A digitalizáció és vele az olyan digitális közvetítő vállalatok megjelenése, mint a Facebook, a globalizációhoz hasonló, ám annál még sokkal súlyosabb dilemmákat jelentenek az államoknak. Amellett ugyanis, hogy a közösségi média forradalmasítja a kommunikáció tereit, az online környezetben kiépülő világméretű közösségi platform még kevesebb teret hagy a nemzetállami szabályozás és az abból fakadó értékek érvényesülésének, és még érzékenyebben érintheti – és károsan befolyásolja – az embereket megillető alapvető jogok, valamint ezzel együtt a közhatalom demokratikus gyakorlását. A cég alapítása során Mark Zuckerberg nem is nagyon rejtette véka alá elképzelésének forradalomszerű jellegét, amikor úgy fogalmazott, hogy egy olyan digitális nemzetállamot („digital nation state”) kíván építeni, amely megváltoztatja a világot („change the world in a way it needs to be changed”). Persze ennek a naivsága és illuzórikussága mellett veszélyes víziónak a meghirdetését elsődlegesen a cég kőkemény üzleti érdeke követelte meg, amelynek hajtóereje a folyamatos és gyors bűvölés. Üzleti modelljének a lényege ugyanis abban áll, hogy – személyes – adatok szolgáltatásáért cserébe ingyenes részvételi és hozzáférési lehetőséget biztosít a közösségi hálózathoz, illetve az ott elérhető szolgáltatásokhoz. E gyors bűvölés sikerre vitelével pedig nemcsak a közösségi médiapiacon jutott monopolhelyzetbe, hanem emellett számos országban meghatározó szerepre tett szert az emberi kapcsolatok és a közéleti viták alakítása terén azzal, hogy mára már ő maga kínálja az egyik legjelentősebb közéleti vitateret. Éppen az általa kínált szolgáltatás jellege szilárdítja meg monopolhelyzetét és erősíti a domináns szerepét, ugyanis nyilvánvalóan mindenki azon a platformon szeretne jelen lenni, ahol mindenki más is megtalálható, ugyanis ez a hatékony kapcsolatteremtés egyedüli útja. Ebben az értelemben a fogyasztók választása arra szűkül, hogy részt vesznek-e vagy sem a közösségi platformon. Ennél fogva a Facebook-nak csak igen szűk körben van versenytársa vagy helyettesítő terméke. És bár formális értelemben a felek mellérendeltségén és egyenlőségén alapuló magánjogi szerződéses viszony áll fenn a Facebook és a felhasználói között, tartalmát tekintve ez egy egészen eltérő jellegű kapcsolat. Ezt a kapcsolatot ugyanis leginkább egy olyan „alá-fölé” rendeltségi viszony jellemzi, amelyben a közösségi médiaszolgáltató szabályok megalkotásán és érvényesítésén keresztül nem csupán hozzáférést enged a felhasználóknak a platformhoz, hanem a viselkedésüket is aktívan befolyásolja. Ennek megfelelően a felület megtervezése meghatározza, hogy mit láthat a felhasználó; egy adott algoritmus alkalmazása meghatározza, hogy mit olvashat a hírekből és mit észlelhet a világból; a tartalom moderálása pedig azt is meghatározza, hogy mi és hogyan mondható el a közösségi térben. A vállalati politika tehát bizonyos értelemben egy sajátos „kormányzásnak” látszik, hiszen a felhasználók magatartásának folyamatos szabályozására törekszik. Így pedig világosan látható, hogy a Facebook miért sorolható - John Ruggie korábban idézett megfogalmazása szerint - az autoritással és relatív autonómiájával rendelkező globális intézmények közé, és ennek fényében - ijesztő - értelmet nyernek az alapító azon szavai is, amelyek szerint „digitális államot” épít.
