Az olimpia nem csak, sőt, talán nem is mindenekelőtt bigott tradíció és szemellenzős nacionalizmus

2024. július 27. 23:00

A szabadságot kizárólag azok tudják ünnepelni és értékelni, akik maguk is akarnak, mernek, tudnak szabadok lenni.

2024. július 27. 23:00
null
Kele János
Kele János
Facebook

Fotó: Isabelle Souriment/Hans Lucas via AFP

„PÁRIZSOS ZSÖMLE #1
Olyan volt ez a megnyitó, mint amilyenek a franciák: vakítóan színes, megdöbbentően művészi, néha a mesterkéltség határáig művi, helyenként kifejezetten provokatív és a polgárpukkasztásig vagány; máshol elegáns és stílusos, extravagánsan divatos - és végül már-már pátoszosan megható. Egy olimpiai megnyitótól én mindenekelőtt azt várom el, hogy legyen megkapóan egyedi, reflektáljon a rendező ország kultúrájára, identitására, és mutasson meg valamit abból a korszellemből is, amelyben élünk. Párizs bemutatkozása egyszerre volt progresszív, modern, és mégis minden elemében, ízig-vérig francia.
Ennek a városnak egyszerűen jól áll az olimpiai fesztivál, következésképp jól állt neki az is, hogy szakítani mert az egyre sekélyesebbé váló, menetrendszerű stadionbejárással és az obligát zászlós felvonulással. Helyette beemelte a produkcióba a város élő szövetét, a fellépők eggyé váltak Párizzsal, a francia kultúra identitáselemeivel. A szervezők nem kötöttek olcsó kompromisszumokat: meg akarták, és meg is merték mutatni 2024 Franciaországát, az őket feszítő dilemmákat, az életérzést, ami összekapcsolja őket. Igen, még az olykor szabadosságba hajló, fékezhetetlen szabadságvágyukat, és a határtalanul értelmezett önkifejezés jogát is. Na, bumm.

Az olimpia ugyanis nem csak, sőt, talán nem is mindenekelőtt bigott tradíció és szemellenzős nacionalizmus. Az olimpia a szabad, fair, tisztességes verseny ünnepe, egymás tiszteletéé, a sportolói önkifejezés dicsőségéé. Aláírom, hogy az ilyesmi egyeseknek frusztráló, sőt, sértő lehet, és közben azt sem állítom, hogy a megnyitó bizonyos showelemeit ne tarthatnák sokan egyenesen ízléstelennek - de eközben arról is meg vagyok győződve, hogy a szabadságot kizárólag azok tudják ünnepelni és értékelni, akik maguk is akarnak, mernek, tudnak szabadok lenni. 

(A Párizsos Zsömle az oldal olimpiai rovata, amely a versenynapok utáni reggelen jelentkezik, és a játékok aktuális történéseire reagál - szubjektív, egyedi hangvételben.)”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 78 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. július 29. 14:31 Szerkesztve
Jani! Ez most komoly? A szabadság tényleg egy raklap toprongyos buziban manifesztálódik, akik körbeülnek egy ezüsttálra rakott tésztatestű törpét? Tényleg ennyit tud a francia művészet 7 év felkészülés után, hogy a szabadságot így fejezi ki? És tedd a szívedre a kezed ez neked tényleg tetszett? volt esztétikai értéke? Jani! ha én alkotok egy szép performanszot, ami a sikátorban 100 vonatozó buzit ábrázol, akkor én most szabad vagyok, vagy bunkó vagyok? Te ünnepelnéd? Persze tudom, hogy soha nem fogok ezekre első kézből választ kapni, de olyan kíváncsi volnék.
EX_Terminator
2024. július 29. 14:24
(szemközt köpi) Ezt azért a szarságért kaptad amit ideböfögtél a pofámba.
Obsitos Technikus
2024. július 29. 08:24
"Hobbiként kezdett sportújságírással foglalkozni" Aztán rohamosan visszafejlődött.
tapir32
2024. július 29. 02:13
Mint ismert, csúfot űztek a hívő keresztények vallási érzéseiből az ötkarikás játékokon, amikor bemutatták Az utolsó vacsora „szivárványos paródiáját” drag queenekkel a főszerepekben. "Teljesen őszinte a tudatlanságuk és a rossz ízlésük, a világról alkotott fájdalmas felfogásuk pedig a liberalizmus diktatúrája miatt van." Marija Zaharova
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!