Évről évre egyre ismertebbé tesszük a teljesítmény elismerésének kultúráját
Gratulálok a Highlights of Hungary idei díjazottainak!
A berlini ESMT és az MCC együttműködésében a jövő üzleti vezetőit képzik – mondja Antal-Mokos Zoltán, az ESMT diplomaprogramokért felelős korábbi dékánja.
Fotó: MCC
Egy éve lépett partnerségre a Mathias Corvinus Collegium és az ESMT Berlin. Ebből az alkalomból kérdeztük a németországi üzleti iskola híres magyar professzorát, Antal-Mokos Zoltánt.
*
Hogyan került magyar oktatóként a világ egyik vezető üzleti iskolájába?
Az ESMT, azaz a European School of Management and Technology, az akkor újonnan alapított üzleti iskola 2003-ban került a látókörömbe, előbb puszta szakmai érdeklődésből, később már esetleges munkahelyként, mivel a semmiből MBA és Master programok portfolióját kifejleszteni, az üres épületet diákélettel megtölteni, márkanevet létrehozni vonzó feladatnak ígérkezett. Korábban a London Business School Ph.D. programjának hallgatójaként, majd külföldi egyetemek vendégoktatójaként már módom volt bepillantást nyerni a nemzetközi üzleti iskolák világába. Emellett a mai Corvinus egyetem vezetőképző intézetének igazgatójaként szerzett tapasztalatok és a
vezetési tanácsadási tevékenységem során gyűjtött élmények is arra késztettek, hogy magamat ne klasszikus „akadémiai embernek” tekintsem,
hanem olyan üzleti vezetőnek, akinek a vezetésfejlesztést célzó oktatás és kutatás az „iparága”. A nemzetközi tapasztalatok és az üzletvezetői mentalitás alapján gondoltam arra, hogy az akkor még csak embrionális méretű, ám eredeti és számomra rendkívül vonzó alapítói koncepció mentén ambiciózus terveket szövő ESMT-nek szüksége lehet egy magamfajta figurára. Nem első, de második nekifutásra sikerült meggyőznöm az iskolaalapító dékánt és kollégáit, így 2005 tavaszán elindulhattam azon a ma már közel húsz éve tartó pályán, aminek jelentős részében a diplomás programokért felelős dékáni pozícióból egy remek csapat tagjaként támogathattam az ESMT Berlin fejlődését a startup kezdetektől a nemzetközileg jegyzett business school pozíció eléréséig.
Jelenleg mit tanít az ESMT-n?
Szakmai pályafutásom közel 40 évének zömében alapvetően két kérdés érdekelt: mitől sikeresebbek egyes vállalatok, mint mások, és miképpen lehetnek az egyes vezetők olyan sikeresek, amilyenek szeretnének lenni. Ezt az érdeklődést viszem az oktatói táncparkettre a Vállalati Stratégia, illetve egy általános Vezetés kurzus keretében. Utóbbi gyakorlatilag minden MBA programunknak része a tanulmányok legelején, így már hosszú évek óta MBA hallgatóink általában velem találkoznak először a valóságos vagy virtuális tanteremben. Ez a tárgy azonban nem része a friss diplomásoknak nyújtott, az MCC támogatásával az ESMT-n tanuló diákok zömét befogadó Master programoknak, így a velük való első találkozásra a tantermen kívül kerül sor.
Miről szól az MCC és az ESMT megállapodása?
A diákoknak a megállapodás értelmében lehetőségük van arra, hogy csatlakozzanak az ESMT valamelyik diplomát nyújtó programjába.
