Az európai hadsereg alapvető stratégiai céljainak politikai szintű meghatározásán túl már önmagában egy ilyen haderő felállításának a pénzügyi-technikai feladatai is komoly kihívás lenne, ám annak irányításának és működtetésének politikai vetületei jelenleg talán még komolyabb akadályokat képeznek. Európa, mint katonai nagyhatalom fellépése egy ütőképes hadsereggel a háta mögött is csak akkor lenne hiteles a nemzetközi porondon, ha az egységes és gyors politikai döntéshozatal esélye is fennállna. A fent felsorolt feltételeket is figyelembe véve világos, hogy egy ütőképes európai hadsereg megteremtése és hatékony alkalmazása a kül-, biztonság-, és védelempolitikai integráció erősítését, benne a nemzeti szuverenitás korlátozását, európai szintű megosztását, közösségi szintű döntéshozatal megerősítését és NATO-struktúrák megkettőzését igényelné.
Adódik a kérdés, hogy mindennek mi a realitása, és hogy mennyire lenne előnyös egy ilyen erőteljes centralizáció a nemzeti szuverenitás hátrányára különösen a kisebb európai nemzetállamok számára. A jelenlegi meghatározó európai biztonsági és védelmi struktúrák és együttműködési programok – a közös képességfejlesztésekre fókuszáló állandó strukturált együttműködés (PESCO), a védelmi tervezés összehangolását célzó az éves védelmi felülvizsgálat (CARD), a védelmi beszerzésekre EU forrásokat rendelkezésre bocsátó Európai Védelmi Alap (EDF), az EU „mini” katonai parancsnokságaként szolgáló EU Katonai Tervezési és Végrehajtási Szolgálat, az elvileg válságkezelésre alkalmazandó EU Harccsoportok - gyerekcipőben járnak a fent felvázolt integrációs követelményekhez képest. Erőteljesen kétséges, hogy a közeljövőben adottak lennének a politikai feltételek a fent felvázoltaknak megfelelő integrációs mélyítésre. Ugyanakkor hosszútávon nem lehet kizárni annak lehetőségét, hogy az európai országok vagy egy részük, alapvetően külső kényszerek hatására, ezen az úton mégis elindulnak.
A politikai feltételek jelenlegi hiánya nem jelenti azt, hogy ne lenne teendő az európai védelempolitika területén. A nemzeti katonai képességek megerősítése régóta esedékes, ahogy azt sok Európai kormány azért már felismerte. Európa katonai képességeinek megerősítése nélkül szinte felesleges is arról vitatkozni, hogy a NATO-val vagy egy teljesen önálló európai védelempolitika lenne jobb az európai országok számára, hiszen ez utóbbi mögül hiányozna mindenféle tartalom és hitelesség. Ennek figyelembevétele azért is fontos, mert várhatóan még jó ideig hiányozni is fog az a fajta katonai erő Európa mögül, amelynek megléte megszüntetné az Egyesült Államokra való ráutaltságot. A jövőbeni európai geopolitikai és katonai ambíciók meghatározásánál és a vonatkozó intézményi kérdések kialakításánál mindez körültekintésre és a realitások helyes felmérésére int.
A védelmi költségvetések emelésére és a képességfejlesztési programok végig vitelére vonatkozó NATO-vállalásokra alapkövetelményként kell tekinteni. A meglévő bilaterális és multilaterális katonai együttműködési formák és struktúrák jobb kihasználása és tökéletesítése fontos feladat az új katonai képességek kialakítása, a nemzeti hadseregek közötti interoperabilitás erősítése és a hatékony erőforrásgazdálkodás tekintetében. Érdemes továbbá jobban feltérképezni és kihasználni azokat a lehetőségeket és előnyöket, amelyek az állandó jellegű multinacionális haderőelemekben rejlenek (pl. német-holland páncélozott dandár). Az európai védelempolitikát illetően a hangsúly az elkövetkezendő években tehát a szükséges katonai képességek kialakításán és fejlesztésen kell, hogy legyen az intézményi viták helyett. Európai hadseregről a realitások talaján állva pedig egyelőre elsősorban a NATO kiegészítőjeként, európai pilléreként érdemes gondolkodni, amely távlatilag, külső kényszerek – külső fenyegetés megnövekedése és az USA Európából való kivonulása - kedvezőtlen változása folytán, akár alapját képezheti egy valóban önálló európai katonai haderőnek.