Az idő előrehaladtával ugyanis egyre csökken az árkülönbség a megkímélt elektromos és a jó állapotú benzines vagy dízel autók között. Ez nem azt jelenti, hogy egy-egy 10-10 éves elektromos és benzines gépjármű ugyanannyiba kerülne, de az tény, hogy forintban a különbség érezhetően csökken – persze ez nem véletlen.
Mert az igaz, hogy egy használt elektromos autó javítási és karbantartási költsége sokkal kevesebb lehet egy hagyományos társához képest, ugyanakkor amit megnyerünk a réven, könnyen elveszíthetjük a vámon.
E-autó akkumulátorok: milliós időzített bombák
Mire gondoltunk fentebb? Arra, hogy bár egy elektromos autóban ismeretlen fogalom az olajcsere, nem lyukad ki a hűtő, nem kell vezérlést cserélni vagy gyújtógyertyát, továbbá a katalizátor sem fog eltömődni, mert az elektromos autóban ilyenek nincsenek.
Mielőtt azonban örömtáncot járnánk, tudnunk kell, hogy
az elektromos autó lényegében semmit nem ér egy nagyon egészséges akkupakk nélkül.
Ez az e-autónk szíve és lelke. Új és újszerű autóknál, ha helyesen töltjük és merítjük az akkut - nem merítjük 20 százalék alá és nem töltjük 80-85 százalék fölé, csak ritkán; továbbá a régebbi modelleknél lehetőleg kerüljük a gyorstöltést -, akkor könnyen kitarthat akár az autó 15 éves koráig is a méregdrága, több milliós akkupakk.
Amennyiben nem helyesen töltjük (használt vásárlása esetén a korábbi kíméletes töltés kérdését csak az akku kiolvasott állapotából sejthetjük), akkor idő előtt sok százezres vagy sokkal inkább 1-2 milliós kiadás is lehet az akkuk cseréje, vagy akár a jelentősebb felújítása. Magyarán egy problémás akkupakk de facto gazdasági totálkárt jelent, akár egy modern, de hibás vagy mondjuk már 400-500 ezer kilométert megtett, felújítandó benzinmotor.
Az igazi kockázat 5-7 év felett jelentkezik
Hatványozottan igazak a fentiek a kicsit idősebb, többet használt elektromos autókra. Jellemzően akkor, ha azok elmúltak 5-7 évesek, és futásteljesítményük is jóval 100 ezer kilométer felett van. Ha csak ilyen vásárlására nyílik lehetőségünk, akkor
kiemelten oda kell figyelnünk az akkupakk állapotára, amelyet – megfelelő műszerrel – százalékosan is kijelez az autó fedélzeti komputere.
De nem mindenütt: a régebbi Nissan Leaf típusoknál például a műszerfalon megjelenő pálcikákkal szokták minősíteni az akkuk állapotát. Itt a legjobb, nyugodt szívvel megvásárolható Nissan akkor az igazi, ha legalább 13-15 „pálcikás” a jármű – így is hirdetik ezeket.
Egyébként pedig 90, de inkább 95 százalék feletti, szakember által ellenőrzött, dokumentálhatóan nem hamisított állapotú(!) akkuminőséget keressünk, ha csak nem vagyunk kifejezetten e-autó szerelők. (Ahogy a kilométerórát digitálisan "vissza lehet tekerni", úgy egy e-autóban is meg lehet hamisítani az akkuk állapotjelzőjét.)
Természetesen akad néhány sufni-módszer arra, hogy ne kelljen a teljes akkupakkot kicserélni, csak egyes cellákat felújítani, amely megúszható néhány százezer forintból is. Viszont nem minden típusnál egyszerű ez a művelet, így ha relatíve kevés pénzért (3-5 millió forintig bezárólag) vásárolunk használt e-autót, akkor
ne számítsunk arra, hogy az akkupakkunk még további 6-8 évig szolgál még minket, mert valószínűleg ilyen távon már előjönnek a bajok.
A kispénzű vásárlók ezért csak olyan típusokat válasszanak, amelyek egyrészt nagyon elterjedtek (könnyel elérhetők és relatíve olcsók az alkatrészeik, továbbá vannak bontott darabok is), illetve amelyek akkupakkjai könnyen szétszedhetők, ezért olcsón javíthatók, kisebb pénzből felújíthatók.
Átlagemberként érdemes tehát messzire elkerülni az első generációs Teslákat, a 200 ezer felett futott bér e-autókat, továbbá más ritka, egzotikus típusokat - nem véletlenül olcsók ezek.
Vásárlás előtt mindenképpen javallott autópiaci szakértővel konzultálni, továbbá ne sajnáljuk a pénzt olyan szakműhelyben átvizsgáltatni kiszemelt e-autónkat, amelyiknek az adott típussal van érdemi tapasztalata!
Összefoglalva
Évi 15 ezer kilométeres várható futás alatt, napelem vagy más olcsó töltési lehetőség nélkül egyszerűen nem éri meg ma elektromos autóval foglalkozni, még az olcsó(bb) használtakkal sem nagyon. Ott ugye az akku-kockázat miatt.
Ám aki
mindennap legalább 40-80 kilométert autózik, azt is jellemzően a városon belül, rövid távokon, továbbá napelemmel, otthon tudja tölteni a gépet,
és megteheti, hogy legalább 4-5 millió forintért egy korlátozott hatótávolságú, ámde száz kilométerenként csak pár száz forintnyi „e-üzemanyagot” fogyasztó kis e-autót második járműként tartson, az ugorjon bele egy ilyen bizniszbe. (Persze az e-autó töltés sem lesz olcsóbb a következő években, legfeljebb ha van/lesz otthon napelem.)
De csak ekkor, mi több: nyilván akkor is nagyon körültekintően, az akkuminőséget szakemberrel, szakműhelyben is ellenőriztetve.