A Transzparens Újságírásért Alapítvány elindítja a Transzparens Oktatásért projektet
A projekt keretein belül képzési anyagot állítanak össze a hallgatók számára, amely segíti őket abban, hogyan ismerhető fel a világnézeti alapú diszkrimináció.
A rektori konferencia elnöke „részlegesen elfogadhatónak tartja”, hogy az ingyenes képzésért cserébe magyarországi munkavállalást várna el az állam, ugyanakkor álláspontja szerint még nagyon sok a nyitott kérdés a tervezett felsőoktatási átalakítások körül. Mezey Barna erről hétfőn a Lánchíd Rádióban beszélt.
A rektori konferencia elnöke „részlegesen elfogadhatónak tartja”, hogy az ingyenes képzésért cserébe magyarországi munkavállalást várna el az állam, ugyanakkor álláspontja szerint még nagyon sok a nyitott kérdés a tervezett felsőoktatási átalakítások körül. Mezey Barna erről hétfőn a Lánchíd Rádióban beszélt.
A Magyar Rektori Konferencia (MRK) soros elnöke, az ELTE rektora úgy fogalmazott: az adófizetők pénzéből történő képzés után jogos elvárás, hogy egy ország utána ebből „gazdálkodjék”, ugyanakkor meg kell fontolni nemzetközi és jogi vonatkozásokat is, tehát nagyon átgondolt konstrukcióra van szükség.
Megjegyezte: az eddig napvilágra került információkból nem derül ki, hogy a problémák valóban megoldódtak-e, nagyon sok még a nyitott a kérdés a keretszámok és a finanszírozás körül. Mezey Barna szerint szerencsés lenne, ha az állam fenntartási szerződések keretében rögzítené a hosszú távú, kiszámítható finanszírozás feltételeit, és ehhez hozzárendelné azokat az elvárásokat, amelyek a hallgatói létszámmal, minőséggel kapcsolatosak – mondta.
Kiemelte: a finanszírozás meghatározza hány hallgatót tudnak fogadni. Jelezte: a hallgatók programpontjai alapvetően eltérnek minden korábbi követeléstől, tárgyalástól, most először megértették azt is, hogy a változtatásokat nem lépcsőnként és egymástól elszigetelten kellene végrehajtani. Ez a rendszer konstrukciójában csak egyszerre változtatható - tette hozzá, megjegyezve: önfenntartó felsőoktatás nem létezik, az államnak alapvető kötelezettsége saját nemzeti értelmiségének kinevelése.
Mezey Barna kitért arra is, hogy az elmúlt tizenöt évben nem a minőségi, hanem a mennyiségi szemlélet uralkodott a felsőoktatásban. Átgondolásra érett egy sor kérdés – hangsúlyozta. Hozzátette: a lemorzsolódás teljesen természetes metódusa a minőségi képzésnek. Felméréseikre hivatkozva kiemelte: ez a képzés legelején bekövetkezik, a lemorzsolódás az első évfolyamra jellemző, összességében, az egész képzést nézve ez elenyésző – jegyezte meg, hozzátéve: véleménye szerint a felvételi nagyon hiányzik az egyetemi-főiskolai rendszerből.