Naponta két-három kamionnyi mennyiség hagyja el a Tokaj Kereskedőház kapuját a száraz borból készült, mustsűrítménnyel utólag édesített félédes és édes borokból Marcinkó Ferenc tokaji hegyközségi elnök információi szerint.
„A mi borvidékünkön található termékleírás szigorúan csak helyi szőlőből készített sűrítményt enged meg ilyen esetekben utóédesítésre. Információim szerint naponta 2-3 kamionnyi mennyiség megy ki a cégtől az ilyen borokból” – nyilatkozta Marcinkó Ferenc a Borsod Online-nak, miután a Kiss István leváltásával a Tokaj Kereskedőház éléről ismét kirobbant a vita a tokaji borok utólagos édesítéséről.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa elnöke a lapnak elmondta: Tokaj-Hegyalján a leszüretelt szőlő túlnyomó része 19-21 mustfok között van, amiből leginkább száraz bort lehet készíteni. Ezzel nincs is gond, azzal viszont igen, hogy a hazai fogyasztók nagy része a félédes és édes borokat kedveli, ezt pedig a jövőben úgy kellene a Tokaj Kereskedőháznak előállítania, hogy sem a tokaji brand ne sérüljön azzal, hogy édesített bort adnak el alatta, de az állami cég se menjen tönkre.
Marcinkó Ferenc szerint két út áll a borászat előtt. „Az egyik, hogy innentől kezdve csak 22 cukorfok feletti szőlőt vesz át a Tokaj Kereskedőház Zrt. Ez egy nagyon jó, minőségi termést hozó évben is csupán maximum 10 százaléka a szőlőnek, ez viszont nagyságrendekkel megemelné a borok árát, ami kérdéses, hogy kelendő lesz-e a piacon. Az alapborok esetében 10-13 százalékos visszaesés mutatkozott az eladásban, a prémium borok esetében pedig 30-40 százalékos visszaesés, ezért valószínűsíthető, hogy a vásárlók más termékeket részesítenének előnyben” – nyilatkozta a szakember.
A másik alternatíva életbe hagyná a cég jelenlegi slágertermékeit, csak éppen ezeket nem tokaji néven az OEM-kategóriában, hanem zempléni néven, OFJ-borként hozná forgalomba. „Ez viszont új termékként jelenne meg a piacon és olcsóbban kellene adni az eddiginél, mert amíg a Tokaji márkanév miatt az átlag vásárló hajlandó palackonként 2-300 forinttal többet adni, a Zempléni bor nem mondana a számára semmit” – érvel Marcinkó, aki szerint a termék felfuttatása alatti négy-öt évben akár többszázmilliós vesztesége is lehet a cégnek a lépés miatt, amit valakinek le kell nyelnie.