A magyar közvélemény prűd

2019. február 12. 12:21

A győri térségben több cég jelezte, hogy a következő egy hónapon belül be fognak zárni emiatt a nagy bérnyomás miatt.

2019. február 12. 12:21
Parragh László

„Megnyugodott az országimázs miatt most, hogy véget ért az Audi-sztrájk?

Nem nyugodtam meg. Többféleképpen magyarázták, amiket mondtam, bár szerintem teljesen világos voltam. Az egyik állításom az volt, hogy bérfelzárkóztatás kell, én mondtam először négy éve ezt a kifejezést. Ennek keretében viszont össze kell hangolni a termelékenységnövekedést azzal, hogy az állam képes legyen lemondani a járulékbevételek egy részéről.

A tizennyolc százalékos bérnövekedés egyetlen év alatt nagyon komoly károkat okoz.

De a magánszférában miért ne fizessenek annyit, amennyit akarnak? Csak nem ment volna bele az alkuba az Audi, ha annyira rossz lenne az neki.

Sajnos nem így van. A győri térségben több cég jelezte, hogy a következő egy hónapon belül be fognak zárni emiatt a nagy bérnyomás miatt. Cégneveket nem akarok mondani, nehogy bajt okozzak nekik.

Merthogy versenyezniük kell az Audi megnövekedett béreivel?

Csak részben. Ez úgy működik, hogy ha egy nagy gyártó költségterve megborul – jelen esetben a bérágon –, akkor megpróbálja a beszállítókon ezt a különbséget érvényesíteni; hiszen az értékesítési ágon nem, vagy csak nehezen tud változtatni. Úgyhogy a beszállítókon most nagyon erős nyomás van, hogy az előre kialkudott költségcsökkentést, árcsökkentést növeljék. A beszállítók egy része erre reagálva bezárhat, és elviheti a termelését külföldre.

Önnek van erre konkrét információja, hogy az Audi ezt majd a beszállítókon fogja leverni, és náluk fog alkudozni?

A végső megrendelő el fogja várni, hogy csökkentsék az árakat. Nem az Audiról, hanem a mechanizmusról beszélek.

Értjük. De másrészről meg nem reális veszély, hogy ha nem sikerült volna kialkudni a béremelést, akkor a munkavállalók tömegesen átmentek volna Ausztriába? Ott nem tizennyolc, hanem háromszáz százalékkal magasabb bérért lehet dolgozni.

Ilyen veszély mindig létezik, de nem gondolom a felvetést reálisnak. Ha elmegy Győr térségébe, vagy Pannonhalmára, Nyúlra, Ménfőcsanakra, ott szép családi házakat, ápolt kerteket, jó infrastruktúrát, életvitelszerűen ott lakó embereket fog látni. Nem gondolom, hogy valamekkora bérnövekedés okán egyszer csak egy családapa fogja magát, és otthagyva a családját elmegy külföldre.

Azért nem hagyta ott, mert sikerült kiharcolni a bérnövekedést.

Nem akarnak megérteni, vagy csak provokálni akarnak. Azt állítom, hogy emelni kell a béreket, de a bérnövekedésnek van két feltétele. Az egyik, hogy az állam lemond a járulékbevétel egy részéről, a másik, hogy a termelékenység hatékonysága nő. Ha ezt a képletet felborítjuk, akkor az egész beláthatatlanná válik.”

Összesen 78 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
duzur
2019. június 03. 08:55
De itt tegnap még a TEVA dolgozói voltak a hösök, hogy 20% emelést követelnek... Ha minden cégnél sikerül keresztülvinni ennyi emelést, az jó lenne, pláne, ha az infláció nem futna versenyt a fizetés-emelésekkel.
duzur
2019. június 03. 08:55
Nem Mészáros tehet arról, hogy csak kevesen szereztek diplomát a Csókos Szakon...
zakar zoltán béla
2019. március 18. 14:08
aaaaaaaaaaaaaaAMAzonNYALI
syphax
2019. március 17. 16:49
A hülye kérdések mindig egyszerűek.Pl.: akarsz-e több bért, akarod-e hogy x%-al magasabb legyen a fizu-d? Nyilván mindemki akarna, ha a "dolog" csal annyiból állna: mit akarunk és mit nem. Az is igaz, hogy a kétkezi dolgozóember a bonyolult és összetett kérdést vagy meg sem érti, vagy megértenl ugyan, de nincs kedve a megértés "szálait" szétboncolgatni. Hogy a cégének a vezetősége lemond-e a Magyar Államnak fizetendő járulékok egy részéről--az nem kérdés, mert persze hogy le, hiszen így kevesebb megy "kifele'" és több marad a cégnél "benn". Hogy a Magyar Állam örül-e annak, hogy ezentúl kevesebben kap járulékként X vagy X nagy cégtől--mondju az Audi-tól--AZ MÁR EGYÁLTALÁN NEM BIZTOS. A dolgoót tkp. csak két dolog érdekli: 1.) több lesz-e a fizetésem, s ha több, mennyivel több? 2.) Többet vagy ugyanannyit köll a pénzért dolgozni, mint eddig? Hogy a "beszállitókkal" mi lesz, no az őt a legkevésbé sem érdekli, sőt, ha azok becsukják a bótot--mert be köll csukniok--azon legföljebb verbálisan sajnálkozik, már ha egyáltalán tudomást szerez egy ilyen kis beszállitói cég befuccsolásáról. Persze előbb utóbb tudomást szerez arról az "audi"-s is hogy a beszállitója beszart, különösen ha többel történeik meg ez az eset kvázi egyidőben. És akkor már az ő termelési helyzete is nehezebbé válik.És akkor esetleg elgondolkodik azon, hogy érdemes-e fefelőtlenül mindig több és több bért követelni, mondjuk Győrben, ahol már így is sokkal többet--jóval sokkal többet--keres mindenki, mint mondjuk Miskolcon. Mindezzel azt akarom mondani, hogy a bérsztrájk FELELŐSEBB GONDOLKODÁST kivánna meg mindenki részéről--azt hiszem--beleértve még magát a Magyar Miniszterelnököt is, amint ahogyan az a győri Audi-nál történt legutóbb. Mert ha a sztrájkoló cégen belül a dolgozó csak egy dolgot lát és néz, előbb-utóbb rájön: saját maga alatt is vágja a fát!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!