A nemzeti maximum

2024. szeptember 06. 18:23

Annak a kornak a szelleme, melynek politikáját Nemzeti Együttműködés Rendszerének nevezik, nem is lehet más, mint történelmi és konszenzusra épülő.

2024. szeptember 06. 18:23
null
Békés Márton
Békés Márton
Látószög

Nyitókép: Attila KISBENEDEK / AFP

„Egy korszak nem csak annyival több egy mégoly stabil politikai rendszernél, hogy állandó vezetés mellett huzamosabb ideig marad fenn, hanem hogy jól megkülönböztethető, csak rá jellemző szellemiség érvényesül benne. Érezzük, hogy a kort, amiben élünk, egy bizonyos értékkánon, meghatározott kulturális kurzus, sajátos intellektuális klíma jellemzi. Orbán Viktor ötödik kormányzati ciklusának közepén túljutva a rövidebb távú jogi-gazdasági és a középtávú társadalmi célok után nem túlzás a hosszú távú kulturális célokat fókuszba helyezni. Különösen, hogy valójában ezek teljesülése alapozza meg az előbbiek sikerét. Politikai értelemben biztosan beszélhetünk korszakról, de hogy kulturális értelemben is korszak lesz-e a rendszerből, az az állami kultúrstratégia érvényesülése mellett a társadalom áthatásának sikerességén is múlik. Egy politikai rendszer maradandóságát belpolitikai stabilitása, működtetőinek állandósága és időtartamának hossza adja, viszont az általa hagyott kulturális lábnyom teszi felismerhetővé és emlékezetessé. Már csak ezért is igaz, hogy a kultúra nem a politika mellékhadszíntere, hanem stratégiai terület. Pontosan ezen a mezőn múlik a kitűzött nagy történelmi cél elérésének jelentős része.

Egy-egy korszak jelentésének meghatározása mindig érdekelte az adatok összegyűjtésén, de a rendszerzésükön is távolabb látó, holisztikus szemléletű történészeket. A korszellem faggatására tökéletes ráillik, amit Herder mondott róla: »A korszellem hatalma nagy, de észrevétlen; a hozzáértő képes nyomon követni és kiaknázni, a balga viszont rendszerint túl későn és csak a bekövetkezett hatásai alapján veszi észre.« Joó Tibor 1933-ban a Magyar Filozófiai Társaság lapjában jelentette meg A korszellem mint történetfilozófiai kérdés című dolgozatát (Athenaeum, 1933/1). Írásában a hegeli korszellemet (Zeitgeist) se nem mechanisztikusan, se nem metafizikailag fogta fel, hanem annak értelmében, hogy »a korszellem egy állandó lényeg azonos tendenciája«”. Ez alatt azt értette, hogy a korszellem a történelem során dinamikusan változó »életegység«, teremtője nem más, mint maga a »kultúraalkotó erő«, amiből az következik, hogy a korszellem a kultúrában ragadható meg. Ma azt mondanánk, hogy a korszellemet az adott korban érvényesülő kulturális komplexum tartalmában ismerhetjük föl.

Már Korunk szelleme című, három évvel korábban keletkezett cikkében úgy vélte, hogy a korszellem »egy egész nagy kulturális egységnek az általános eszmeköre«, de számos más, találó szókapcsolattal is leírta, úgymint általános szellem, közszellem, uralkodó irány (Nyugat, 1930/19). Egy másik, a hosszabb tanulmánynál öt évvel később keletkezett szövegében pedig, amely a Korszellem és könyvkötészet címmel jelent meg, azt írta, hogy »valamely történeti kor szelleme, az a jellemvonás, amely lényegének tekinthető, az egész kultúra területén megnyilatkozik, minden alkotásban, a legapróbb kulturális jelenségben is jelentkezik és sajátos jelleget ad nekik« (Magyar Könyvszemle, 1938/2). Ez a szemlélet, amint az utóbb idézett szöveg címe is mutatja, a kultúra minden területén – legyen az könyvkötészet vagy fegyverzetfejlesztés, ipari formatervezés vagy popkulturális alkotás – föl tudja fedezni az aktuális Zeitgeistet. Ezek alapján megállapíthatjuk, hogy a korszellem mindig egy adott korszak szelleme.

Az ugyanebben az évben kiadott nagyszabású, A mai világ képe című többkötetes gyűjtemény első, Szellemi élet című kötetének szerkesztője, Kornis Gyula az iméntiekkel egybehangzó módon fogalmazott. Ezt szabatossága miatt érdemes hosszabban is idézni. Így hangzik: »A korszellem a korra tipikusan jellemző eszmék, jelentések, értékrendszerek összessége […] A szellemi alkotások együttese a kultúra. A kor szelleme tehát a kor kultúrájában nyilatkozik meg. Egy-egy kornak kultúrája, mint az értékeket megvalósító szellem történeti terméke […] egységes egész, szellemi organizmus, amelyben minden mindennel közvetlenül vagy közvetve összefügg […] ha egy-egy korszak kultúráját hosszabb időtávolban, történeti távlatban szemléljük, a kultúra szelleme egységesebb stílusúnak, jobban egybehangzónak tűnik […] lényegében ugyanaz a tipikus értékfelfogás hatja át egy-egy kor kultúrájában a vallást, az erkölcsöt, a szaktudományt és a filozófiát, a művészetet, az irodalmat, a zenét, a politikai rendszert s a gazdasági életet.« Nem mellékes, hogy a szerző nem más, mint gróf Klebelsberg Kunó 1922–31 közötti vallás- és közoktatási miniszter államtitkára, piarista szerzetes, filozófus, egyetemi tanár. Egy bizonyos ponton ide még vissza kell térnünk.”

***

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. szeptember 08. 16:15 Szerkesztve
Hülye vagy kisapám csak nem forogsz. A NER nemzet rabló cigányok egyesülete, hasonlít a dunai osztrák rablóvár urainak technikájához. Építettek egy parti várat vastag láncot rejtve a víz alá. Aki arra akart továbbhajózni azt felhúzott lánccal megállítva lesápolták.
uranvaros
2024. szeptember 07. 19:45
Élni kell.
Skywalker_bp
2024. szeptember 07. 15:12
Bréking ❗️❗️❗️ Az alábbi részlet egy index által lehozott Kóczián írásból való. “Mindig kommunikációról meg kampányról beszélünk, meg Kubatov-listáról, mintha az egy csodaszer lenne. De ezek nem önmagukban csodaszerek. Egy kontextus alapján segítenek. Az új helyzetben lehet, hogy másfajta kormányzásra lenne szükség, tartalmilag másra. Lehet, hogy csak egy „B csapatot” kell felállítani, amely másképp szemléli a világot. De ehhez valakinek ki kellene mondania, hogy új helyzet van. Az a nehéz ebben, hogy aki egy sikeres kampányt csinál, az a következő Orbán-kormányban is előkelő pozícióból nézheti és befolyásolhatja a világ történéseit. Ki-ki a maga szintjén. A bent lévőknek nem érdeke, hogy kimondják: a helyzet új, másképp kell hozzáállni, s ehhez új csapat vagy vérfrissítés is kell. Inkább abban érdekeltek, hogy a szokásos verklin zenéljenek tovább, és a megszokott kottát használják. Ha másképp kellene zenélni, ha ez az igazság, akkor 2026-ban a Orbán-kormány elveszíti a választást.
Csakcsöndben
2024. szeptember 07. 07:48
Viszont kiderült, hogy Bese Gergő kb. csak a Mandiner szerkesztőségét nem szentelte fel. Nem lehetne neki így utólag szólni?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!