Robban-e a puliszka?
A legjobb politikai barométer a világban a román politika mozgása: ahová áll, ott mindenképpen fordulat várható.
Nincs jogalapja annak, hogy egyetlen uniós tagállamot is kirúgjanak az Európai Unióból; s még az ennek megteremtésére való kísérlet sem élvezne elegendő politikai támogatást.
Amikor Lengyelország alkotmánybírósága arról döntött, hogy a lengyel alkotmány az uniós jog felett áll, könnyű volt mindezt példátlan provokációnak. Könnyű volt Lengyelországot olyan államként beállítani, mint amely épp az Európai Uniót készül elhagyni.
Az igazság ennél sokkal összetettebb, és sokkal aggasztóbb az Európai Unió számára. Lengyelország helye az Európai Unióban pedig még mindig elég biztos. Amely kevésbé biztos, az a föderális államként továbbműködő Európai Unió víziója.
A lengyel alkotmánybíróság uniós jogrendet kihívó döntése nem példa nélküli. Az EU bíróságainak elsőbbségének megkérdőjelezése hosszas jogi hagyományra tekint vissza, amelyet az utóbbi évek fejleményei csak tovább erősítettek.
(…)
Az biztos, hogy a lengyel fórum sokkal tovább ment. A német bírák egy bizonyos európai központi banki programot kérdőjeleztek meg jogi szempontból meglehetősen szűk és technikai alapokon. Lengyelország alkotmánybírósága ezzel szemben egész uniós szerződéseket nyilvánított alkotmányellenesnek, éppen ezért érvénytelennek.
(…)
Mégis az uniós jogrend elsőbbségére vonatkozó konszenzus közel sem minden kétséget kizáró. Az Európai Bíróság azon ítéletét, amelyben az elsőbbséget kimondta, a Német Szövetségi Alkotmánybíróság már az 1970-es években, ügyek sorozatával kérdőjelezte meg.
(…)
Ezen felül valahányszor az uniós tagállamoknak megvolt a lehetősége arra, hogy egyértelműen elismerjék az uniós jogrend elsőbbségét a nemzeti jogok felett, nem éltek ezzel.
(…) A Polexit valóban álhír, ahogyan azt Mateusz Morawiecki is alátámasztotta a Szejm előtt az előző héten. Nem sokat segít mást sugallni pusztán azért, mert nem tetszik a miniszterelnök pártjának politikai programja. Egyetlen uniós tagállam sem tudja véletlenszerűen elhagyni az Európai Uniót; hiteltelen továbbá azt képzelni hogy egy lengyel kormánynak meglenne egyáltalán arra a felhatalmazása, hogy egy ilyen radikális lépést megtegyen.
Hasonlóképpen nincs jogalapja annak, hogy egyetlen uniós tagállamot is kirúgjanak az Európai Unióból; s még az ennek megteremtésére való kísérlet sem élvezne elegendő politikai támogatást.
(…)
Az Európai Unió egy egyre fejlődő, kísérleti politikai alakulat, amely egyrészt nem egy teljes jogkörrel felruházott szövetségi állam, sem pedig szuverén államok puszta közössége. Az EU karaktere és jövője azon tagállamok döntésén múlik, amelyekből maga az Európai Unió áll – Lengyelország is ide tartozik (…).
A cikk társszerzője Nicole Scicluna.