonják a forgalomból reexport, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel céljából vagy más üzleti okból. Ezt figyelembe véve pedig az új személyautók forgalomba helyezése már 6 százalékkal elmarad a tavaly január-áprilisitól – mutatnak rá.
Az MGE megjegyzi:
Áprilisban 10 521 új személyautó került forgalomba, ami 70 százalékos növekedés éves összevetésben. Az MGE azonban felhívta a figyelmet arra: a jelentős áprilisi ugrás oka, hogy 2020 áprilisában a piac körülbelül 50 százalékkal visszaesett a koronavírus-járvány miatt, így az értékesítési adat önmagában nem irányadó.
A közlemény szerint a nulla lokális károsanyag-kibocsátású személyautók piaca a teljes személyautó-piachoz képest volumenében még mindig nagyon alacsony, és a növekedés mértéke egyelőre mérséklődött. Mint írták, állami támogatás nélkül ez a piac a magas árak miatt nehezen mozdul. Jelenleg a tiszta elektromos és plug-in hibrid autók összesen a piac 5 százalékát képviselik, ezen belül a tiszta elektromos autók 2 százalékot, az eddigi és a várható állami támogatás ez utóbbiakra vonatkozik.
Az MGE kiemelte, hogy a kishaszonjárművek területén 2021 eddig jelentős bővülést hozott, a megnövekedett értékesítést a járvány miatt megugrott városi, rövid távú szállítási feladatok indokolják.
Az idén január-áprilisban 8089 új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, 15 százalékkal többet, mint tavaly az év első négy hónapjában. Áprilisban 2270 új kishaszonjármű állt forgalomba, ez 61 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit.
Április végére az értékesítés mindkét kategóriában elérte az egész évre prognosztizált volumen 40 százalékát a megnövekedett fuvarozási igények és a gépjárművek ütemes cseréjének eredményeképpen.
Az idei év első négy hónapjában 1553 új nagyhaszonjármű került forgalomba, 54 százalékkal több, mint 2020 első négy hónapjában. Áprilisban 445 új nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 191 százalékos növekedés éves összevetésben.
Az autóbuszpiacra továbbra is a havi alacsony mennyiség mellett jelentős százalékos szórás jellemző. Az autóbuszpark igen idős, fokozatos cseréje indokolt, a fejlesztési elképzelések a piacon még nem látszanak – közölte az MGE.
A motorkerékpár-piac növekedése az idén is folytatódott, bár időarányosan egyelőre az előrejelzés alatt marad. Ez a piac erősen szezonérzékeny, a gépjárműimportőrök egyesülete arra számít, hogy a tavaszi, nyári és őszi hónapokban az eladások emelkedni fognak.
(MTI, címlap: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)