Miért hanyatlik a humán tudományok népszerűsége és hogyan lehet helyreállítani szerepüket? Erről a kérdésről beszélgettek az MCC Lunch Talk eseményén, ahol a meghívott vendégek Joshua Katz, nyelvész, klasszicista és a Princeton Egyetem professszora, Patrick Gray, a Durhami Egyetem angol tanulmányok docense és bölcsészettudományi igazgatója, az MCC vendégoktatója, és Tibor Fischer, regényíró és az MCC Irodalmi Műhelyének vezetője voltak.
Katz szerint nyugaton a bölcsészettudományok „megőrültek”. Ha az ember áttekinti a nagyobb nyugati egyetemek óralistáit, akkor az átlagos diák azt fogja mondani, hogy „én ezt nem akarom csinálni, miért fizessenek ezért a szüleim?” A bölcsészettudományok ezeken a helyeken már nem a szépen való elmélkedésről, az irodalom vagy a nyelv megértéséről szólnak, hanem valami egészen másról, amit Katz inkább kimondani sem akart. Manapság a tudományok között a bölcsészettudomány a lista alján van, és a terület szakértői nagyon dolgoznak azon, hogy ennél is lejjebb kerüljön. „Ezek rossz hírek, és ennek változnia kell.”
Gray kiemelte, hogy voltaképpen nem a bölcsészettudományok csúsztak le, hanem a nyugati elit, az angol nyelvű egyetemek. Az embereknek ugyanis megkerülhetetlen igénye van erre a témakörre, ezért fogyasztunk könyveket, filmeket, vagy hallgatunk zenét. Kínában és Indiában a bölcsészettudományok nagyon népszerűek, a legnagyobb kínai egyetemek tantervében olyan könyvekkel foglalkoznak, amelyeket ma már nem tanítanak nyugaton. Az ő egyetemeik a kulturális forradalom egy bizonyos oldalán állnak, a nyugatiak pedig a másik oldalon: a nyugati tudomány ott tart, ahol a kelet-európai tartott a kommunizmus idején. S mivel egyre inkább lecsúsznak ezek a szakok az egyetemen, a diákok ösztönösen máshová mennek. A nyugati tudományos élet egy „önpusztító betegségben” szenved, ami a marxizmus, az identitás-politika, az interszekcionalitás és az elnyomás-teória kombinációja.
Amit a bölcsészettudományok marginalizálódásának látunk, az valójában ezen önpusztító kínálat elutasítása az angol nyelvű egyetemeken. „Ez az egész természetesen fog elhalni” – véli Gray.
– véli Gray.Fischer szerint az angol oktatás „szomorú történet”. A színvonal folyamatosan zuhan, és ezért a jobb- és baloldal is felelős, noha főleg a baloldal a ludas. A középiskolákban a felvételi teszteket eltörölték, a nyelvi felméréseket „imperialista” dolognak minősítették, most nagy egyenlőség uralkodik, mert mindenki egyformán rossz oktatást kap. Thatcher sem volt jobb, mert ő üzletté alakította az egyetemeket, a lényeg az lett, hogy legyen elég diák, a színvonal másodlagos volt. Fischer angol irodalmat tanított néhány nem olyan neves egyetemen, ahol „szinte lehetetlen volt megbukni”. Amíg egy diák megjelent és valamit beadott, addig rendben volt. Mikor meg akart buktatni pár diákot, közölték vele, hogy nem szabad.
Az angol szórend teljesen új volt a diákok számára, sok oktató sem beszélt rendesen angolul, az egyetemek ezért egyre értéktelenebb diplomákat adnak.