Ezek részben specializált mester-szintű programok olyan diákok számára, akik friss diplomások, ill. egy-két évnél nem hosszabb munkatapasztalattal rendelkeznek. Az egyik ilyen program az új vállalkozásokra és innováció-menedzsmentre fókuszál, a másikban az analitika és a mesterséges intelligencia áll a tanulmányok középpontjában, a harmadik pedig a globális környezetben működő nagyvállalati, illetve a tanácsadói karrier-pályára készít fel. A már számottevő munkatapasztalattal, egyes programtípusok esetében akár vezetői tapasztalattal is rendelkező hallgatók számára kifejlesztett MBA-programoknak pedig ma már a legkülönbözőbb változatait kínáljuk, a berlini kampuszon nyújtott 15 hónapos teljes idős képzéstől a részben vagy teljesen online programformátumon át az Executive MBA programig. Az ESMT Berlin és az MCC közötti együttműködés lehetőséget ad a hallgatóknak arra, hogy ösztöndíjért folyamodjanak, amivel elérhetővé válik az ESMT képzési formáinak igénybevétele. Hozzáteszem, egy ilyen 10 évre szóló partnerségi együttműködés keretében lehetőség van akár személyes kapcsolatokkal támogatott együttműködési formák kialakítására, akár személyes nézőpontból is, hiszen más a viszony köztem, mint az ESMT egyik professzora és a diákok között, tudva, hogy a háttérben fennáll egy ilyen intézményi és hosszú távú kapcsolat.
Hogyan segíti a partnerség az ESMT-t?
A mi képzésünk mégis csak egy költséges program és számomra fájdalmas tény, hogy nagyon kevés magyar hallgatóval találkoztam Berlinben. Nemzetközi léptékben működő üzleti iskola lévén
a küldetésünk az, hogy a holnap vezetőinek fejlesztésével formáljuk a jövőt,
mégpedig a lehető legnagyobb hatókörben. Most lehetővé vált e hatókör kibővítése egy olyan régió, illetve diákközösség felé, amellyel korábban mérsékelt, ám terveink szerint erősítendő kapcsolatokkal rendelkezünk. A partnerség nélkül aligha lenne hozzáférésünk ehhez a fantasztikus fiatal közöséghez. Módunk nyílt arra, hogy e diákokat képezzük, vezetői fejlődésüket támogassuk, megosszunk valamit iskolánk ethoszából, beszélgessünk magunkról és a világról a képzésen belül és azon kívül is – hiszen az élet jelentős része a képzésen és a kampuszon kívül zajlik, ahol egy hallgató közel száz különféle nemzet képviselőivel találkozik. Ezért is fogadtuk örömmel az MCC kooperációs megkeresését.
Milyen egyéb aspektusai vannak az együttműködésnek?
A partnerségi megállapodásnak a diákokra szabott ösztöndíjprogramon túli elemei is vannak,
így például jómagam a partnerség keretében felvett hivatalos titulusom (MCC Professor of Strategy) szerint a világban meglehetősen elterjedt gyakorlatot követve „nevesített” professzúrát töltök be, az MCC főigazgatóját meghívták az ESMT nemzetközi tanácsadói testületébe, továbbá az MCC-n dolgozó oktatók, kutatók számára is lehetőségek nyílnak.
Mit gondol az MCC diákjairól?
Rendkívül jó érzéssel figyelem őket. Első körben akkor találkozom MCC-s diákokkal, amikor még nem diákok, csak jelöltek arra, hogy az MCC támogassa berlini tanulmányaikat. Ilyenkor még nem személyes a kapcsolat; csupán egy röviden összefoglalt életpályát látok, ám ezek nagyon impresszív, jó benyomást keltő önéletrajzok. Azt mutatják, hogy felkészült emberek, rendkívül érdekes, változatos érdeklődési körrel, kiváló egyetemi háttérrel, kiváló tanulmányi eredményekkel, de azon túlmutató érdeklődéssel és eredményekkel pályáznak arra, hogy támogatást kapjanak. Amikor sikeres felvételi eljárást követően megismerem őket, módom van velük valamivel személyesebb kapcsolatot kiépíteni, és örömmel mondhatom,
büszkeséggel tölt el, hogy most már vannak remek magyar hallgatóink az ESMT Berlinen, és ez ennek az együttműködésnek köszönhető.