Az emberi jogi eszme lényegét jelenti a hatalomgyakorlás garanciális korlátozása bizonyos alapvető értékek érdekében. Ez pedig egészen sajátosan jelenik meg az elmúlt négy évtized világgazdaságának irányát kijelölő jelenségével, a globalizációval összefüggésben. E gazdasági folyamat során az országhatárok fokozatosan megnyíltak, amellyel kéz a kézben járt a transznacionális vállalatok üzleti életben játszott szerepének és dominanciájának megsokszorozódásával. Ezt a dominanciát pedig csak erősíti a kommunikáció, az adatátvitel és az információáramlás területein folyamatosan tapasztalható – és ámulatba ejtő – intenzitású technikai fejlődés. Jellemző adat, hogy míg az 1970-es években hétezer transznacionális vállalat működött, addig számuk jelenleg meghaladja a nyolcvanezret. Ugyanakkor még ennél is meglepőbb a vállalati értékláncolatok kiterjedtségének emelkedése, vagyis azon vállalatok számának növekedése, amelyet egy-egy transznacionális vállalat akár tulajdonosi, akár más szerződéses kapcsolat alapján ténylegesen irányít. A transznacionális vállalati láncok kiterjedtségéről árulkodó adat, hogy a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet felmérései szerint a világban hétből egy munkahelyet ilyen láncolat biztosít. E munkavállalók családjait is beleszámolva, a világon jelenleg több, mint egy milliárd ember megélhetése függ valamely transznacionális vállalati lánctól. Emellett szintén beszédes adat, hogy az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának mérései szerint a világkereskedelem 80%-a transznacionális vállalatok láncolatain belül zajlik. Ez akár úgy is láttatható, hogy amit a nemzetközi kereskedelem bővüléseként jegyeznek végső soron nem más, mint a transznacionális vállalatokon belüli áru és szolgáltatásmozgás növekedése. Így egy-egy anya vagy vezető vállalat által megszabott utasításokhoz és termelési vagy más egyéb jellegű sztenderdekhez a világ szinte valamennyi országában több ezer vállalat igazítja saját üzleti működését. A transznacionális vállalatok abbéli képessége, hogy államhatárokon keresztül, azoktól függetlenül érvényesítsenek ilyen „belső” utasításokat vagy döntéseket valójában páratlan. Ilyen jellegű szabályalkotásra sem államok, sem pedig nemzetközi szervezetek nem képesek. A transznacionális vállalatok emellett pedig – nagyrészt ennek köszönhetően – saját maguk is a közpolitika formálóivá léptek elő. A közpolitika pedig a piaci szabadságot, a kis államot és a privatizációt meghirdető úgynevezett „neoliberális” alapállás elfogadásával tovább erősítette szerepüket és befolyásukat. A gazdasági globalizáció eredményeként a transznacionális vállalatok megalkották saját maguk autoritását, amelyet az amerikai Princeton Egyetem professzora, Robert Gilpin akként láttat, hogy az eredendően „államközpontú” világ szépen lassan „piacközpontúvá” válik.
A transznacionális vállalatok működése pedig így vagy úgy, de az emberi jogok teljes spektrumára hatást gyakorol, hiszen az állam intézkedései mellett a vállalatok üzletvitele és politikája érinti az élet legtöbb területét. Érinti munkavállalókként, fogyasztókként, illetve az üzleti, gyártási, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenységnek otthont adó helyi lakosokként az emberek életét, mindennapjait. A nagyvállalatok transznacionális működésével egyidejűleg pedig megsokszorozódott azoknak az emberi jogi jogsértéseknek a száma is, amelyek végső soron e vállalatok működésével hozhatók összefüggésbe. A világ az elmúlt fél évszázad során számtalanszor lehetett szomorú tanúja annak, amint a legnagyobb nyersanyagkitermelő vállalatok súlyosan sértették a magán-, és családi élet védelméhez, valamint az egészséges környezethez fűződő jogot, neves ruhaipari cégek megszegték a gyermek-, és kényszermunka nemzetközi tilalmát vagy pedig internetes vállalatok sértették a sajtószabadságból fakadó alapvető elvárásokat anélkül, hogy ezen súlyos jogsértések megelőzésére vagy orvoslására állami fellépés törekedett volna. A gazdasági globalizáció olyan hatalmi átformálódással jár együtt, amelynek során a transznacionális vállalatok, illetve az általuk ténylegesen irányított vállalatláncolatok egyre jelentősebb hatást gyakorolnak az emberi jogok érvényesülésére, illetve az államok mellett – vagy éppen az államoktól függetlenül – egyre több alkalommal lehetnek felelősek megsértésükért. John Ruggie e kérdésekkel foglalkozó harvardi professzor, valamint e területért felelős ENSZ különmegbízott értékelése szerint azonban éppen a transznacionális vállalatcsoportok felelőssége hiányzik, minthogy a nemzetközi jog szemében lényegében észrevétlenek maradnak. John Ruggie ezt jellemzi úgynevezett „governance gap”-ként, vagyis „kormányzási hézagként”, „kormányzási szakadékként”.
Dacára annak, hogy ezt a jelenséget világosan és idejekorán felismerték, a kiváltó okára egyelőre nem találtak megnyugtató gyógyírt. Bár az elmúlt negyven évben a transznacionális vállalatok nemzetközi jogi felelősségéről két ízben is készült nemzetközi szerződéstervezet, ám a tőkeexportáló államok, valamint az ő közpolitikai álláspontjukat e kérdéskörben meghatározó nagy üzleti szereplők makacs ellenállása miatt ezek pusztán szerződéstervezeteket maradtak. És bár programjellegű – úgynevezett „soft law” – szabályokat és iránymutatásokat mind a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), mind pedig az ENSZ – éppen a korábban említett John Ruggie előkészítő munkájának köszönhetően – elfogadott már e téren, mai napig hiányoznak a világvállalatokat kötelező, kikényszeríthető nemzetközi minimumszabályok. Emellett olyan legfőbb bírói fórum sincsen, amely előtt ilyen szabályok érvényesítéséért küzdeni lehetne, vagy adott esetben ki is lehetne kényszeríteni. Ugyanakkor világosan jelzi a kötelező nemzetközi normák megalkotása iránti erősödő igényt, hogy az elmúlt években – Ecuador és Dél-Afrika kezdeményezésére – az ENSZ Emberi Jogi Tanácsa ismét munkacsoport felállításáról döntött a transznacionális vállalatok emberi jogi felelősségéről szóló nemzetközi szerződés kidolgozására, amelynek első, úgynevezett „nulladik” tervezete éppen idén ősszel látott napvilágot.