Ahogy az Európai Bizottság által pár éve közzétett tájékoztató is megemlíti, a forgalom zsúfoltsága, a légszennyezés és a balesetek jelentős direkt és indirekt költségeket eredményeznek. A számla végösszege becslések szerint évente 502 milliárd euróra rúg az uniós tagállamokban.
A bizottsági tájékoztató kifejti: a közlekedés legfontosabb külső költségei közé tartoznak az üvegház-hatást okozó gázok kibocsátásaival, a helyi légszennyezéssel, forgalmi torlódásokkal, a kapacitásbeli szűk keresztmetszetekkel, balesetekkel és zajjal kapcsolatos költségek. A Bizottság szerint elsősorban a közlekedés által az energiafelhasználásra és az éghajlatváltozásra gyakorolt jelentős hatással kell foglalkozni a jövőben. 2015-ben az Európai unióban a végsőenergia-fogyasztásnak legalább 33 százaléka, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásainak pedig 24 százaléka származott a közlekedésből.
A légszennyező részecskék csúcskoncentrációja egy kereszteződésben várakozva 29-szer magasabb
Egy amerikai szaklapban idézett kutatás az egészségügyi következményekről közöl sokkoló adatokat. Egyebek mellett arra hívják fel a figyelmet, hogy a városi közlekedés során a kereszteződésekben – amikor a járművek lelassítanak, megállnak, majd gázt adva újra elindulnak – a légszennyező részecskék csúcskoncentrációja 29-szer magasabb, mint a folyamatosan haladó forgalomban. Ráadásul, mivel az autók lassabban is mozognak, a járművezetők hosszabb ideig vannak kitéve az ilyen terhelésnek.
A cikk egyébként idézi a WHO (Egészségügyi Világszervezet) adatait, amely szerint a kültéri levegőszennyezés – mint az egyik legnagyobb egészségügyi kockázati tényező – 2012-ben a világon 3,7 millió korai halálozásért tehető felelőssé.