Mindezen túlmenően ráadásul a társadalmi mérnökösködéssel elegyített felszabadításmánia emberi természetet romboló kegyetlenségének kontúrjai is éppen a gyermekeket érintő ügyekben rajzolódnak ki a legélesebben. A kiskorúak „genderérzékenyítése”; az abortusz nem is mint jog, hanem hétköznapi problémamegoldásként való reklámozása; sőt a pedofília mint egy, az elkövető számára is traumát okozó „betegségként” való beállítása mind egy irányba mutat: a liberálisok nem jogvédelmet folytatnak, hanem el akarják hitetni, meg akarják magyarázni a rosszról, hogy az jó.
A rossz és a jó szándékolt összekeverése, a közöttük lévő határok elmosása, végső értékítéletek kapcsán tartalmuk csereszabatossá és viszonylagossá redukálása pedig úgyszintén hozzájárul ahhoz, hogy képtelenek leszünk önmagunkkal tisztában lenni, elmondani, kik is vagyunk. Vegyünk egy konkrétumot: egészen a legutóbbi időkig a gyermekvállalás „elvi” szépségében, jóságában egyetértés mutatkozott (az abortuszpárti irányzat a vitát általában gyakorlati szintre igyekezett levinni). Azonban teljesen szürreális módon ebben is elmozdulás történt, hiszen az ökohisztéria és a klímaszorongás jegyében megjelent az a gondolat, mely az embert mint hús-vér fizikai valóságot a környezetre káros elemként definiálja, és ebből fakadóan – saját beteg elképzeléséből kiindulva végül is logikusan – amellett érvel, hogy a születendő gyermek valójában egy újabb hatalmas karbonlábnyom. A „környezettudatos” polgár tehát etikai szempontból is indokolhatóan mond le a gyermekvállalásról, hisz ezzel is óvja a bolygót.
Isten, a nemzet és a család lényegének, sőt morális többletének megkérdőjelezésével, lebontásával nem meglepő tehát a fizikai kötöttségektől eloldódó, virtális kor emberének depresszióját és a minden dekonstruálásában kiteljesedni vágyó társadalmak meghasonulását látni. Előbbit az okozza, hogy bár az egyén megkapta az „engedélyt” a teljes szabadságra, képtelen felnőni a feladathoz, utóbbit az, hogy a lét már-már kizárólagosan az eddig bevettnek számító ideák, közösségek, gyakorlatok tagadásából áll, semmi másból. Nihilizmus pedig társadalmi kohézióhoz még sosem vezetett.
Ám a valóság talaján állva, de Istenben bízva tudnunk kell, hogy aki kevésen hű tud maradni, annak sok adatik. Miben bízhatunk hát? Térjünk vissza az evangéliumi idézet előzményéhez: Krisztust a farizeusok azzal vádolták, hogy – mivel szombaton, az Úr napján gyógyított, tehát munkát végzett – nem is az Atya hatalma által folytatja tevékenységét, hanem a Sátán erejével. Jézus így válaszolt: „Minden ország, a mely magával meghasonlik, elpusztul; és egy város vagy háznép sem állhat meg, a mely meghasonlik magával. Ha pedig a Sátán a Sátánt űzi ki, önmagával hasonlott meg; mimódon állhat meg tehát az ő országa? Ha pedig én Istennek Lelke által űzöm ki az ördögöket, akkor kétség nélkül elérkezett hozzátok az Isten országa magával” (Mt 12,25-28).
Az igeszakasz egyik lehetséges magyarázata szerint végső soron senki sem tud valójában és véglegesen önmaga lényegével szemben cselekedni. Ha pedig hisszük, hogy lényegünk Istenben, az általa teremtett népekben és a legkisebbekben van, azt is reménnyel hihetjük, hogy a magát modernnek gondoló, de valójában Isten kegyelméből létező ember önmaga ellen indított harca sem teljesedhet be. Bármennyire szeretne is, nem hasonulhat meg, hanem – lehet, hogy próbák és szenvedések után, de – vissza kell térnie önmagához. Mint ahogy az Úrnak angyala is visszatért Józsefhez, így szólván: „Ne félj magadhoz venni Máriát, a te feleségedet, mert a mi benne fogantatott, a Szent Lélektől van az!” Áldott karácsonyt mindenkinek!