A következő években ez a tendencia felerősödött. Például az észt államnak még 2020-ban több mint 24 millió eurót kellett kifizetnie a vasutaknak, amelyből 7 millió euró a 2019-es hiányt jelentette.
Mivel nem várhatják a forgalom élénkülését, így az Eesti Raudtee-nek még több pénzre lesz szüksége az államtól a következő években. A tavalyi állami költségvetésben a vasút támogatására elkülönített 12 millió euró eltörpül az idén erre a célra várható 25,9 millió eurós összeghez képest, ami az előző évinek több mint duplája.
Lettország – előre menekülnek
A Lett Vasút (LDz) már rossz helyzetben közelítette meg 2022-t – az orosz tranzit kivonulása miatt a társaság 2020-2021-ben több fájdalmas elbocsátási hullámot élt át, és kénytelen volt ingatlanokat értékesíteni. Igaz, tavaly a lett vasút által szállított rakomány mennyisége csak 1,7 százalékkal csökkent, és 21,6 millió tonnát tett ki.
Még az oroszok számára is elképesztő, hogy ennek ellenére a lett kikötők 2022-ben jobb eredménnyel működtek, mint 2021-ben. Tavaly 48,078 millió tonna rakományt raktak át az ország kikötőiben, ami 15,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban. 2022-ben jelentős növekedést figyeltek meg az ömlesztett rakományok kategóriájában – az átrakodás mennyisége az év során 26,8 százalékkal, 25,6 millió tonnára nőtt, leginkább a szénnek köszönhetően. (Európa, benne a németek szén-felhasználása jelentősen megnőtt az oroszokra kivetett szankciók miatt.)
A lett kikötőknek sikerült új régiókból – Kazahsztánból, Afrikából és más régiókból – bevonzaniuk a szenet.
Ebben segített a szén iránti megnövekedett kereslet az uniós piacon, amely így igyekszik megszabadulni az orosz energiafüggőségtől.
Az oroszok azért kihangsúlyozzák, hogy a lett vasutasok főleg keleti irányból kapnak munkát. A Lett Vasutak 2022-es jelentése szerint az általuk szállított rakomány 52 százaléka Oroszországból, 23 százaléka Kazahsztánból és 9 százaléka Fehéroroszországból származott. A vállalkozás különösen nagy reményekkel tekint a Kazahsztánnal való együttműködésre, ugyanis az ukrajnai háború kitörése után a kazah áruk aránya a rakományokban rohamosan nőtt.