Mélyütés Európa gazdaságának a német és francia válság
Nincsen stabil kormányzás Európa két vezető országában.
Orbán Viktor eleve csak valamiféle sötét árny a filmben, akinek sötét motivációit csak rettegve találgathatja szerencsétlen néző.
„Dokudrámában dolgozta fel a ZDF német közszolgálati televízió a 2015-ös migrációs válság egyik meghatározó napját, szeptember negyedikét, amikor a migránsokkal teli buszok megindultak az osztrák határhoz. Mindössze négy évvel a mai politikát is nagyban meghatározó események után, amikor a legtöbb érintett még hivatalban van, eleve ostoba ötlet ilyen projektbe fogni, a végeredmény pedig, nem túl meglepő módon, rémes is lett. A napokban bemutatott film annyira egyoldalú és haszontalan, hogy az Orbán Viktort érő minden külföldi bírálatra fogékony magyar ellenzéki sajtóban is szétszedték.
Fikciós elemekkel, színészi játékkal kiegészített dokumentumfilmeket reggeltől estig nézhetünk az erre szakosodott csatornákon, ha tényleg semmi jobb dolgunk nincsen, és valóban szórakoztató is tud lenni, amikor két beszélő történészfej között megelevenedik mondjuk a középkor vagy a francia forradalom. De ha azt kell néznünk, hogy egy Angela Merkelt játszó színésznő húskenyeres szendvicset majszol nagyon emberien két rossz politikai döntés között, akkor felmerül, hogy mégis, mennyire néznek minket hülyének.
Teljesen nyilvánvaló, hogy már maga az ötlet is ökörség, magára adó filmkészítő nem hiheti azt, hogy egy ilyen tévéműsorban megfelelően, árnyaltan el lehet magyarázni annak a bizonyos szeptember negyedikének az előzményeit, következményeit, a kulcsszereplők motivációit. Magyar szempontból persze nem csak a jobb sorsra érdemes német tévénézők iránti együttérzést váltja ki belőlünk a film. A készítők ugyanis a magyar oldalt rendkívül egyoldalúan, durván ferdítve, bármilyen dokumentumfilmes etikai normát félretéve jelenítik meg. Orbán Viktor eleve csak valamiféle sötét árny a filmben, akinek sötét motivációit csak rettegve találgathatja szerencsétlen néző.
Hosszan lehetne még cincálni a ZDF hülyeségeit, de egyrészt ez nem filmkritika, másrészt van nagyobb baj is a filmmel. A szakmai és etikai szempontok figyelmen kívül hagyása nyilvánvalóvá teszi a film mögötti politikai motivációkat. Egyszerre esetlen és alattomos módszereikkel ugyanis a készítők arra törekszenek, hogy elfogadhatóvá tegyék a migrációs válság félrekezelése miatt kialakult helyzetet.”