Az elmúlt néhány év eseményei világosan igazolták azt is, hogy a közösségi médiaplatform jelenlegi – valós alkotmányos és jogi garanciák nélküli – működése milyen súlyos fenyegetéseket is rejt magában. Az emberek életük egyre jelentősebb részét élik digitális magánplatformokon. És az egyre többek által egyre nagyobb mennyiségben átadott személyes adatok, illetve a cég üzleti modelljének karaktere pedig viszonylag könnyű és hatékony manipuláció veszélyét rejtik magukban. Ezek alapján könnyűszerrel befolyásolhatók a felhasználók üzleti és kereskedelmi döntései, valamint formálható politikai véleményalkotásuk. A közösségi médiaplatform tehát a lakosság üzleti döntései és közéleti vitája feletti ellenőrzés megszerzésére törekszik. Rand Waltzman, az amerikai védelmi minisztérium korábbi kutatója szerint a szolgáltatás és a részvétel ugyan ingyenes, a felhasználók mégis mindenüket átadják ahhoz, hogy manipuláció célpontjává válhassanak. Ennek megfelelően például a titkolt működési elven alapuló algoritmusok által személyre szabottan generált hírfolyamban olyan információk jelennek meg, amelyek a felhasználót a saját kulturális és ideológiai világába – úgynevezett filter bubble - ba – „zárják”, teljesen elszigetelve azoktól a véleményektől és nézőpontoktól, amelyekkel például nem ért egyet. A felhasználók adataihoz történő hozzáférhetőség miatt pedig a kereskedelmi és politikai tanácsadó cégek ezt saját céljaik eléréséhez könnyen kiaknázzák. Ehhez a sajátos működési mechanizmushoz kapcsolódó további súlyos fenyegetést jelent, hogy a közösségi média és a keretei között megalakuló csoportok könnyen félretájékoztatási és propaganda célokra használhatók. Egy olyan országban pedig, ahol a közéleti viták jelentős részének a közösségi média nyújt fórumot, mindez akár fegyver gyanánt is használható és végzetes következményekkel járhat. Ma már egyre inkább igazolást nyert, hogy a Facebook teret adott és ezzel hozzájárult hamis információk és uszító propaganda terjesztéséhez az arab tavasz során, az orosz-ukrán konfliktusban, valamint a Mianmarban élő rohingyák elleni gyűlölet felkorbácsolása során, amely nemrégen etnikai tisztogatáshoz, népirtáshoz és több százezrek meneküléséhez vezetett. Így példák igazolják, hogy a közösségi médián keresztül aláásható a közhatalom demokratikus gyakorlása, valamint ellentét szítható egy ország lakosságának különböző etnikai, vallási vagy más csoportjai között. Ezen események miatt sokak már régebb óta kongatják a vészharangot, és végül az amerikai Kongresszus a tavalyi évben hallgatta meg a Facebook vezetőjét. Ma már nem kérdés, hogy valamit tenni kell, a kérdés az maradt, hogy pontosan hogyan kell a visszásságokat orvosolni. A Facebook mindezek fényében hirdette meg az úgynevezett Oversight Board, vagyis felülvizsgálati testület felállításának tervét.
Mark Zuckerberg – a cég alapításakor elhangzottakhoz kísértetésien hasonló „naiv és utópisztikus optimizmussal” teli – szavait idézve olyan struktúrát képzel el, mint egy „legfelső bíróság (…), amely kimondja a végső szót arról, hogy az emberek társadalmi normáit és értékeit világszerte tükröző közösségi platformon mely vélemények az elfogadhatók.” A nyilvánosságra hozott előzetes elképzelések arról árulkodnak, hogy az Oversight Board olyan „szakértőkből” szerveződik, akiket elsőként a Facebook választ, majd pedig később a tagokat a Facebook javaslatára a testület saját maga hagyja jóvá. Külön alapon keresztül ugyan, de végső soron a Facebook biztosítja a testület működéséhez szükséges anyagi forrásokat. Ebből annyi látható, hogy az Oversight Board működése felett a Facebook, ha közvetetten is, de megőrzi döntő befolyását. Az elképzelésekből az is kitűnik, hogy a testületnek nem az lesz a feladata, hogy teljeskörű jogorvoslati fórumként a közösségi médiaplatformon megjelenő tartalmakkal kapcsolatos valamennyi panaszt elbírálja. Sokkal inkább az, hogy kizárólag alapvető és kiemelt jelentőségű kérdések megválaszolásán keresztül - a legitimitás látszatát keltve - megszilárdítsa a véleménytartalmak szabályozására törekvő vállalati politikát. Ez tűnik ki abból is, hogy a Facebook egyfajta „tanácsadó véleményt” kérhet a testülettől a tartalomszabályozást illető általános kérdésekkel összefüggésben.