Hasonló, megoldhatatlan problémája az uniónak a bevándorlás is. Bár a 2015-ös nagy menekültválság megmutatta, hogy a tagállamok megfelelő infrastrukturális és jogi háttér hiányában még a politikai szándék megléte esetén sem tudják megfelelően kezelni az ilyen helyzeteket, az uniós jog és a közös intézmények fejlődése szinte egyáltalán nem tükrözte ezt. Nagyrészt továbbra is a tagállamok egyéni ambícióitól függ, hogyan kezelik a rájuk nehezedő migrációs nyomást, ám az egyes tagállami válaszok megítélése folyamatos politikai viták – és támadások – tárgyát képezi.
Meghasonlott Európa
A lengyel–fehérorosz határon kialakított migrációs válsághelyzet alattomos zsenialitása abban rejlik, hogy meghasonlásra kényszeríti az Európai Uniót. Az EU-t éppen az a Lengyelország védi meg a migrációs hullámtól, amelyet a közös alapértékek felszámolásával vádolnak Brüsszelben. Varsó joggal várhatja el, hogy Brüsszel és a többi tagállam is támogassa e feladat teljesítésében. Ez, illetve a lengyel erőfeszítések elismerése azonban felborítaná azt a narratívát, amely szerint Lengyelország éjt nappallá téve az EU szétverésén fáradozik.
Azáltal, hogy Lengyelország katonai biztonsági kérdést csinált a migrációs nyomásból, s mindezt az unió és a humanitárius bevándorláspolitika legfontosabb szószólóinak számító nyugat- és észak-európai tagállamok hallgatólagos beleegyezésével tette, paradox helyzet állt elő. Az EU, amely előszeretettel száll síkra az emberi jogok védelméért a világ más részein, karba tett kézzel nézte végig a fehérorosz hatóságok által sorsukra hagyott emberek szenvedését saját keleti határainál, miután szögesdrótot húzott ki velük szemben, s marcona katonákkal állta útjukat.
Meghasonlásra kényszerítették az Európai Uniót”