Három szó – így reagált Orbán Viktor a magyar válogatott sikerére!
A miniszterelnök a Facebookon gratulált.
A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet; az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.
Kihirdették az MVM Edison startup verseny 2022-es győzteseit. A kihívásra nevezett innovatív kezdeményezéseket ötlet és érett (scale up) fázis szerinti kategóriákban díjazták. Az ötlet fázisban idén a Diverzum diákokat és márkákat összekötő platformja állhatott a dobogó legfelső fokára, második az automatizált otthoni kertészetet megvalósító MikroKert, a bronzérmes pedig az okos hulladékkezelésre ösztönző GreenMap csapata lett.
Az érett fázisú fejlesztések között első helyezett a városnézést új szintre emelő szabadulószoba-alkalmazás, a CityRoom, második a fiataloknak ökotudatos, digitális közösségi alkotóműhelyt létrehozó RoboKaland, illetve harmadik az elektromos autók számára töltés-asszisztencia szolgáltatást biztosító Green Assistance csapata lett.
Az MVM Csoport hisz abban, hogy a startup közösségek fontos motorjai az innovatív megoldásoknak. Ezt támogatva jött létre az MVM Edison startup verseny 2016-ban, amelyet azóta minden évben megrendeznek. A cél idén is az volt, hogy a pályázat innovatív ötleteket karoljon fel az energetika, a jövő otthonai, városai, a digitális infrastruktúra, a pénzügyeket forradalmasító fintech-, illetve az ügyfélkiszolgálás és termékinnováció területéhez kapcsolódva, valamint egy különálló „egyéb” kategóriában. A szervezők olyan ötleteket vártak, amelyek valós problémákra kínálnak megoldásokat, miközben megkönnyítik a felhasználók mindennapjait, és hatékonyabbá teszik az energetikai szektor működését.
„Büszkék vagyunk rá, hogy az MVM Edison startup verseny mára nemcsak önálló márka, hanem a startup világ meghatározó szereplője. A megmérettetés 2016-os indulása óta csaknem félezer pályázat érkezett, összesen 59 döntőst mentoráltunk, és 16 nyertes csapatot ünnepelhettünk. Az elmúlt években az MVM Edison segítségével az MVM Smart Future Lab Zrt. 5 projektet támogatott befektetéssel. Idén is számos kreatív és jövőbe mutató pályázat érkezett. Azt gondolom, a 2022-es mezőny minden eddiginél innovatívabb volt” – mondta Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója, a versenyt bíráló zsűri elnöke.
Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.hu tulajdonosa és az MVM Edison verseny zsűrijének a tagja a Makronóm kérdésére elmondta, hogy idén minden ötletbe bele tudott szeretni, mert a versenyen bemutatott megoldások valós és fontos kérdésekre keresték a választ. Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője is egyetértett abban, hogy a legtöbb ötlet a fenntarthatóság jegyében született meg és örömmel fogadja, hogy míg pár évvel ezelőtt külön szempontrendszert kellett kidolgozni a zöld befektetések esetében, addig most már alig találkozik olyan ötlettel, ami nem érinti ezt a témakört.
Az idén beérkezett 186 pályázat közül szakmai zsűri választotta ki a 11 legígéretesebbet, így 7 csapat korai, ötlet fázisú, míg 4 csapat érett fázisú megoldása jutott a döntőbe. A döntősök a májusi megmérettetés előtt két hónapos különleges szakmai mentorprogramon vettek részt, ahol az MVM Csoport inkubátor cége, az MVM Smart Future Lab szakértői segítették őket. Megismerkedtek többek között az üzletiterv-készítés és a gyors prototípus tervezés módszertanával, továbbá a szabadalmak fortélyaival. Fontos cél volt az is, hogy a csapatok segítséget kapjanak ötletük továbbfejlesztésében és a tényleges piacra lépésben. Ahogy azt Répássy Zsuzsanna Réka elmondta számára az volt a legfontosabb szempont a pontozásnál, hogy az adott ötlet vagy vállalkozás tovább tudjon lépni a gazdasági élet következő szakaszába és sikerre vigye azt, amit kitalált. Sitányi László az ötleten felül azt figyelte, hogy mennyire erős a csapatmunka az adott startupnál, mert ha ez nincs meg, akkor a piac szét fogja szakítani a csapatot és így a vállalkozást is.
Ahogy az elmúlt években, úgy idén is élőben, online tartották az MVM Edison döntőjét, ahol már csak az számított, hogy a versenyzők mennyire tudják „eladni” ötletüket a szakmai zsűrinek. Az ötlet fázisban induló csapatok online pitchét élőben nézhették az érdeklődők az MVM videómegosztó oldalán. A szakmai zsűri döntése alapján az érett és az ötlet fázis első helyezettjei 5 millió forintos fődíjat, a második és harmadik helyezettek pedig 3, illetve 1 millió forintot nyertek. A döntőben helyezést elérő csapatok emellett esélyt kapnak a legfeljebb 50 millió forint értékű, magvető befektetés elnyerésére is az MVM Smart Future Lab jóvoltából.
Az MVM Edison-zsűri elnöke Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója, a testület tagja Vojtek Endre, az MVM Zrt. kereskedelmi és ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettesi senior tanácsadója, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Dr. Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, illetve Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója.
