A brexit mély nyomot hagy az európai nemzetek viszonyán
2020. augusztus 06. 00:32
A brexit valóban változást hoz. A britek hangja nélkül a többi tagország gyorsabb ütemben fog haladni az „ever closer union” felé, kivéve, ha egy tagállam átveszi az Egyesült Királyság szerepét – fogalmazott Keith Lowe brit író, történész.
2020. augusztus 06. 00:32
p
0
0
0
Mentés
Sándor Lénárd interjúja a Mandiner hetilapban.
Történészszemmel nézve Európát milyen történetet lehet elmesélni a kontinensről, illetve kiről is szól a történet?
Európának nincsen egységes történelme, noha sokan – beleértve történészeket is – ezt gondolják. Jómagam szeretek úgy tekinteni Európa történelmére, mint egy nagy hegyre, amely valahol a kontinens közepén helyezkedik el.
Amikor Nagy-Britanniából nézzük, akkor hatalmas méretű piramisnak látjuk, amikor viszont Magyarországról szemléljük, inkább kockához hasonlatos. Távolról simának tűnik, ám közelebb lépve láthatóvá válnak az őt borító erdők, rétek és a völgyek. Némely részét könnyű megmászni, másutt pedig áthághatatlan hegyvonulatokkal találkozunk. Mondhatnám, hogy Európa története a fokozatos integráció története, és ezzel nem hazudnék. Azonban ha Szlovénia vagy Szlovákia perspektívájából szemlélem a kontinens történelmét, akkor az inkább folyamatos dezintegrációnak látszik, amivel szintén nem hazudok. Mindezzel arra akarok rávilágítani, hogy nincs értelme egységes európai történelem után kutatni. Ehelyett a lehető legtöbb különböző történetet kell összegyűjteni és egymáshoz illeszteni. Soha nem fogjuk a teljes igazságot látni, de így talán valami olyasmit pillanthatunk meg, ami kicsit hasonlít az igazságra.
Megtudtuk Szánthó Miklóstól, hogy Donald Trump kiket tart a valódi szövetségeseinek európai politikai szereplők közül. Továbbá annak részleteibe is beavatott minket az Alapjogokért Központ főigazgatója, hogy mi az amerikai elnök békestratégiája.
Az EU évente 7 millió tonna hidrogént gyárt, de ennek csupán a 0,3 százaléka „zöld”, miközben 2030-ra 10 millió tonnára emelnék a termelést gigantikus infrastruktúra-fejlesztésekkel. A zöldhidrogén azonban drága és energiafaló – valóban ez a jövő, vagy zsákutca csupán?