Vihar zúdul az országra, már a figyelmeztetést is kiadták (Videó)
Estére 22 és 29 fok közé csökken a hőmérséklet.
A metróvezetőt és a forgalomirányítót gyanúsítják, műszaki okra nem térnek ki.
A Budapesti VI. és VII. kerületi ügyészség vádat emelt két férfi, a metróvezető és a forgalomirányító ellen, a vádirat szerint gondatlanságuk vezetett a tömegszerencsétlenségnek minősülő balesethez – közölte a Legfőbb Ügyészség honlapja. Az ismertetett vádirat szerint a hatvannégy éves férfi metrókocsi-vezetőként dolgozott, a szükséges képesítés, vizsga birtokában volt, az időszaki képzéseken részt vett. 2016. december 5-én, kora reggel, az Örs vezér terétől a Pillangó utcai megálló felé haladt a felszínen kialakított vasúti pályán.
Mint írják, az adott pályaszakaszon a legnagyobb megengedett sebesség 70 km/h volt, az idő aznap párás, fagypont alatti volt, a metrópálya csúszott, a síneken falevelek és egyéb növényi hulladék csökkentették a tapadást. A vonalon a forgalom torlódott, erről és a csúszásveszélyről az ügy másik vádlottja, a forgalmi menetirányító – aki szintén hatvannégy éves volt a baleset időpontjában –tájékoztatta a vezetőt. A forgalom irányítását végző vádlott akkor utasítást adott a biztonsági rendszer által vezérelt kézi üzemmód használatára, sebességkorlátozást azonban – annak ellenére, hogy a többi vezető által szolgáltatott adatok alapján ez szükséges és indokolt lett volna az ügyészség álláspontja alapján – nem rendelt el.
Rosszul megválasztott sebesség miatt sérült meg több ember
A Pillangó utcai megállóban ebben az időben egy másik szerelvény állt, éppen utascserére várva. A megállóhoz közeledő szerelvényt vezető vádlott azonban nem a forgalmi körülményeknek megfelelő, legfeljebb 28 km/h-s biztonságos sebességgel közeledett, hanem felgyorsított 57 km/h-ra a pálya egy korábbi szakaszán, emiatt a későbbiekben elindított fékezés során a szerelvény megcsúszott. Ennek következményeként a metró a fékezés oldása, majd a vészfékezés ellenére sem tudott időben megállni, és nekiütközött a megállóban várakozó metrószerelvénynek.
Mint ismertetik, az ütközés következtében öt utas súlyos, további tizenhat személy könnyebb sérülést szenvedett. A baleset miatt a forgalom a metró egy szakaszán a délután végéig szünetelt, ezalatt 45 pótlóbusz biztosította a közlekedést, ezzel milliós nagyságrendű pluszköltség keletkezett. A forgalom szünetelése az ügyészség beszámolója szerint mintegy 94 ezer utast érintett, a sérült szerelvények javíttatása pedig több, mint százötven millió forintba került a BKV-nak, közvetve az adófizetőknek.
Börtön várhat a két férfira
Ezek a ténymegállapítások alapján, a VI. és VII. kerületi ügyészség a vezető és a forgalomirányító férfi alaposan gyanúsítható vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével, valamint különösen nagy kárt okozó közérdekű üzem működése gondatlan megzavarásának vétségével, ezért vádiratot nyújt be a Pesti Központi Kerületi Bíróságra.
A vádak alapján az ügyészség letöltendő szabadságvesztést, valamint a vasúti járművezetéstől, illetve a forgalmi menetirányítói foglalkozásoktól a két férfi eltiltását akarja. Hozzáteszik: amennyiben a két férfi az előkészítő ülésen beismerik bűnösségüket, és lemondanak a tárgyalásról, felfüggesztett fogházbüntetést és pénzbüntetést indítványoznak.
A vádiratban nem tér ki az ügyészség a balesetet szenvedett metrók műszaki állapotára.
(Mandiner)