A kontaktorok zenéje, avagy mi kattog-csattog a HÉV-en?

2019. február 19. 11:35

Ismeretterjesztő videóban számol le a MÁV-HÉV egy hangos legendával.

2019. február 19. 11:35

Naponta több százezer utas utazik a zöld-fehér járműveken, viszont eddig valószínűleg csak nagyon kevesen tudták, hogy amikor kattogást hallanak menet közben a kékre festett burkolat alól, az nem az utazásból eltelt távolságot jelzi, vagy „zenei” aláfestéssel szolgál a két állomás közötti zötykölődéshez.

Hanem az úgynevezett kontaktorok működését hallja mindenki – rántja le a leplet a titokról a közlekedési társaság szakembere. És hogy mik is ezek? Tulajdonképpen relék, amelyek például a vontatómotorok irányváltáshoz szükségesek, vagy a motorok üzemmód-váltását teszik lehetővé.

De természetesen ahhoz is, hogy szépen, egyenletesen induljon, vagy fékezzen a HÉV-vonat – hiszen a jó utazáshoz jó elindulás vagy megérkezés kell.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kozaktamas
2019. február 21. 20:39
És ezt a kattogást még jó sokáig hallgathatjuk, mert a lecserélésükre sose lesz pénz. Tökmindegy hogy BKV vagy MÁV mindenhol csak a pária szerepét kapja a HÉV... :-(
bunko_jobbos
2019. február 20. 20:13
NDK már nincs, de NDK HÉV-ek még vannak. :-))))) Jó lenne már ezt is kicserélni valami korszerűbbre (meg magyarra, ha lehet, de általában nem lehet).
Ezért regisztráltam
2019. február 19. 22:03
Jó, értem, de mi hajtsa?
IV. Fawkes
2019. február 19. 19:32
Annak idején az UV-k kontaktorszekrényéből is eszeveszett kattogás jött elő :-))
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!