Számos olyan külső tényezővel kell tehát számolni, melyekre nincs közvetlen ráhatásunk. Emellett a háborúhoz kapcsolódó bevándorlás is további terheket ró a költségvetésre.
Ez a bizonytalan és kiszámíthatatlan világgazdasági környezet ugyancsak aláhúzza a stabilitás, így a költségvetési egyensúly fontosságát.
A gazdasági növekedés mellett a másik fontos makrogazdasági mutató, amit figyelembe kell venni: az infláció. A mutatószámot illetően a 2022-es 8,9 százalékos becsült értéket követően 2023-ra vonatkozóan 5,2 százalékos éves inflációval számol a törvénytervezet. A magasabb infláció következtében, vagyis az árak és a bérek emelkedése nyomán a kormányzat adóbevételei emelkednek. Ennek egy példája, hogy a magasabb termékárakra kivetett áfakulcs magasabb áfabevételekben csapódik le.
Itt kell szót ejteni a fogyasztási hatásról is. A tervezet élénk belső kereslettel számol, melynek keretében a háztartások fogyasztása 4,3 százalékkal bővül, ezt támasztja alá a magas megtakarítási ráta, illetve az uniós összevetésben alacsonynak számító eladósodottsági szint. Emellett a foglalkoztatottak száma tovább emelkedik, az előrejelzések alapján a versenyszférában idén 1,4 százalékkal, míg jövőre 0,4 százalékkal, viszont a közszférában idén 3,3 százalékos csökkenés várható, majd pedig stagnálás. A bruttó átlagkeresetek terén szintén további növekedés várható, mely ismételten az erős fogyasztást támasztja alá. E folyamatok összességében ismét kedvező hatással vannak a fogyasztást terhelő adóbevételekre. Fontos kiemelni, hogy ez valójában azt jelenti, hogy
a leírt folyamatokon keresztül adóemelés nélkül lehetséges többletbevételre szert tenni.