Díjazottak
Az ötlet fázisban első helyezett a Diverzum csapata lett, akik egy olyan platformot tervezett, amely exkluzív kedvezményekkel köti össze a Z generációs diákokat kedvenc márkáikkal. Az internetes felület jelenleg is működik, mintegy 10 ezren regisztrálták diákigazolványukat. A tanulók személyre szabott ajánlatokat kapnak, ezeknek köszönhetően pedig könnyen kialakulhat a márkahűség is egy-egy brand iránt. Sitányi László a Makronómnak adott interjújában kiemelte, hogy kicsit zavarja, hogy ez az ötlet eddig még nem jutott eszébe. A döntő kezdete előtt a korábban IT szektorban is dolgozó szakértő nagyon féltette azokat az ötleteket, amelyek alkalmazás fejlesztésébe fogtak, mivel a nagy és tőkeerős cégek egy hét alatt lefejleszthetik azt, amin a kis startupok hónapon vagy akár éveken át dolgoztak. Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.hu alapítója kiemelten örült a kezdeményezésnek, hogy a diákokat célzott kedvezményekkel próbálják márkahűvé nevelni. Ezt kiegészítve Sitányi elmondta, hogy a fiatalok bevonása azért is kifejezetten fontos, mivel sok esetben jobban ismerik a piaci trendeket, mint a szülők.
Répássy Zsuzsanna Rékához a legközelebb a MikroKert vízója állt, mert szívügyének tekinti az önfenntartást és a fenntartható városok koncepcióját. A MikroKert célja az első decentralizált otthoni kertészet megvalósítása, ami automatikusan vezérelt és monitorozható, lakáson belüli élelmiszertermelést tesz lehetővé, közösségi alapokra helyezve. Az ötlet alapja az úgynevezett hidroponikus kertészetek voltak, ahol a növények csepegtetve kapják a vizet és a tápanyagokat. Az ötletgazdák szerint ezt akár a négy fal között, mindössze egy négyzetméteren is meg lehet valósítani, ami biztosíthatja egy átlagos család zöldség- és gyümölcsszükségletét, jóval a piaci ár alatt.
A harmadik helyet a GreenMap csapata foglalta el, akik egy olyan alkalmazást fejlesztettek, amely a hulladékkezelést és az újrahasznosítást ösztönzi. Az app megmutatja a legközelebbi gyűjtőpontokat, odanavigál és segít a szelektálásban is. Környezettudatos cégek bevonásával egy kuponrendszeren keresztül motiválja a platform a felhasználókat a tudatos hulladékkezelésre. A GreenMap előmozdíthatja a lakosság, a vállalkozások és az intézmények környezettudatosságát.
Az érett (scale up) fázisban rendezett döntőben a győztes a CityRoom csapata lett, akik egy olyan platformot álmodtak meg, amely szórakoztatóan mutat be egy-egy nagyvárost és látványosságait. A játék webes felületen fut, ezért gyorsan, egyszerűen használható, csupán egy böngészőre van hozzá szükség. A CityRoom úgy kalauzolja a csapatokat a nevezetességeket érintve, hogy közben különböző kihívások elé állítja őket, amelyeket közösen kell megoldaniuk.
A második helyezett a RoboKaland lett. A startup célja, hogy elektronikai hulladékokból újrahasznosítsanak mindent, amit csak lehet. A RoboKaland egy ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, ahol 5-18 éveseknek tartanak szakköröket, de tanulási zavarral, autizmussal és egyéb nehézséggel élő gyerekekkel is foglalkoznak. Az újrahasznosítás mellett okoskertet, mikroprocesszoros eszközöket, víztisztítót és robotokat is készítenek. Az utóbbi évben csaknem 15 tonna e-hulladékot hasznosítottak újra, jövőre ennek a dupláját tervezik, ennek érdekében országos hálózatot is szeretnének kiépíteni.
A dobogó harmadik helyét a Green Assistance foglalja el, amely arra az estre nyújt megoldást, ha egy elektromos autó teljesen lemerül. Eddig ebben az esetben az egyetlen megoldást a jármű elszállítása jelentette. A Green Assistance alkalmazásán keresztül azonban már hordozható töltőberendezést is lehet kérni, eseti jelleggel, de akár havidíjas csomagban is. Az ötletgazdák szerint ez nem csak gyorsabb, de olcsóbb is a bajba került e-autósoknak, mint például az autómentés.
A zsűri ugyanakkor kiemelte, hogy a startupok piacán nagyon kemény verseny folyik és szerencse is szükséges az elhivatottság mellett. Sitányi azt javasolja, hogy a magyar piac meghódítása mellett a cégek kezdjék el a terjeszkedést a szomszédos országok piacán is, mert a magyar felvevőpiac túl kicsi, ahhoz, hogy kizárólag itthon sikeres legyen egy startup. A szakértő elmondta, hogy ha valaki az amerikai piacra talál ki valamit, akkor az sikerre van ítélve, mert óriási és egységes az USA piaca. Európában pedig már Budapest és Bécs is teljesen más, különböző a kultúra és eltérőek a szokások.
(X) Képek forrása: MVM Zrt.