„Időben szóltam” – Gulyás Gergely egyetlen kommenttel sokkolta Magyar Péter követőit
Kommentelt a miniszter, az ex-férj pedig azt kívánhatja, bárcsak ne posztolt volna.
Amitől félek az az, ha az elképzelések a miniszterelnök jelölt kiválasztására fókuszálnak, így nagy a veszélye annak, hogy a tartalmi kérdések és politikai szövetségkötések helyett a mindent eluraló és egyben szétcincáló személyi kérdésekkel foglalkoznánk.
„(Na, nem a gondolatától - hiszen a magam szűk körében tudtommal előbb fogalmaztam meg erre javaslatot, mint ahogy Tóth Zoltán elképzelésével megismerkedhetett volna a szélesebb közvélemény is: http://geo.nolblog.hu/archives/2012/03/15/Elovalasztasrol/ :-)
Egy időben két írás is megjelent: http://nol.hu/belfold/elovalasztasra-keszul-a-baloldal-1510767 http://nol.hu/velemeny/elovalasszatok-1510765
Amitől félek az az, ha az elképzelések a miniszterelnök jelölt kiválasztására fókuszálnak, így nagy a veszélye annak, hogy a tartalmi kérdések és politikai szövetségkötések helyett a mindent eluraló és egyben szétcincáló személyi kérdésekkel foglalkoznánk. Abból kell kiindulni, hogy a hitelességet a választóktól kapják a politikusok, egy szövetségen belül a garanciákat viszont egymástól kapják, egymásnak adják a felek.
Az előválasztás lényegének, legfontosabb elemének a kampányt tartom, mely hosszú, több éves folyamat.
1. Az előválasztáson azok a szervezetek indulhatnak, melyek deklarálják, hogy politikai céljuk a NER leváltása, a jogállamiság helyreállítása, a társadalmi esélyegyenlőség biztosítása - s elfogadják az együttműködési szabályokat.
2. Számos és számtalan szervezet kér helyet a DEKA mellett, ezeknek nagyon eltérő a legitimitása, hiszen sokan újak, még nem volt lehetőségük megismertetni magukat a közvéleménnyel - ugyanakkor jól tudjuk, hogy a »régi« szervezetek önmagukban nem képesek sikeresen fellépni.
3. Az előválasztási kampányban a szervezetek ismertetik a programjaikat, érvelhetnek a sajátjuk vélt vagy valós erősségei, mások vélt vagy valós gyengeségei alapján.
4. Az előválasztás első fordulója után az előre meghatározott súlyt (pl: 5 %) el nem érő programok tulajdonosai dönthetnek, hogy valamely más programhoz csatlakoznak, vagy éppen ők maguk alkotnak egy új koalíciót.
5. 2-3 forduló alapján nyilvánvalóvá válik, hogy kinek milyen a támogatottsága, s az, hogy az egyes programok közt mekkora az átfedés: pl. csak a legfontosabb kérdésben (NER leváltása) értenek egyet, vagy a szakpolitikák alapján koalíciós kormányzásra is van esély.
6. Egy ilyen előkampány nyilvánvalóvá teszi, hogy ha a felek nem képesek egymással kompromisszumot kötni, akkor a NER fennmaradását segítik. Ugyanakkor a szimpatizánsok számára is segítik az ilyen kompromisszumok elfogadását: nem x-szel, y-nal való összefekvésről, hanem egy meghatározott cél eléréséről van szó.
7. Magát az előválasztást megbízható közvélemény kutatásokkal lehet szimulálni - ennek során felmérhető, hogy ki visz, s ki hoz szavazatokat, ami alapján újra kell gondolni a jelöléseket, s ez alapján lehet megtalálni a konszenzusos programokat és jelölteket. A mai technikai feltételek közt több fordulót is lehet tartani, s számtalan mérésre ad lehetőséget az internet. (Pl: regisztráció alapján kialakítható egy internetes csoport, melynek véleményét az országos közvélemény kutatásokkal nyert adatokra normalizáljuk.)
A megállapodásról szóló megállapodás egy lehetséges szövege:
Az összefogás nem Orbán – hanem rendszere ellen jött létre. Ennek érdekében vállaljuk, hogy a jelenlegi rezsim lebontása érdekében összehangoljuk politikánkat, s azt a pillanatnyi Fidesz-érdekek szerint változó »törvényekhez« igazítjuk – s ehhez az összefogáshoz kérjük támogatóink megértését és egyetértését is. A fentek értelmében az alábbi vállalásokat tesszük:
Olyan együttműködést alakítunk ki, mely a szükséges és elégséges mértékben biztosítja a rezsim leváltását.
Az együttműködésen belül szükségesnek tartjuk, hogy mindenki bemutathassa saját programját, jövőről alkotott elképzeléseit – végleges megállapodást csak valós támogatottság alapján lehet kötni. A támogatottság mérésére a közvélemény-kutatók részletes adatait használjuk fel: ez alapján dől majd el, hogy ki az, aki miniszterelnök-jelöltként a legnagyobb eséllyel foghatja össze a demokratikus erőket, illetve hogy milyen arányok alapján osztjuk el előzetesen a listás helyeket, illetve az új parlamentben majd a mandátumokat.
A bemutatás folyamatában a vállaljuk, hogy szakmai-politikai programjaink megvitatásához egy, a nyilvánosság és a szakma bevonásával tartott kerekasztalhoz ülünk. Ennek során a szervezetek bemutatják saját elképzeléseiket, ami alapján megállapítható azok realitása, az egyes programok közötti kompromisszumok, közös pontok lehetősége.
A 2 pont szerinti felmérések alapján az együttműködők olyan virtuális frakciókat alakítanak, melyek várható támogatottsága eléri az x %-ot. A már korábban egyeztetett elképzelések alapján kell összeállítani az együttműködők választási programját, melynek egyik része a közösen elfogadott államjogi fejezet, a másik pedig az előbbinél akár szűkebb kör által elfogadott szakpolitikai rész, mely a kormányzásra készülők programja.
A kormányzati koalíciót nem, de az együttműködést vállalók a szakpolitikai program ellen nem kampányolnak, a választásokig pedig az államjogi és az esetleg általuk is elfogadható szakpolitikai kérdésekben képviselik az együttműködést.
Vállaljuk, hogy az egyéni választókerületekben olyan közös jelölteket indítunk, akik a legnagyobb eséllyel lehetnek győztesek. A 2. pont szerinti támogatottság arányait a listás helyek, majd a frakciók alakításakor a közösen megszerzett mandátumok elosztásával biztosítjuk.
A választásokig hátralevő időben tájékoztatjuk egymás programjainkról, akcióiról, s törekszünk a közös fellépésre.
Kérjük támogatóinkat, szimpatizánsainkat, hogy figyeljék tevékenységünket, s fejezzék ki egyetértésüket és rokonszenvüket - s ha eljön az idő, okosan, felelősen adják le a voksukat. Csak támogatásukkal kerülhetünk ki a mostani helyzetből - mert Magyarország bajban van!”