A vita sokkal inkább szól arról, hogy a jogállamiságnak lehet-e egységes, valamennyi tagállamra kiterjedő tartalma és ha igen, ezt ki határozhatja meg. Egy más megközelítésből úgy is feltehetjük a kérdést, hogy a jogállamiság uniós jogi fogalom-e, amelyet az EU intézményei töltenek meg tartalommal? Hiszen a jogállamiság elsősorban nem az EU sajátja volt az elmúlt évtizedekben. Azt a tagállamok (az alkotmányértelmező testületek és a jogtudomány) munkálták ki, mint vezérlő elvet és követelményrendszert. Csak később vált központi kérdéssé az Európai Unióban.
Mint a tagállamok alkotmányos berendezkedésével szemben támasztott alapvető követelményt, az Európai Unióról Szóló Szerződés (EUSz) is tartalmazza. A 2. cikk szerint „az Unió az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség, a jogállamiság, valamint az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartásának értékein alapul. Ezek az értékek közösek a tagállamokban, a pluralizmus, a megkülönböztetés tilalma, a tolerancia, az igazságosság, a szolidaritás, valamint a nők és a férfiak közötti egyenlőség társadalmában.« Az EUSz 7. cikke szerint a Tanács, a tagállamok egyharmada, az Európai Parlament vagy az Európai Bizottság indokolással ellátott javaslata alapján, tagjainak négyötödös többségével és az Európai Parlament egyetértésének elnyerését követően megállapíthatja, hogy fennáll az egyértelmű veszélye annak, hogy egy tagállam súlyosan megsérti a 2. cikkben említett értékeket.
Az Európai Unió joga tehát alapvető szinten, az Alapító Szerződésekben rögzít egy olyan eljárást, amely a jogállamiság sérelme esetén követendő.
Az Európai Bizottság 2017 decemberében az uniós szerződés 7. cikk 1. bekezdése alapján eljárást indított Lengyelországgal szemben a jogállamiság és az uniós értékek megsértésének kockázata miatt, míg Magyarország esetében a Parlament indította el ugyanezt az eljárást 2018 szeptemberében. Később azonban a Tanács nem folytatta a 7. cikk szerinti eljárást, az érintett országok képviselőit azonban többször meghallgatták. Az Európai Unió Alapító Szerződéseinek megfelelő eljárás során tehát nem nyert bizonyságot, hogy az érintett tagállamok bármilyen uniós kötelezettséget megsértettek volna.
Ezt követően született meg az imént hivatkozott kondicionalitási rendelet, amely a kezdeményezés jogát már nem köti garanciális szabályokhoz, az eljárás lefolytatása gyakorlatilag teljes egészében az Európai Bizottság kompetenciája: az tehát tisztán politikai természetűvé vált. A rendelet célja, hogy amennyiben az eljárás során a Bizottság megállapítja a jogállamiság megsértését valamely tagállamban, úgy az uniós források folyósítását visszatarthatja. A rendelet célja annak indokolása szerint az Unió pénzügyi érdekeinek védelme és ezért csak olyan esetekben tartható vissza költségvetési forrás, amelyekben a jogállamiság megsértése közvetlenül összefüggésben áll az uniós források felhasználásával. Ennek megállapítása azonban a Bizottság hatásköre.