„Az elképzelés megvalósításának útjába azonban akadályt gördítettek az Európai Parlament képviselői, amikor a februári strasbourgi plenáris szavazáson leszavazták a tervet. Komoly hiba volt. Hosszú idő után végre-valahára lehetőség mutatkozott minőségében mélyíteni az európai integráción, méghozzá úgy, hogy a Habony–Rogán-boszorkánykonyha által kifőzött ellenérveket is könnyedén le lehetett volna szerelni. A transznacionális listák ugyanis lehetővé tennék az Európai Bizottság elnökének közvetlen megválasztását, elejét véve a visszatérő – és jogos – kritikának, miszerint a közösség legfontosabb pozíciója és állampolgárai között Mariana-ároknyi demokratikus deficit tátong. Ráadásul a nemzetközi listáról az Európai Parlamentbe kerülő 27 politikus egy helyet sem venne el a tagállami listákon szereplő indulóktól, hiszen azokon felül juttatna képviselőket Brüsszelbe, figyelve természetesen a földrajzi és nemek szerinti arányosságra.
Könnyen belátható, hogy az új, páneurópai formátumú lista szereplői valódi európai ügyekről szóló vitákra lennének kényszerítve, kiiktatva azt az ellentmondásos és skizofrén helyzetet, hogy belpolitikai narratívával lehessen EP-mandátumhoz jutni. Ez komolyan feladná a leckét az olyan Európa-ellenes pártoknak, amelyek szerint egy lassan 90 éves öregúrral való riogatásra kampányt lehet építeni. A páneurópai lista ellenzői gyakran figyelmeztetnek arra, hogy az új rendszer csak az euroszkeptikus, szélsőséges pártoknak engedne nagyobb teret, miközben ugyanezen személyek szívesen tetszelegnek »az emberek valódi akaratának« képviselőiként. De akkor miért félnek a több demokráciát és nagyobb beleszólást garantáló transznacionális listáktól? Egyelőre érdemes volna a helyén kezelni a páneurópai listák kérdését: kipróbálásra érdemes kísérlet, hogy a 705 EP-képviselő mellé 27-et közösen választhasson minden uniós állampolgár.
Hosszú távon a merev és köztudottan makacs uniós jog sem szabhat gátat a terv végrehajtásának, hiszen a 2009-es lisszaboni szerződés szerint minden európai parlamenti képviselő az összes európai állampolgárt képviseli. Ki tudna minden uniós állampolgárt jobban képviselni, mint a minden uniós állampolgár által választható 27 képviselő? Európa túléléséhez égető szükség van olyan elképzelések megvalósítására – vagy legalább annak megkísérlésére –, amelyek új megközelítést alkalmazva igyekeznek az EU-t közelebb hozni a választópolgárokhoz. Bizonyosan mindenki előtt ismertek az EU működési tökéletlenségei, ám hiba lenne azt feltételezni, hogy a kizárólag nemzetállami kontextusba helyezett politikai pengeváltások megoldást találnának a határokon átívelő kihívásokra. Ha elfogadjuk az uniót önálló entitásnak, akkor igenis szükség van olyan mechanizmusok kiépítésére, amelyek közvetlen kapcsolatot teremtenek a brüsszeli intézményrendszer és az általa működtetett 27 tagállam egésze között.